Mert akkor sem kell lemondani az mozgásról, ha a nyár ránk rúgta az ajtót.

Bár most éppen nincs óriási hőség, de azért így is elég meleg van, persze, hiszen nyár van. Éppen ezért elmondjuk, milyen három alap dologra figyelj, ha az év legmelegebb hónapjaiban szeretnél a szabadban edzeni.

Ne a legmelegebb órákban vedd rá magad az intenzív mozgásra!

Nem kell túlmagyarázni a dolgot: a meleg, főleg a hőség alapvetően megviseli a szervezeted, ha pedig még mozgással is ráteszel egy lapáttal, annak akár komoly egészségügyi következményei lehetnek (pl.: hőguta, ájulás, szívroham).

A legjobb az lenne, ha a reggeli vagy a kora esti órákat választanád. Mindegyiknek megvan az előnye:

  • reggel:ekkor ugyanis beállíthatod a szervezeted ritmusát, és energikusabb leszel a nap további részében is.
  • kora este: a legtöbb ember testhőmérséklete ekkor éri el a csúcsot, ez pedig nagyban összefügg az edzésteljesítménnyel.

Figyelj a folyadékpótlásra!

Talán a hidratálás fontosságáról sem kell sokat beszélni. De azért mondunk pár szót: az intenzív mozgás közben a megnövekedett légzésszámmal, izzadással, párolgással és különböző anyagcsere-folyamatokkal valósággal nyomod ki magadból a vizet és az elektrolitokat, ezeket pedig pótolnod kell, vagyis innod kéne - lehetőleg ne az alkohol vagy a kávé felé fordulj, jó lesz a víz is, ami hogy ne legyen annyira unalmas, dobd fel citrommal, uborkával vagy gyömbérrel.

A köztudatban az van, hogy normál körülmények között napi 2,5-3 litert kellene betolni, ha pedig mozogsz, akkor 4-5 liter lenne az ideális, ennél azonban sokkal pontosabban is belehet lőni – ITT leírtuk, hogyan számolhatod ki a konkrét mennyiséget –, de ha nem akarsz agyalni, akkor maradjunk annyiban, hogy nyáron edzés mellett napi 5-6 literrel már jó vagy.

Ismerd fel a szívroham tüneteit!

Ahogy fentebb írtuk a nagy neleg megterheli a szervezeted, ilyenkor még mozgás nélkül is megnő a szívinfarktus kockázata, aminek tüneteit jó, ha felismered időben:

  • nyomásérzés a mellkas közepén, ami több mint néhány percen keresztül fennáll,
  • kisugárzó fájdalom a mellkasból a váll, a kar, a hát vagy akár a fogak, állkapocs irányába,
  • egyre sűrűsödő mellkasi fájdalmak,
  • folyamatosan fennálló fájdalom a has felső részén,
  • légszomj,
  • izzadás,
  • ájulás,
  • hányinger,
  • ányás.

Ha ezek bármelyikét érzed, hagyd abba a mozgást, és hívd a mentőket, és abban az esetben is, ha akár csak gyanítod, hogy szívinfarktusod van.

(Forrás: MH, WEBBeteg, fotó: Getty Images)

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon