Göncz Dalma formabontó alkotásai berobbantak a művészeti szcénába, akár egy ezer színben játszó meteorit. Alázatával, soha nem szűnő kitartásával és tehetségével jóval azelőtt felhívta magára a külföldi művészetkedvelők figyelmét, hogy itthon igazán megismerték volna a nevét. Most azonban változhat a helyzet: Budapesten megnyílt a Goentz Atelier, ahová március 15-ig látható Göncz Dalma „Hová vezet?” című kiállítása.

Göncz Dalma mindig is hitt abban, hogy bármerre is indul el az útja elején, ha eltántoríthatatlanul küzd azért, amit csinálni szeretne, akkor beteljesül az álma. Sőt nemcsak mondta, tett is érte mindennap. A Kaposvárról származó Dalma háromgyermekes anyaként talált vissza arra az útra, amin gyermekkorában elindult, ahogy fogalmaz: „Semmi sem állíthatja meg azt, aminek eljött az ideje”.

Dalma folyamatosan azon munkálkodik, hogy egyre tökéletesítse saját, anyagközpontú képzőművészeti stílusát, melyet betonográfiának nevezett el.

Hosszú évek kísérletezése és a vegyes technikák tanulmányozása közben szeretett bele a betonba, de az új stílus megteremtése nem tudatos döntés volt részéről. Kezdetben ő is akrillal, olajfestékkel dolgozott és grafikákat készített, de már a múzeumokban is azok az alkotók fogták meg igazán, akik valamilyen plusz, kézzel fogható anyaggal egészítették ki darabjaikat, amelyek kiemelték a képek mondanivalóját a síkból.

Dalma küldetése megismertetni a beton művészibb oldalát a műkedvelőkkel, valamint összekötni az ember alkotta mesterséges „kővilágot” az érintetlen természettel.

Festményein az anyagok elképesztő kontrasztban vannak, végül mégis összeállnak harmonikus egésszé.

Azt szereti bennük a legjobban, hogy a nézőket tudat alatt is arra sarkallja, hogy hozzáérjenek az alkotásokhoz, ami egy átlagos képnél elképzelhetetlen lenne.

Fictional Universe – New Galaxy I. daytime (Fotó: Luthár Kristóf)
Explosion (vegyes technika) (Fotó: Luthár Kristóf)

Úttörő stílusát külföldön előbb megismerték, mint itthon – a képzőművész erre a fordított útvonalra soha nem számított –, de ha már adódott a lehetőség, kihozta belőle a legtöbbet.

Néhány évvel ezelőtt egy Budapest Art Fairen felfigyelt a munkáira egy milánói és egy párizsi galéria is. A két galéria arról egyezkedett, hogy melyikük vigye el az alkotásokat a Miami Art Fairre. Végül az olasz győzött.

Dalma a műhelyben (Fotó: Tamás Pál)

Mindezek után egy galéria önálló kiállítást rendezett műveiből Hongkongban, majd Ázsia egyik legnagyobb képzőművészeti vásárán is bemutatta újabb műveit. Göncz Dalma sosem gondolta, hogy egyszer Hongkongban, Miamiban, Rómában, Padovában, Bolognában, Bécsben lesznek kiállítva az alkotásai, de személyiségéből fakadóan ezek a lehetőségek még inkább feltüzelték a lelkesedését.

(Fotó: Luthár Kristóf)

Az új bemutatóterem, a Goentz Atelier (1051 Budapest, Zrínyi u 12.) éppen ezért nem az út vége és beteljesedése, hanem egy új kezdet. Itt végre méltó helyükre kerültek az anno garázsban, majd a műteremként használt „üvegházában” készült alkotások, és várják az újabbak érkezését. Göncz Dalma ugyanis kiapadhatatlan forrása a meghökkentő és elgondolkodtató ötleteknek, amiket betonból önt ki, majd megszórja egy csipetnyi szépséggel és eleganciával.

(Nyitókép: Tamás Pál)

Ez is érdekelhet:

Kábelek, beton és drótüveg: alighanem ez Magyarország legcsúnyább temploma

A pusztaszabolcsi Szent Imre-templom annyira érdekes a maga bájos, szomorkás csúfságában, hogy muszáj volt megállnom mellette és körbefotóznom.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

Clarissa kedvéért még 23-án is hajlandók vagyunk sorban állni

További cikkeink a témában