Egy tipikus napon ez az elektromos hajó kifut a tengerre, elviszi a kirándulókat pár kilométerre fürödni, horgászni, enni-inni, este visszatér és még mindig 85%-os töltöttségűek az akkuk.

Csak egy órácskára hajóztunk ki Szardínia északi csücskénél a tengerre, de a csendes krúzolás közben sok érdekességet sikerült megtudnom az elektromos jachtokról. Meg azokról az emberekről is, akik úgy döntenek, hogy 600 ezer euróból inkább mondjuk egy ilyen, mindössze 2x50 kW-os hajót vesznek maguknak, nem pedig egy több száz lóerős, óránként több száz liter üzemanyagot fogyasztó hagyományos gépet, még ha simán megtehetnék azt is.

A Greenline 40 elektromos hajtással 2x50 kilowattos, hibridhajtással 2x14 kilowattos elektromos motorral plusz 2x220 lóerős dízelmotorral készül. Csak dízelmotorral szerelve 2x170 vagy 2x220 lóerő közül választhat a vevő
A tetőn lévő napelemek nem csak kiszolgálják a fedélzeti elektromos eszközöket (hűtő, tévé, konyhagépek, konnektorokba dugott laptopok), de a hajtóakkut is töltik
Szezonban a kikötőhelyi konnektorról töltődik fel esténként a hajó, de ha teljesen lemerül és csak a napsütésből akarunk újratöltődni, 2-3 nap alatt az is megvan
Két kabin, szalon, konyha, vécé, zuhanyzó: négy embernek szuperkényelmes, 6-8 főt kompromisszumosan el tud szállásolni egy ilyen 12 méteres hajó. A hátfalat villanymotorral lehet leengedni, így kényelmes, széles beszállórámpa lesz belőle

A Greenline Yachts egy szlovén, tengeri kirándulóhajókat gyártó vállalat, amely a hagyományos dízel jachtok mellett hibrid és tisztán elektromos hajókat is készít. A céget a Porsche hívta meg a legutóbbi Taycan-tesztvezetésre, hogy egy demójárművel mutassa meg az újságíróknak:

nemcsak a luxusautók, hanem a luxushajók piacán is zajlik az elektromos forradalom.

A Greenline 40 negyvenlábas, 12 méteres hajó. Formája, kialakítása a nyugis hobbikirándulásokhoz és az elektromos hajtáshoz egyaránt ideális. A széles, egyszerű formájú hajótest nem alkalmas a nagy sebességű haladásra, de a beltér kihasználtsága jó, a kabinok tágasak, komfortosak. Egy ilyen gép arra való, hogy egy pár vagy egy kisebb család lazulós, pihenős, szemlélődős, úszkálós-heverészős napokat tölthessen a tengeren.

A csendes, rezgésmentes elektromos hajtás kiválóan alkalmas az ilyen jellegű rekreációs tunyulás támogatására; a legtöbb belsőégésű motoros hajóban ugyanis a főmotor vagy egy generátor zúgása a klíma és a fedélzeti fogyasztók energiaellátása céljából folyamatos idegesítő (és szennyező) kísérője a nyaralásnak.

Ahogy az autóknál, a hajóknál is rettentő egyszerű egy elektromos hajtású gép kezelőrendszere. A két jobb oldali gázkar a két motor forgásirányát és teljesítményét szabályozza, a bal oldalon a kikötésnél használatos két darab (elöl illetve hátul), oldalirányú tolóerőt kifejtő segédhajtómű karjai találhatók
A nappali. Az elhúzható tetőablakkal nyitott terasz is lehet belőle
Franciaágyas kabin az orrban
Az oldalsó kabin
A kompakt vécé-mosdó-zuhanyzó pont olyan, mint egy lakókocsié
Ha hajóablak, akkor legyen kerek!

Amit nem tud a villanyhajó: gyorsan menni. A Greenline 40 elektromos verziójának végsebessége fele a hibridének; 22 helyett csak 11 csomó, 40 helyett csak 20 km/h. A hajó ráadásul a súlyra is érzékeny, több utassal, mélyebb merüléssel még több energia kell a motoroknak, ha gyorsan akarunk menni. De egy ilyen hajóval nem szoktak akarni gyorsan menni.

5-6 csomós, 9-10 km/h-s sebesség a tipikus utazótempó ezeknél. Nagyjából ennyivel mennek a behúzott vitorlájú vitorlások is, amikor lustaságból vagy a szél hiánya miatt csak a belsőégésű motorral közlekednek velük. Csak hát ebben a 12 méteres méretben ilyenkor ezek a hajók megesznek egy nap néhány kanna benzint vagy gázolajat, a villanyhajó pedig - semmit. Rövidebb kirándulásoknál egészen konkrétan semmit; akár a tetőn lévő napelemek teljesítménye is elég lehet arra, hogy fedezze a hajó napi energiaigényét.

Reggel a család felhúzza a horgonyt, kisiklik az öbölbe. Meg-megállnak, fürdenek, búvárkodnak kicsit itt, kicsit ott, kicsit amott. Kikötnek egy közeli sziget mellett, kiúsznak a partra, heverésznek, visszaúsznak, esznek-isznak, beszélgetnek. Átcsorognak egy másik városba, a gyerekek fagyiznak egyet az óvárosban, az öregek eldumálnak a szomszéd kikötőben ringatózó dízel jacht utasaival, áthívják őket egy kávéra, megbeszélik, milyen jópofa és kényelmes is ez a csendes elektromos technika. Este vissza a kikötőbe, kiszállás, egy gyors ellenőrzés: az akkuk töltöttsége 80% feletti - be se kell dugni a konnektorba a kábelt. És másnap ugyanez, csak másik szigettel, másik fürdőhellyel. Ehhez tényleg kár égetni a gázolajat, benzint.

90%-os tolóerőnél már látványos csíkot húz az elektromos hajó is

Megkérdeztem kapitányunkat, a Greenline Yachts munkatársát arról is, hány százalékát adják el ezeknek a hajóknak magánvásárlóknak és mennyiből lesz kibérelhető charterjacht. A válasz: 95–5 százalék az arány. Á, gondoltam, hogy főleg inkább kiadni veszik ezeket, hülyeség is lenne évi néhány hét hajózgatásért kifizetni a vételárat és fenntartani a méregdrága kikötői helyet. Nem, nem úgy 95–5: fordítva! Aki ugyanis gazdag, nem szívesen költözik be napokra egy mások által (is) használt hajóba.

Tipikus helyzet, hogy ha egy tehetős házaspár férfitagja úgy dönt, ő bizony most már megdolgozott azért, hogy az év egy részében a tengeren hajókázhasson, a felesége leszögezi: oké, de ha a hülye hobbid miatt hajózunk, akkor a saját hajónkban hajózzunk; saját matraccal, saját vécével, saját konyhával! És így is lesz.

Tovább fokozza ezt a problémát a charterjachtok esetében, hogy a bárki által kibérelhető hajók állaga jellemzően igen gyorsan leromlik, márpedig egy ilyen költséges nyaralási formát aztán már végképp nehéz eladni alkalmi hajókázóknak, ha az egy-két hétre szóló, elvileg luxusszálláshely lelakott, elhasznált, igénytelen. Szóval amikor egy-egy nyaralóparadicsom valamelyik marinájában sétálgatunk a mólón, többnyire ténylegesen magántulajdonban lévő jachtokat látunk, amelyekben legalább az év 10–11 hónapjában csendesen áll illetve amortizálódik a tulajdonosa pénze.

Tiszta röhej, de a Greenline Yachts hajógyára Szlovénia közepén, egy síkságon található. Olcsóbb a telek, jobb az infrastruktúra, a hajót pedig úgyis kamionnal viszik le a tengerre, átadni a megrendelőnek
Minden komolyabb hajó kikötőjéhez konnektor is tartozik, nem gond a Greenline gyors feltöltése a nap végén
9,3 csomóval, vagyis 17 km/h-val haladunk, a motorok teljesítménye ilyenkor 87,6 kW. Gázolajból ugyanilyen tempónál ezzel a hajóval hevenyészett kalkulációm szerint 40-50 liter lenne az óránkénti fogyasztás
Mint sok elektromos hajógyártó, a Greenline is a Torqeedo motorjait használja. (A motor felett látszik az akkumulátor természetesen tengervíz-álló tokozásának a széle.) Mesés a gépház egyszerűsége, kompaktsága, tisztasága; nincs semmi olajos-mocskos lötykölődés a fenékben

Ennek a villanyjachtnak csak egy baja van: hogy rohadt sokba kerül. Megvenni is bő negyedmilliárdos tétel, de ha már megvan, kell neki kikötő is, ami szintén nem egészen ugyanaz a nagyságrend, mint a fizető utcai parkolás a kocsiknál. Amikor a rövid túra végén besiklottunk Porto Cervo marinájába, csak azért, hogy a kapitány kitegyen bennünket a mólónál, már dübörgött is felénk a révkalauz, hogy segítsen beállni a kikötőhelyre. Kiszálltunk hatan, utasok, a mi kapitányunk pedig elindult az irodába, hogy kifizesse azt a 150 eurót, amibe ez a röpke kiszállás került. Úgy látszik. Szardínián jachtozgatni nem olcsó még villanyhajóval sem. Na sebaj, kicsit gyűjtögetünk, aztán majd, ha megöregszünk:

Elektromos hajókázás után elektromos Porschézés jöhet?

Villanyporschézés Szardínián: nekem ugyan nem hiányzott se a motorhang, se a benzinszag!

A Porsche elvitt Szardíniára, ahol megautóztatott egy jó kis Taycan GTS kombival, és mutatott egy elektromos tengeri jachtot is.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

Clarissa kedvéért még 23-án is hajlandók vagyunk sorban állni

További cikkeink a témában