A Porsche elvitt Szardíniára, ahol megautóztatott egy jó kis Taycan GTS kombival, és mutatott egy elektromos tengeri jachtot is.
Hatalmas üzleti és technológiai teljesítmény, ahogy a Porsche a benzines sportautók, sport-SUV-ok, sportötajtósok világából az ismeretlenbe ugorva a Taycannal az európai gyártók közül elsőként mutatott be egy olyan villanyautót, ami képes volt megfakítani a semmiből érkezett Tesla ragyogását. A harmadik éves modell időközben mintegy családot alapított: három karosszériaváltozatban, 408 és 761 lóerő között hét teljesítményszinten, 87 ezer és 188 ezer euró közti árskálán kelleti magát a vevőknek.
A kocsit két verziójában vezettük már hazai és nemzetközi sajtórendezvényeken, már csak a februárban bemutatott Sport Turismo (a nem annyira terepes megjelenésű kombi) hiányzott, de a Porsche Taycan, meg hát igazából bármelyik Porsche modell nem igazán az a dolog, amit meg lehetne unni. Így hát természetesen nem mondtunk nemet arra a meghívásra sem, amely az előszezonban még kellemesen néptelen, kanyargós utakkal teli Szardíniára csábított minket egy felszabadult taycanozásra. Ráadásul, ha esetleg az elektromos Porschék csábereje nem lenne elég,
a Porsche sajtósai betétprogramnak bemutatót szerveztek az újságíróknak egy elektromos tengeri jachttal is,
demonstrálandó, hogy az elektromos mobilitási tranzíció a luxus-sportautók világa mellett bizony a luxushajózásban is zajlik. Ez így már egy teljesen kerek szakmai program, nem csak hedonista villámnyaralás, lelkiismeret száz százalékig megnyugtatva: mentem!
A szó szerint és képletesen is sokszínű tesztautó-ajánlatból egy piros GTS-t kértem el. A GTS-modellek a Porschénél még alapvetően utcai jellegű, nem elsősorban pályázásra készült, tehát kényelmi kompromisszumokat nem igénylő kocsik, de már nagyon erős motorokkal és nagyon látványos menettulajdonságokkal.
A Taycan GTS Sport Turismo induló ára 133 ezer euró, kb. 53 millió forint. Ezért a pénzért megkapjuk a praktikus kombikasztnit, összesen 517 lóerőt az első és a hátsó tengelyt hajtó villanymotoroktól, meg az autópályás földhöz lapulástól a földutas kalandozások vagy a padkamászások idejére ötcentis kasztniemelést lehetővé tévő légrugós futóművet is. A teljesítmény rövid időre még nagyobb is lehet:
a rajtprogramos, fejletépős indulásnál (bal láb a fékre, jobb láb padlógáz, bal láb felenged és HUSSSS) 598 lóerő szabadulhat fel a motorokból. Így érhető el a 3,7 másodperc alatti 0–100-as gyorsulás. Meg a 12 másodperces 0–200.
Az iszonyú erőt az útra a borzasztóan nehéz, üresen is 23 mázsás autó alá elektronikusan vezérelt hátsó differenciálzár és torque vectoring funkcióra is beprogramozott menetstabilizáló elektronika segít letenni. Az első motor egyfokozatú hajtóművön át forgatja a kerekeket, de hátul kétfokozatú váltó került a hajtásláncba az intenzívebb gyorsulás eléréséhez. A GTS modellekhez jár a rettenetes gyorsulásokat izgalmas akusztikai aláfestéssel ellátó, még a gázelvételek, visszaváltások benzines motoroknál megszokott hörgő-dörgő kísérőjelenségeit is megidéző hanggenerátor is.
Leírhatatlan élmény Szardínia keskeny és tekervényes hegyi útjain egy ilyen széles, nehéz, iszonyú erős, de nagyon kényelmes autóval gyűjteni a kilométereket. Helyenként a legprofibb versenypályák minőségét mutató friss aszfaltot is találtunk, ahol már szinte szimulátoros játéknak tűnt a hihetetlenül stabil és minden benzines kocsit megszégyenítően reszponzív autó villámgyors átküldése a szűk kanyarokon. A Taycan GTS rettentő erejével simán lépést tart az aktív elektronikai eszközökkel jócskán megtámogatott futómű és a precíz, direkt kormányzás is.
Nagyon becsapós, ahogy az autó elhiteti a sofőrrel: bármit meg tud csinálni, bármennyivel el tud fordulni, bármelyik pillanatban meg tud állni. Tudni kell észnél maradni, ha ugyanis egy picike malőr kerül a képletbe (egy kis por, víz, sárfelhordás) és borulnak a képletek, nem sok esély marad a két és fél tonnás elszabadult hajóágyú megregulázására.
Az alapárban nincs benne, de rendelhető a Taycan GTS-hez is egy nagyon jópofa, innovatív napfénytető. A kajakevező, illetve PET-palackot nyelt kígyó alakú, egymásba illeszkedő modulokból álló rendszer elektrokromatikus sötétítése változatos mintázatokban történhet – lásd a lenti képeket. Az üvegtető akkor is hatékonyan kiszűri a nap forrósító sugarait, amikor átlátszóra kapcsoljuk, de ha a központi érintőképernyőn sötét opálosra kapcsolgatjuk az egyes szegmenseket, a bejövő fénymennyiséget is kedvünkre leszabályozhatjuk.
A szardíniai tesztvezetés fontos tapasztalata, hogy egy ekkora akku még egy ennyire erős autóban is már szinte bármire elég tud lenni. A szervezők simán kiadták a kocsikat a száz kilométeres tesztkörökre háromnegyed vagy akár még kisebb töltöttséget jelző akkuval is. És hiába szórakozgattunk minden kicsit is hosszabb egyenes szakaszban a launch controllal, hiába nyomtuk hegynek felfelé is mindig bátran a gázvillanypedált, sőt: hiába fordultunk meg itt-ott, hogy egy-egy érdekesebb kanyargós részen még egyszer (pontosabban oda-vissza még kétszer) átzavarjuk a Porschékat, még így se sokkal szaladt fél alá a töltöttség, amikorra visszaadtuk az autókat.
93,4 kWh bruttó, 83,7 kWh nettó kapacitás; ez 300 km-re közúton szinte biztos, hogy bármikor elég, de nem kell nagyon spórolni a 350-400 km-es hatótáv eléréséhez sem.
Ha pedig már nagyon fogytán az energia, a 270 kW csúcskapacitású DC-villámtöltéssel 5%-ról 80%-ra mindössze 22,5 perc felnyomni az akkumulátort. Úgy vélem, a Porsche a maga részéről elvégezte a házi feladatot; ha van megfelelő sűrűségű és teljesítményű töltőhálózat, ez így már teljesen élhető autózást jelent akár hosszú távokon is. Ez az a szint, ahol engem például már jobban érdekel a következő akkugenerációkkal elérhető súlycsökkentés lehetősége, mint a további extra száz kilométerek elérése. 300 kilométerenként egy félórás töltési szünettel nem nagyon érezném úgy, hogy bármiben is korlátozva vagyok a belsőégésű motoros autózáshoz képest.
Ez volt tehát a szardíniai villany-élmény-tanulmányút porschés része, köszönöm a figyelmet! Hamarosan érkezik a beszámoló a 40 láb hosszú, szlovén elektromos túrajachtról is!
Imádjuk a villany-Porschét, de azért ez a fajta modernizálás se rossz:
- Tökéletes
- Dehogynem kéne!