A személyzetet és a tartályokat is teljesen másképp töltik fel a repülésben, mint eddig: jöhetnek a 45 feletti stewardessek, a hidrogén hajtóművek és a „hideg szív”.

Nem múlt el nyomtalanul a nyári nagy személyzethiány a légitársaságoknál: az easyJet most egy új megközelítéssel próbálkozik: kifejezetten 45 felettieket toboroz, akiknek már egyszerűbb a gyerekeikre vigyázni, viszont még keresik az új feladatokat az életben.

A kampányt „üres fészeknek” nevezték el, az üres fészek szindróma (amikor a szülőknek kirepültek a gyerekei, ezért – kicsit leegyszerűsítve – lehangoltak és unatkoztak) alapján, de a folyamat nem most indult: a cég szerint az elmúlt négy évben 27 százalékkal nőtt a 45 feletti, míg tavaly 30 százalékkal nőtt a 60 feletti új dolgozói száma.

Egy átfogó brit felmérés szerint a brit felnőttek 78 százaléka vállalna be kihívást, miután felnőttek a gyerekei, az 58 százalékuk pedig új karriert is kezdene.

A munkaerőhiány a járvány lecsengése után lett a repülés fő problémája: késő és törölt járatok, elveszett csomagok, hosszú reptéri sorok keserítették meg az utasok életét.

Jöhet a hidrogén hajtómű

Más újdonság is van az easyJetnél: a Rolls-Royce már teszteli a légitársasággal partnerségben tervezett hidrogénnel működő repülőgéphajtóművét. Az átalakított AE 2100-A légcsavaros gázturbinával sikeres próbatesztet végeztek Skóciában, egy kormányzati bázison.

A sikeres teszt után - Fotó: Rolls-Royce

A hidrogénhajtású repülők hatalmas lépést jelentenének a kibocsátásmentesség felé, elvégre a repülés a jelenlegi formájában rendkívül magas szén-dioxid-kibocsátással jár.

A Rolls-Royce a teszthez való hidrogént zöld energiaforrásokból, az EMEC (European Marine Energy Centre) szél-, és árapályerőműveiből állította elő. A cél egy valóban használható hajtómű tervezése, mert az easyJet szerint értelmetlen nem használható koncepciókat kidolgozni.

Ugyanakkor a hajtómű mellett a hidrogén tárolása is komoly kihívás, elvégre a hidrogént folyamatosan mínusz 253 Celsius-fokon kell tartani. Az Airbus már dolgozik egy „hideg szív” nevű tartályon, ami megoldja a feladatot, itt is megvoltak az első tesztek, igaz folyékony nitrogénnel, és nem hidrogénnel. Már készülnek a valódi hidrogéntartályok is, míg az első repülési próbát legkorábban 2026-ra ígéri a cég.

(Forrás: Guardian, Financial Times, fotó: GettyImages)

Ez is érdekelhet:

Hat felszállást és hat leszállást teljesít egy műszakban az új magyar légitársaság gépe

Ferihegytől Ferihegyig, Kolozsvár, Debrecen, Marosvásárhely, Debrecen, Kolozsvár érintésével.

És ezt olvastad már?
Leállítanak egy belgiumi atomreaktort, 400 milliárd forintnyi euróba fog kerülni
További cikkeink a témában