A személyzetet és a tartályokat is teljesen másképp töltik fel a repülésben, mint eddig: jöhetnek a 45 feletti stewardessek, a hidrogén hajtóművek és a „hideg szív”.
Nem múlt el nyomtalanul a nyári nagy személyzethiány a légitársaságoknál: az easyJet most egy új megközelítéssel próbálkozik: kifejezetten 45 felettieket toboroz, akiknek már egyszerűbb a gyerekeikre vigyázni, viszont még keresik az új feladatokat az életben.
A kampányt „üres fészeknek” nevezték el, az üres fészek szindróma (amikor a szülőknek kirepültek a gyerekei, ezért – kicsit leegyszerűsítve – lehangoltak és unatkoztak) alapján, de a folyamat nem most indult: a cég szerint az elmúlt négy évben 27 százalékkal nőtt a 45 feletti, míg tavaly 30 százalékkal nőtt a 60 feletti új dolgozói száma.
Egy átfogó brit felmérés szerint a brit felnőttek 78 százaléka vállalna be kihívást, miután felnőttek a gyerekei, az 58 százalékuk pedig új karriert is kezdene.
A munkaerőhiány a járvány lecsengése után lett a repülés fő problémája: késő és törölt járatok, elveszett csomagok, hosszú reptéri sorok keserítették meg az utasok életét.
Jöhet a hidrogén hajtómű
Más újdonság is van az easyJetnél: a Rolls-Royce már teszteli a légitársasággal partnerségben tervezett hidrogénnel működő repülőgéphajtóművét. Az átalakított AE 2100-A légcsavaros gázturbinával sikeres próbatesztet végeztek Skóciában, egy kormányzati bázison.
A hidrogénhajtású repülők hatalmas lépést jelentenének a kibocsátásmentesség felé, elvégre a repülés a jelenlegi formájában rendkívül magas szén-dioxid-kibocsátással jár.
A Rolls-Royce a teszthez való hidrogént zöld energiaforrásokból, az EMEC (European Marine Energy Centre) szél-, és árapályerőműveiből állította elő. A cél egy valóban használható hajtómű tervezése, mert az easyJet szerint értelmetlen nem használható koncepciókat kidolgozni.
Ugyanakkor a hajtómű mellett a hidrogén tárolása is komoly kihívás, elvégre a hidrogént folyamatosan mínusz 253 Celsius-fokon kell tartani. Az Airbus már dolgozik egy „hideg szív” nevű tartályon, ami megoldja a feladatot, itt is megvoltak az első tesztek, igaz folyékony nitrogénnel, és nem hidrogénnel. Már készülnek a valódi hidrogéntartályok is, míg az első repülési próbát legkorábban 2026-ra ígéri a cég.
(Forrás: Guardian, Financial Times, fotó: GettyImages)
Ez is érdekelhet: