Foglalkozzunk azzal, ami látszik belőled.
Ahogy az az előző cikkből kiderült, a jó énmárka a termék, azaz önmagad meghatározásával kezdődik. Ha megvan a termék, akkor nincs más dolgod, mint láthatóvá válni. Ehhez ma már számtalan eszköz áll rendelkezésedre, a lényeg, hogy bármihez is nyúlsz, tudatosan használd. Nézzük az alapokat szép sorban.
Egy jó cv többet ér száz szónál
Minden egy jó önéletrajzzal kezdődik. Egy igazán jó önéletrajz nemcsak a száraz szakmai tényeket közöl, hanem az egyéniségedet is tükrözi. A jó önéletrajz informatív, frappáns és tömör. Az interneten rengeteg mintát, profi önéletrajzot találsz, amiből kiindulhatsz. Érdemes szakmabeliek önéletrajzát venni alapul, mert egy orvos és egy grafikus önéletrajzának más követelményeknek kell megfelelnie.
Ha ennek ellenére nem megy a dolog, inkább bízd profira, ma már számos tanácsadó iroda foglalkozik professzionnális önéletrajzírással. A tartalom mellett figyelj a formára is, mindenképpen ízléses, helyesen szerkesztett, egységes betűtípust alkalmazó dokumentumot készíts.
Egy jó önéletrajzot megírni nem két perc, a minőségi munkához idő kell. Ha idegen nyelvű önéletrajzra is szükséged van, és nem vagy vérprofi, mindenképpen ellenőriztesd valakivel, hogy nyelvileg helyes legyen. Ha kreatív szakmád van, ne ragaszkodj a hagyományos formához, hanem gondolkozz a dobozon kívül, a sok egyforma önéletrajz közül érdemes formailag is kitűnni. E téren is rengeteg letölthető mintát, formabontó megoldást találsz a neten, egyre népszerűbbek az úgynevezett infografikák is. Ha meg akarod lepni a hr-est, pályázz egy színes, egyedi cv-vel, és biztosan emlékezni fognak rád.
A névjegyed kompakt üzenet
A névjegykártya az egyik legrégebbi protokollkellék, és jóval több is ennél. A névjegykártya az énmárkád egyik alappillére, személyes üzenet, kompakt kommunikációs eszköz, a vizuális arculat egyik legfontosabb eleme. Nemcsak arra való, hogy a neved és az elérhetőségeid szerepeljenek rajta, hanem arra is, hogy kommunikálj magadról. A jó névjegykártya informatív, minőségi és egyedi.
Az informatív alatt azt értjük, hogy kiderül belőle a neved, a foglalkozásod, a beosztásod, a cég, ahol dolgozol, valamint az elérhetőségeid. A minőségi azt jelenti, hogy a névjegyed grafikailag professzionális, minőségi papírra nyomott, dizájnos darab. Az egyediség pedig azt, hogy nem tucat-névjegykártyát osztogatsz, hanem a kártyád kifejezi az egyéniséged, és konzisztensen tükrözi az énmárkádat.
A névjegy normál mérete 90×50 mm, ez tárolható szabványos tartóban. Ettől a mérettől csak akkor érdemes eltérni, ha valami nagyon különlegeset szeretnél, és nem hagyományos formában gondolkodsz. Az utóbbi években szerencsére egyre többen felfedezik maguknak a kreatív névjegykártyákat, és ma már a nyomdák is képesek a megvalósításukra.
Ha különleges névjegyre vágysz, mindenképpen nézz körül a neten, a kivitelezést pedig bízd grafikus szakemberre. Egy egyszerűbb névjegykártyának minimális Photoshop-ismerettel és persze jó vizuális érzékkel te is nekiállhatsz. A letisztultság nem egyenlő a sterilitással, egy kis személyességet, üzenetet csempéssz bele a kártyádba (is).
A LinkedInt ne hagyd ki
A LinkedIn nevű közösségi hálózatról azért szólunk külön, mert egyre kikerülhetetlenebb a szakmai életben. Mára a legtöbb szektorban szinte alapvető követelmény, hogy legyen LinkedIn-profilod. E hálózat célja nem a szórakoztatás, hanem a szakmai kapcsolatépítés. A LinkedIn segítségedre lehet az álláskeresésben, a szakmai kommunikációban, a kapcsolataid ápolásában, segít tájékozódni vagy akár felkészülni egy-egy tárgyalásra.
A regisztráció után szánj arra néhány órát, hogy jól felépített, átgondolt profilt hozz létre. Az alapvető, releváns információk megadásán túl (iskolák, munkahelyek, betöltött pozíciók, képességek stb.) nagyon fontos, hogy megfogalmazd az üzenetedet is. A rövid bemutatkozóban néhány szóban definiáld magad, az összegzésben pedig kicsit hosszabban mutatkozhatsz be, és mesélhetsz a sikereidről, céljaidról, küldetésedről.
Fontos, hogy a bemutatkozásod jól átgondolt, minőségi és emlékezetes legyen. A LinkedIn-profilok többnyire angol nyelvűek, ma már azonban egyre elfogadottabb a magyar nyelvű adatlap is, amennyiben a partnereid, üzletfeleid alapvetően magyarok.
A közösségi média nem magánügy
A közösségi háló az énmárkád kommunikációjának alapvető platformja. A Facebookon ma már nemcsak privát profilt, hanem szakmai oldalt is létrehozhatsz, így gyorsan és olcsón juttathatod el az üzeneted a közönségednek. Érdemes végiggondolni, mennyire szeretnéd a privát és a szakmai szférádat összemixelni, és ennek megfelelően használni a profiljaidat. Egy Facebook-profilt felépíteni vagy a Twitterre regisztrálni nem nagy kunszt, annál többet veszíthetsz viszont azzal, ha silány, átgondolatlan vagy inkorrekt tartalmakat osztasz meg másokkal.
Ha tudatosan építed az énmárkád, akkor tisztában vagy azzal, hogy minden mondat, amit leírsz, minden tartalom, amit másokkal megosztasz, javítja vagy éppen rontja a reputációdat. Bármilyen közösségi médiáról beszélünk, akár magánemberként, akár szakemberként szólalsz meg, akkor írj bármit, ha van valódi mondanivalód. A látszat ellenére senkit nem érdekel, hogy mit reggeliztél vagy éppen hol sétáltattad a kutyádat. Igyekezz mindig releváns, minőségi és persze érdekes információkat megosztani a közönséggel.
Jó, ha a posztjaid rendszeresek, és a kommentekre, kérdésekre is mindig gyorsan válaszolsz. Ne nyomulj, és ne tukmáld rá magad mindenkire, mert az visszatetszést kelt. Kommunikálj választékosan és pozitívan. Kerüld a durva, a politikai tartalmú és az ízléstelen tartalmakat. Ha ezeket az alapelveket betartod, már sok kellemetlenségtől megkíméled az énmárkád.
A gagyi honlapokat felejtsd el
Ha saját honlapon töröd a fejed, nagy fába vágod a fejszéd, az oldalad vizuális és tartalmi elemei ugyanis alapjaiban határozzák meg az énmárkádat. Egy rossz, silány honlap többet árt, mint használ. Ha szükséged van saját weboldalra, bízd profikra az elkészítését mind vizuálisan, mind tartalmilag. Ha erre nincs pénzed, számtalan sablon közül is választhatsz, de egy rosszul megválasztott formával nagyot lehet bukni.
Inkább válassz letisztult, egyszerű fekete-fehér sablont, és a szövegekben is törekedj a letisztultságra és az átláthatóságra. Egy jó honlapról kiderül, hogy ki vagy, mivel foglalkozol, milyen szolgáltatásokat kínálsz, mennyiért. Ehhez jön hozzá a személyes történeted és a vizuális arculat. Kerüld az olcsó, lehúzós szövegeket, legyél mindig korrekt és informatív.
Bár a blog a szakmai honlapnál szabadabb műfaj, nem szabad hanyagul kezelni, hiszen szintén az énmárkád szerves része, akár szakmai, akár személyes témájú. Egy csúnya, helyesírási hibáktól hemzsegő blogot senki nem olvas szívesen. Blogírásra akkor érdemes vetemedned, ha van némi írói vénád. Egy blog akkor jó, ha él, azaz rendszeresen posztolsz, ha hozzá lehet szólni a bejegyzéseidhez, és az egész oldal interaktív és dinamikus.
Egy jó blog megalapozhatja akár a szakmai hírnevedet is, a legjobb példák erre talán a gasztrobloggerek, akiknél gyakran egy egész karrier épül egyetlen blogra. Alapvető szabály, hogy olyan platformot válassz, amely közel áll hozzád, ahol otthonosan mozogsz. Semmi nem kötelező, de amit csinálsz, azt csináld jól.
A részeg haverok fényképei nem építik az énmárkád
A végére hagytuk az egyik legfontosabbat. Legyen szó akár az önéletrajzodról, akár a Facebook- vagy a LinkedIn-profilképedről, ne feledkezz meg a legfontosabb szabályról: csak jó minőségű képeket használj! Ha törődsz az énmárkáddal, egy életre felejtds el a homályos, rossz felbontású, vörös szemű, mobillal készült fényképeket! Egyszer szánj rá egy kis időt és némi pénzt, hogy egy profi készítsen rólad néhány portrét. Itt most nem az igazolványképre gondolunk, hanem egy stílusos portrésorozatra. Legyen köztük hivatalosabb és informálisabb is. Az énmárkád építése szempontjából fontos, hogy igyekezz a különböző szakmai platformokon ugyanazt a profilképet használni.
Ne csak a profilképedre ügyelj, hanem gondold át azt is, mennyire tartozik mondjuk a főnöködre az előző esti tivornyán, vagy éppen a nyaraláson készült fürdőgatyás képek. Eláruljuk: semennyire. A Facebook-profilodat nemcsak a haverjaid, hanem a kollégáid, a főnökeid, és a hr-esek is nézik.
Ha pedig a kamera másik oldalán szeretsz állni, akkor se untasd a nagyérdeműt nagy mennyiségű, gagyi képekkel, azokat inkább tartsd meg a családnak. Amit kiposztolsz, legyen az táj- vagy városkép, mindig legyen érdekes, minőségi, és legyen hangulata, üzenete. Egyszerűnek hangzik, ugye? Nézz gyorsan szét a feltöltött képeid között, és ellenőrizd, mennyire tartod be az alapelveket!
Tovább a:
Legfrissebb cikkekhez
A Siker & Pénz rovat többi cikkéhez
Így építsd az énmárkát!