Napokon belül húszéves a MaxCity, két évtized pedig rengeteg, ha formatervezésről, trendekről, stílusról és otthonról van szó. Kovács Zsófival, a Max City center menedzserével jártuk körbe a bevásárlóközpontot, sztoriztunk múltról, jelenről és jövőről, és arról, hogy miért kell papagájos bornyitó minden konyhába.
– De tényleg, miért kell?
– Egy különleges gag minden konyhába kötelező, a vendégeinkkel egy azonnali kapcsolódási és oldódási pont, mosolyt csal az arcunkra, és mellesleg kritikus fontosságú abban a tekintetben, hogy megnyissa a nagy beszélgetések hivatalos italát, a borokat.
– Merthogy a nagy beszélgetések mindig a konyhában kezdődnek... jogos! 2005-ben még közelebb voltunk a kommunizmushoz, mint amennyi idő azóta eltelt mostanáig. Ha össze kéne foglalni a rendszerváltás óta eltelt évtizedeket, milyen nagy trendekről beszélhetünk, hogy alakult/alakulnak át a tereink, otthonaink?
– A rendszerváltás után a nyugati stílusú minimalizmus és funkcionalitás vált vonzóvá,
miközben a régi, szocialista lakások tömegtermelt bútoraikat modern, de elérhető árú darabokra cserélték, a nagy nemzetközi áruházláncok érkezése pedig új korszakot nyitott a lakberendezés demokratizálásában.
A kétezres-kétezertízes években a globalizáció hatására eklektikus megközelítés alakult ki, ahol a skandináv letisztultság, a vintázs hangulat és az indusztriális elemek keveredtek, miközben a DIY megoldások és az újrahasznosítás is teret hódított a személyre szabott otthonok megteremtésében.
A 20-as éveinkben pedig a környezettudatos szemlélet és a prémium anyagok iránti igény összefonódott, az okosotthon-technológiák pedig a kényelmet, biztonságot és energiahatékonyságot helyezik előtérbe, miközben
az otthonok immár a pihenés, munka és közösségi élet multifunkcionális központjaivá váltak.
– 2025-ben húszéves lesz a MaxCity. Hogyan készültök erre a különleges évfordulóra? Lesznek-e különleges események, kampányok, vagy új fejlesztések?
– Tényleg nagyon izgalmas dolgok várhatók, egyelőre nem szeretnék mindent kifecsegni, de a legfontosabbat azért igen. Decemberben elindult a MaxCity Lakberendezési Bevásárlóközpont belsőépítészeti átalakítása. Ez nemcsak egy egyszerű változtatás, hanem igazi nagy lépés előre.
A terveket a világhírű Karim Rashid készítette a nemzetközileg elismert, díjnyertes Hello Wood építészstúdió közreműködésével,
az biztos, hogy az izgalmas projekttel színt fogunk vinni a vásárlóink és a ház életébe. Az átalakítás alatt a MaxCity természetesen zavartalanul üzemel.
– Mit tartotok a MaxCity eddigi legnagyobb eredményének az elmúlt két évtizedben?
– Egyértelműen azt, hogy mindvégig meg tudtuk őrizni a tematikus lakberendezési bevásárlóközpont koncepciót. A kereskedelmi trendek folyamatos alakulása és a gazdasági helyzet elmúlt húsz évben megélt változásai illetve ezek pozitív vagy éppen negatív hatásai sem tudták a MaxCityt letéríteni a dizájn- és lakberendezési pályáról.
Trendek és változások az évek során
– Hogyan változott a vásárlói élmény és a koncepció az elmúlt húsz évben? Milyen lakberendezési trendek uralták az elmúlt évtizedeket, és hogyan tükrözik ezeket a MaxCity üzletei?
– Tekintettel arra, hogy a MaxCityben több száz lakberendezési dizájnmárka kínálata elérhető, így természetes, hogy a termékpaletta alapvetően az aktuális trendeken alapul, de mellette megtalálhatók a funkcionális, időtálló darabok, a dizájntörténet kiemelkedő darabjai.
– Van olyan trend vagy irányzat, ami különösen népszerű Magyarországon, de kevésbé elterjedt nemzetközileg?
– A trendkövetés egy világméretű és illékony mozgalom, és egyben egy olyan vonat, amire könnyű utasokat toborozni, de a lakberendezésben azért egészen más a trendekhez való alkalmazkodás, mint például a divatban. Ez annál sokkal költségesebb műfaj, kevés olyan vásárlót ismerek, aki évente többször is lecseréli a kanapéját, nem is hangzik különösebben életszerűnek. Vannak trendek, amivel sokan könnyen azonosulnak, azok forma- és színvilágával, de nem tudnék igazán kiemelni egyet sem. Ami egyértelműen megfigyelhető, hogy a fehér-szürke-bézs szentháromsága még mindig virágzik, és meglátásom szerint sokáig uralkodni fog a hazai piacon. Folyamatosan nő a vásárlók nyitottsága és merészsége az erőteljesebb színek és a megszokottól eltérő formák iránt, amit a magam részéről nagyon üdvözítek.
– Hogyan változott az ügyfelek vásárlási szokása az online vásárlás térnyerésével?
– Visszatérő és törzsvásárlók, akik ismerik egy-egy brand kínálatát és minőségét, ők apróbb kiegészítőket, lakberendezési tárgyakat szívesen rendelnek meg online, de mobiliák/lámpák /szőnyegek/matracok/burkolatok esetében nagyon fontos az anyaggal való érintkezés, a bútorok tömegének érzékelése, a kényelmi és ergonómiai funkciók ellenőrzése, ezért az ilyen típusú vásárlásokra nincs különösebb hatással az online vásárlás.
Jelen
– Milyen típusú márkák és üzletek képviseltetik magukat jelenleg a MaxCityben? Van valamilyen különleges koncepció az üzletek kiválasztásában?
– Több száz lakberendezési dizájnmárka található az üzletek kínálatában, a kiállított darabokon túl, katalógusokból további több ezer termék rendelhető. Az aktuális bérlőmix abszolút azt segíti, hogy egy-egy projekthez minden beszerezhető legyen egy helyről, a burkolattól a falfestékig, a kapcsolótól a lámpáig, az íróasztaltól a gardróbig.
Nagy kényelmet kínál az üzletek komplex kínálata, hisz 30 ezer négyzetméreten van lehetőség mindent egy helyen beszerezni, könnyedén visszaszaladhatunk, ha ellenőrizni támad kedvünk, hogy a kiválasztott tapéta tényleg illik-e a parkettához, vagy valóban a magasságunkhoz megfelelő-e a kiválasztott ágy.
Ezt a kényelmet egészíti ki az ingyenes parkolónk.
– Milyen üzletstratégiával dolgoztok most, hogy a MaxCity megőrizze vezető szerepét a magyar lakberendezési piacon? Hogyan segíti a MaxCity a kisebb, kevésbé ismert lakberendezési márkák megjelenését?
– Húsz éve bejáratott brand a MaxCity, így a bevásárlóközpont esernyőszervezetéhez tartozni, élvezni a névvel járó bizalmat és presztízst már önmagában egy segítség a márkák számára.
A tipikus Max City-vásárló
– Hogyan jellemeznéd a tipikus MaxCity vevőt? Mit keresnek, milyen igényeik vannak?
– A MaxCity vásárlóinak választási szempontjai a magas minőség, a jól tervezett és egyedi megoldások, vezető világmárkák és egyértelmű katalizátor mindannyiuk gondolkodásában a dizájn.
– Milyen demográfiai változásokat tapasztaltok a vásárlókörötökben az elmúlt években?
– A vásárlóink életkori-legyezőjét a pandémiás időszak sokkal szélesebb szögre nyitotta. Az állandó otthonlét, a korábban kialakított életterek intenzív megélése sokakat ösztönzött a lakókörnyezetük frissítésére és átalakítására. Egyszer leszólított egy nagyon helyes idős házaspár a MaxCity folyosóján, hogy üde és friss bútorokat keresnek, ezért ajánljak nekik üzleteket, ők mesélték, hogy a járvány idején ismerték fel, az állandó bezártságban tapasztalták meg, hogy mennyire sötét és szomorú valójában a lakásuk, ezért gyökeres változást szeretnének, ráadásul fontos vezérelvük volt, a lehető legtöbb magyar tervezői termék integrálása. Egy darabig még váltottunk levelet is egymással, remélem, menő lett a végeredmény!
A személyes élmény jelentősége
– Az online vásárlás világában miért fontos, hogy valaki személyesen is ellátogasson a MaxCitybe? Milyen élményt kapnak a látogatók, amit máshol nem?
– Az üzletek kínálatán és az üzletekben nyújtott szakértői segítségen túl, Magyarország első VR tervezői központja is nálunk található, ahol VR lakberendezési tanácsadást tudnak Maróti Kata belsőépítész és a központ dolgozói nyújtani, ráadásul hatalmas anyagmintabankkal is rendelkeznek, ami óriás segítség, hogy az anyagok/faktúrák milyenségét megtapasztalhassák a vásárlók. A földszinten kialakításra került egy Design Dealre keresztelt outlet, ahol akár 75%-os kedvezménnyel van lehetőség beszerezni egy-egy terméket.
Négy éve a MaxCity megalapította saját kortárs képzőművészeti galériáját, a Gallery Maxot, ahol állandó lehetőség van az aktuális kiállítás megtekintésére és a kiállított művek megvásárlására.
A második emeleten kávézó és étterem is működik, így akár egy felújításra/áttervezésre hangolódó teljes értékű napot el lehet tölteni a MaxCityben.
– Van-e olyan különleges esemény, workshop vagy bemutató, ami rendszeresen vonzza a vásárlókat?
– Évente több kampányunk is fut, mellyel a vásárlóinknak kínálunk kedvezményes vásárlási lehetőséget. A lakberendezők és belsőépítészek számára szervezünk üzletbejárásokat, szakértői előadásokat, kerekasztal-beszélgetéseket, ahol a szakma legjobbjai osztják meg tapasztalataikat. A galériában pedig megnyitókkal és exkluzív tárlatvezetéssel várjuk a látogatókat.
– Személy szerint melyik terület áll legközelebb a szívedhez a lakberendezésen belül? Van kedvenc stílusod, anyagod, illetve melyik lakrész áll hozzád a legközelebb?
– Amíg gyakorló lakberendezőként dolgoztam, a téralkotással járó kihívásokat nagyon szerettem, az élettereken való gondolkodás, egy-egy család otthonnal szemben támasztott elképzeléseinek alaprajzon történő megvalósítása, mindig nagyon izgatott. Hozzám az eklektika áll közel, a telített színek és a geometrikus formák. Nemrégiben volt nálam egy kis lakásfelújítás, ennek kapcsán eljátszottam a földszínek gondolatával, de végül győzött a piros, a kék, a sárga. Nincs kedvenc helyiségem, inkább helyiségrészleteket szeretek, a saját otthonomban most például a két fotelből és egy lerakó asztalból álló műtárgycsodáló állomásomat.
– Van olyan üzlet vagy kollekció a MaxCityben, amit különösen szívesen ajánlanál?
– Minden üzletet nagyon szívesen ajánlok, hisz a MaxCity víziót az összes üzlet együtt adja ki, az összes üzlet együtt fedi le a lakberendezés minden területét és a stílusokat.
A jövő trendjei
– Mitől lesz izgalmas egy otthon 2025-ben? Milyen elemek határozzák meg a modern otthonokat? A textúrák és anyagok terén milyen trendeket láttok kibontakozni? Mik lesznek a jövő meghatározó anyagai vagy felületei? Hogyan hat a fenntarthatóság és az ökológiai szempont az anyagválasztásra és a dizájnra?
– Ezen a téren őrült forradalom van, a dizájnerek imádják a polimereket, az anyag által kínált formai szabadság miatt, az ilyesfajta matériával mindent meg lehet csinálni, bármit ki lehet alakítani. Közben pedig elkeserítően hatalmas mennyiségben termeljük a műanyaghulladékot, így a felelős gondolkodás, a kreatív ötletek és a gyártói kísérletező kedv találkozásából sorra állítják elő az olyan anyagokat, melyek újrahasznosított/óceáni műanyagból készülnek, biológiailag lebomlóak, és a viselkedésükből kifolyólag a tárgyalkotás kreatív szabadságát is meghagyják.
A gyárak működtetésében is kivételesen fontos a környezetvédelem. Csak hogy kiemeljek párat: a napelemek telepítése, elektromos autók használata a gyártelepen belül, a szállítási útvonalak optimalizálása, de olvastam olyan gyárról, ahol a húsfogyasztás csökkentése érdekében még a vegetáriánus hétfőt is bevezették. Az AI bevonása a tervezési és gyártási folyamatokba szintén segítség a gyártás során keletkező hulladék minimalizálására. Megállíthatatlanul zajlanak az anyagkísérletek, szuper izgalmas és felelős dolgok születnek, nagyon bízom benne, hogy ezek a megoldások is pozitív hatást fognak gyakorolni a környezetre.
Inspiráció
– Milyen tanácsot adnál azoknak, akik most kezdenek otthont berendezni?
– Merjenek hallgatni a saját vizuális vágyaikra, nyugodtan fogalmazzák meg a saját elképeléseiket, próbálják összehangolni a múltat és a jelent – ezzel arra gondolok, hogy legyen helye egy-egy örökölt darabnak és ne akarjanak mindig-mindenből újat. Ne féljenek segítséget kérni szakembertől, aki segít az ergonomikus és harmonikus terek megalkotásában A lakberendezés egy hosszú és soha véget nem érő folyamat, nem kell azonnal megoldani minden problémát, nyugodtan ki lehet várni a pontot, amikor minden a helyére kerül, és az otthon valóban tükrözi az ott élők személyiségét és életstílusát. Az idő, a türelem és a jól átgondolt döntések mindig meghozzák a kívánt eredményt.
– Hol találja meg az inspirációját a MaxCity a jövő trendjeinek követésében?
– Az elégedett vásárlók tényleg óriási inspirációt nyújtanak, a 20. évforduló előkészületei és a belsőépítészeti átalakítás hihetetlen erő most a terünkben.
A cikk elkészítésében partnerünk volt a MaxCity.