Jókor kell elkezdeni, és szívvel-lélekkel csinálni – a piacvezető közösségi vásárlással foglalkozó cég tulajdonosai szerint ez a kulcs.
Ösztön és szakértelem találkozása
Nem hiszem, hogy van, akinek ismeretlenül cseng a Bónusz Brigád név. A cég csupán kétéves, mégis az internetes kereskedelem fontos részét tudhatják a magukénak Magyarországon. A magyar tulajdonú vállalkozás rövid idő alatt komoly márkát épített, nemrég a Magyar Szolgáltatás minősítést is megkapta, pedig azt nem osztogatják csak úgy. Kíváncsivá tett: hogyan lehet így berobbanni a webes piacra? És vajon lehet még szakítani ebből a bizniszből?
A Bónusz Brigád számokban
- egy ajánlat 2,5 millió emberhez jut el
- napi 15 új ajánlat
- több mint 600 ezer eladott bónusz
- több mint 325 ezer Facebook-rajongó
- 4,4 milliárd forint megtakarított összeg a vásárlóknak
Bevallom, más beszélgetésre és másmilyen emberekre számítottam. Talpig üzletembereket vártam, akik minden döntésüket komoly piackutatási adatokkal támasztják alá, és üzleti tervekkel néznek a jövő elé. Ehhez képest a két alapító-tulajdonos, Kaprinay Zoltán és Heller Gábor spontán, emocionális emberek. Mindketten bölcsészek, Gábor forgatókönyvíró, a Csak szex és más semmi társszerzője és az Esti Showder főmunkatársa volt, Zoltán újságíró és webes szakember, az Index egyik alapítója, az A38 Hajó egykori ügyvezetője.
Az üzleti életbe is magukkal hozták a lelkesedést és a tartalomközpontú szemléletet. Zsigerből döntenek, nem grafikonok alapján. Eklatáns példája ennek a névválasztásuk: hozzáértő barátaik kistanulmányt írtak arról, hogy a Gábor által kitalált Bónusz Brigád név nem elég vonzó, és biztos bukáshoz vezet – ők pedig mégis egy pillantással úgy döntöttek, ez marad. Az összhang annak is köszönhető, hogy több mint tíz éve ismerik egymást, voltaképp azóta tervezték egy közös vállalkozás beindítását.
– A Westel 900-nál találkoztunk először, ahol Zoli dolgozott, én pedig egy mobilszolgáltatást akartam nekik ajánlani. A munkakapcsolatból barátság lett, rájöttünk, hogy közös az értékrendünk és a céljaink – kezd mesélni Gábor. – Hamarosan megállapodtunk, hogy létrehozunk egy közös céget, mégpedig internetes témában. Onnantól kezdve hosszú időn át minden csütörtökön összeültünk az Odeon kávéházban ötletelni, mi is legyen ez pontosan.
– A motivációnk eltért az átlagtól – vág bele Zoltán. – Mindkettőnknek volt komoly pozíciója és sikerei, nem pénzt akartunk szerezni, az indíték sokkal inkább az értékteremtés volt. Egyre többször merült fel beszélgetéseink alkalmával a közösségi vásárlás modelljeként Amerikában elindult Groupon, amit itthon még nem ismertek. Sokszor el is vetettük az ötletet, főleg én, mint internetes szakember voltam szkeptikus, ám Gábor folymatos rábeszélésére végül beadtam a derekam, és dolgozni kezdtünk a Bónusz Brigádon. Megbíztunk egy ismerős fejlesztőcéget a programozással, és Gábor elkezdte felkeresni a lehetséges szolgáltató partnereket, akik pozitívan fogadták a lehetőséget. Végül 2010. szeptember 1-jén az ország első közösségi vásárlást kínáló oldalaként indultunk el.
Égetni kell a pénzt
Már az indulás utáni hetekben látszott, nagyon belenyúltak valamibe. Nem csak a vásárlók és a partnerek száma szaporodott szépen, hanem a befektetői ajánlatoké is.– Én még ilyet nem láttam, pedig nem ez az első startup, amiben részt veszek – meséli Zoltán. – Folyamatosan csörgött a telefonom, tengerentúli, európai és magyar befektetők kerestek, hogy szeretnének beszállni az üzletbe. Tudtuk, hogy rövidesen más komoly szereplők is megjelenhetnek a piacon, ezért égetni kell a pénzt, fejlődni, hirdetni, hogy megszilárdítsuk a pozíciónkat. Elkerülhetetlen volt a tőkebevonás, ám nem akarunk olyan befektetőt, aki beleszól a vállalat irányításába.
Írtunk egy listát azokról az emberekről, akiktől elfogadnánk pénzt, és el tudnánk képzelni, hogy csendestársként tulajdonrészesek legyenek a cégben. Az elsők között egy régi ismerősömet, a biolekvárokkal és pálinkával foglalkozó Tarpa Hungarikum Manufaktúra tulajdonosát, Várady Györgyöt találtuk meg, akivel találkozott az elképzelésünk. Ő lett az üzleti angyalunk.
A befektetés és az abból finanszírozott fejlesztés meghozta gyümölcsét, a Bónusz Brigád megőrizte piacvezető pozícióját, sőt, mára ötven százalék feletti részesedéssel bír, így komolyabb versenytárs nélkül uralja a magyar közösségi vásárlás piacot. Míg 2011 elején nyolcvan hasonló cég próbálkozott, mára körülbelül harmincan maradtak.
Együtt olcsóbb – a közösségi vásárlás modellje
A közösségi vásárlás modelljét Andrew Mason fektette le a Groupon elindításával, 2008 novemberében. Lényege, hogy a közösségi vásárlással foglalkozó weboldal nagy mennyiségben vásárol különféle kereskedőktől termékeket és szolgáltatásokat, amelyekhez mennyiségi kedvezménnyel olcsóbban jut hozzá. Majd ezeket a termékeket és szolgáltatásokat felkínálja saját online közösségének jelentős, 50–90%-os kedvezménnyel.
Közben a Bónusz Brigád külföldre is kilépett, de azt sem szokványos módon. Ahelyett, hogy saját maguk külföldön is elindították volna szolgáltatásukat, inkább felkeresték azokat a kelet-európai és balti államokat, ahol hozzájuk hasonlóan startupok a piacvezetők, és létrehoztak egy regionális nemzetközi hálózatot, a Slevomat Groupot. A csoport legfőbb előnye, hogy a cseh, bolgár, szlovák, lett, litván, észt és magyar cégek közösen tudnak tervezni, megosztják a a know-how-t, közös alkalmazásokat fejleszthetnek, a helyi kapcsolatok révén szerezhetnek egymásnak partnereket, és akár át is vehetnek egymástól már bevált üzleti lépéseket – mindez további versenyelőnyt biztosít nekik a saját országukban.
Az újdonság ereje és az a bizonyos plusz
A közösségi vásárlás átformálta a hazai internetes kereskedelmet is, hiszen olyan szolgáltatásokat tett elérhetővé, amelyek addig nem voltak online megvásárolhatók, mint a hajvágás, a fogyasztó kezelés, a halpedikűr, vagy akár az éttermi fogyasztás. Az elmúlt évben 1,6 millióan fizettek interneten keresztül Magyarországon, és a szám várhatóan tovább nő, ami részben a közösségi vásárlás megjelenésének köszönhető. Ez az új webes piac ugyanis már felbukkanásának első évében 4,2 milliárd forintos forgalmat bonyolított.
Gáborék tudták, sikerük egyik alappillére az lehet, hány embert tudnak hatékonyan megszólítani. Mégsem akartak spamként terjedni, ezért hiába ajánlgatták nekik, nem vásároltak több ezres címlistát.
– Nem hittünk abban, hogy ha pénzért veszünk adatokat, akkor hirtelen nyerő pozícióban találjuk magunkat. Inkább az összes Iwiw- és Facebook-ismerősünknek elküldtünk egy levelet, hogy ez életünk nagy projektje, próbálják ki és terjesszék, ha tetszik. Így épült fel ezerötszáz főből a közösségünk, ami azóta is organikusan fejlődik – mondja Gábor.
A kezdetektől fontosnak tartották azt is, hogy hosszú időre megnyerjék a tagok a bizalmát. Ez már csak azért is indokolt volt, mert itthon nemhogy a közösségi vásárlás, de még az online vásárlás is gyerekcipőben járt. Épp ezért tudták, ha csalódást okoznak, akkor az emberek nem csak a Brigádtól, de magától az internetes vásárlástól is elfordulhatnak. Ez a felelősség ösztökélte őket arra, hogy többet adjanak, mint amennyit kell. Ezért működik az első pillanattól a 100% garancia, a barátok meghívása utáni kedvezmény, a profi újságírók által írt cikkek minden egyes szolgáltatásról, a kötelező nyolc helyett tizennégy napos elállási lehetőség, és a többi.
– Sok mindent tettünk hozzá az eredeti modellhez a vásárlói elégedettségért, és nem utolsó sorban saját magunk szórakoztatására – folytatja Zoltán. – Nálunk a 100% garancia még akkor is él, ha nem ízlett az étel abban az étteremben, ahová bónuszt vásároltál. Igen, ez szubjektív, sokan el sem hiszik, hogy ez tényleg így működik, pedig ez nem marketingduma, tényleg így csináljuk. Nem vásárlókként, hanem valódi közösségként tekintünk a brigádtagokra, akik használhatják mobilalkalmazásainkat, köztük a Bónuszkereket, fórumozhatnak egymással a Brigád-oldalon, sőt, a nemrég megjelent „Jó fej leszek” gomb segítségével akár ismerőseiknek is lefoglalhatnak ajánlatokat.
A Brigád-közösség
Zoltán és Gábor lelkesen sorolják azokat az ötleteket és fejlesztéseket, amelyek legtöbbje a saját fejükből pattant ki. Nincs ugyanis kreatív- vagy marketingosztályuk, irodájukban közösen osztoznak az egyik szobán, és együtt találják ki a fejlődési irányokat. Minden eszköz azt a célt szolgálja, hogy a vásárlónak az legyen az érzése: jó brigádtagnak lenni, mert ott valami pluszt, bónuszt kap.
– Nem mondható profitorientáltnak a hozzáállásunk, hiszen sok olyan dologba fektetünk pénzt, amibe nem lenne muszáj – mondja Zoltán. – Ilyenek például a Jó fej leszek-kisfilmek, amelyeken mi is a mai napig sírunk a nevetéstől. Vagy a Brigád Dal, amelyre pályázatot írtunk ki tavaly. De említhetem a Belvárosi Színházban tartott brigádos előadást, ahol a tagok a Kramer kontra Kramer színdarab után egy közönségtalálkozón is részt vettek. Mi ezt a különleges bánásmódot kínáljuk, amit egyébként partnereinkkel szerződésbe is foglaltunk: a brigádtagokkal kiemelten kell bánniuk.
A vásárlói elégedettség növelésére márciusban megnyitották a Gozsdu udvarban a Brigád Boltot is, ahol bárki ihat egy Nespressót, miközben személyesen felteheti kérdéseit vagy akár beválthatja bónuszát. Úgy tervezték, a boltba fektetett pénz három hónap alatt fog megtérülni, de már a második hét végére nullán voltak. Az emberek szeretik a személyes kapcsolatot, ami tökéletesen kiegészíti, ám nem helyettesíti az online folyamatokat.
A Brigád-közösség növekszik is szépen, csak a Facebookon több mint 325 ezer rajongóval dicsekedhetnek, 2011-ben megkapták az Év honlapja díjat közösségi oldal kategóriában, idén pedig az év kreatív megoldása kategóriában az Álommelóért. A Brigád-oldalon lévő számláló szerint fennállásuk óta több mint 4,4 milliárd forintot spóroltak vásárlóiknak. A közösségépítés fontos eleme a jótékonyság is, a „Segít a Brigád” tavaly év eleje óta folyamatosan működik a Brigád-oldalon, el is nyerték vele a Magyar Adományozói Fórum díját.
– Minden hónapban más-más ügyet, alapítványt karolunk fel, amelyeket ugyanúgy kezelünk, mint a hirdetőket: egy hónapon keresztül lehet adományozó bónuszt váltani, majd az összegyűlt pénzhez mi is hozzáteszünk százezer forintot, és átadjuk a támogatottnak. További plusz, hogy az adott alapítvány ismertsége is megnő, hiszen több millió emberhez jut el a hírük – mondja Gábor.
Ezt nem lehet megunni
Beszélgetőtársaim gyakorlottan veszik át egymástól a szót, Gábor beszél, míg Zoltán az épp megérkezett bruschettát falatozza. Látszik, nem először sztoriznak közösen. Közben egymást és fotósunkat ugratják, lecsapnak minden feldobott labdát. Saját bevallásuk szerint is kicsit olyanok, mint az olasz házasok: temperamentum, hangerő és vidámság van bőven. El is gondolkodom, milyen izgalmas lehet így a céges irodában az élet.
– Kis cég vagyunk, és az is szeretnénk maradni. Próbáljuk megőrizni a saját, belső közösségünket is, ezért úgy válogatjuk ki a munkatársakat, mintha aszút készítenénk: minden egyes szőlőszemet gondosan megnézünk, akarjuk-e, hogy az egész része legyen. Egyáltalán nem csak a szakmai felkészültség a döntő – folytatja Gábor. – Most újra nagy fába vágtuk a fejszénket a novemberben meghirdetett Álommeló pályázattal. Kitaláltuk, hogy a Brigádon kínált szolgáltatások népszerűsítésére blogot indítunk, és ennek felelősét, leendő munkatársunkat egy kreatív versenyen választjuk ki. A nyertes egy éven át havi bruttó 400 ezer forint fizetés, félmillió forint értékű bónuszt, egy iPhone 5-öst és egy MacBook Pro laptopot kap.
Sok-sok embernek ez tényleg álommeló, de a két tulajdonost megismerve abban biztos vagyok, hogy nem a pénz lesz a fő motivációja a nyertes jelentkezőnek.
A Bónusz Brigád célja, hogy hosszú időn keresztül az egyre növekvő közösségüket egyre jobb és egyre több szolgáltatással lássák el, és a vásárlók úgy érezzék, ennél jobb szolgáltatás nincs. Hosszú távon pedig – talán kicsit idealista módon – azt szeretnék, ha előbb-utóbb senki sem engedhetne meg magának ennél rosszabb minőséget, és az emberek mindenhol a lehető legjobbal találkoznának.
A fejlesztési irányokat tervezik, de mivel a webes piac rendkívül gyorsan változik, egyáltalán nem biztos, hogy megvalósulnak az elképzeléseik. Épp ettől élő és megunhatatlan ez a terület – vallják. Az üzleti eredményt tekintve a tavalyi egymilliárd után idén év végére 1,7 milliárdos forgalmat remélnek. A gyeplőt pedig egyelőre eszük ágában sincs átadni bárkinek.
– Éppen azt élvezzük, hogy a folyamatok aktív részesei lehetünk. Gyakran személyesen mi válaszolunk a vásárlói levelekre, személyesen keressük fel a leendő szolgáltató partnereket, és lehet velünk találkozni a Brigád Boltban is – mondja Gábor. – Az üzletet csak úgy tudjuk kézben tartani és jó irányba fejleszteni, ha kapcsolatban vagyunk a szereplőkkel, ezért hiba lenne kivonni magunkat a napi feladatokból. És mivel rendkívül izgalmas dolog mindig valami újjal meglepni az embereket, abszolút el tudom képzelni, hogy még öt év múlva is ugyanezt csináljuk.
Profil
Kaprinay Zoltán az ELTE BTK cseh filológus szakán végzett, online szakember és újságíró, az Index.hu egyik alapítója. 1998-ig az Internetto külföldi szerkesztőségeiért felelt, az Internetto Pozsony főszerkesztője volt. 2000-től a Westel 900 (később T-Mobile) tartalomfejlesztési igazgató helyettese és a 777sms.hu ingyen sms-küldő portál kitalálója volt. 2004-től az A38 Hajó ügyvezetője, 2005-től pedig a svájci Ringier AG regionális online tanácsadói pozícióját töltötte be Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában és Romániában. Ezzel párhuzamosan elindította online tanácsadó cégét, az Ipsilont, amely a régió médiavállalatainak szervez tréningeket, oktatással, tanácsadással és coachinggal foglalkozik. 2010-ben társával, Heller Gáborral közösen alapította a Bónusz Brigádot, ahol azóta is ügyvezető. 2011 óta a közreműködésükkel létrejött Közösségi vásárlás tagozat elnöke a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesületben. 2000 óta él Magyarországon, háromgyermekes családapa. Heller Gábor a Szegedi Tudományegyetemen, majd az ELTE bölcsészkarán angol–magyar szakon szerzett diplomát, forgatókönyvíró, kreatív igazgató, igazi ötletember. Hosszú ideig az Egyesült Államokban élt, ahol taxisofőrként kezdte pályafutását New Yorkban, majd mint a Young & Rubicam reklámügynökség kreatívigazgatója tért vissza Magyarországra. Itthon forgatókönyveket írt (Csak szex és más semmi, Nap utcai fiúk), könyvkiadót indított (krimiklub.hu), az Esti Showder főmunkatársa volt, a filmszemlén zsűritagként is részt vett. 2011 óta főállásban a társával, Kaprinay Zoltán alapított Bónusz Brigád ügyvezetője.Tovább:
A Globeplayer-sorozat többi cikkéhez
Férfias karácsonyi mellékletünkhöz
Legfrissebb cikkeinkhez
(Fotó: Tóth István. A helyszínért köszönet a Doblo Bor & Bárnak!)