Tíz hónap alatt elkészült egy igen látványos, 25 méteres fahíd Kínában, ami alatt a turistahajók is simán elférnek.
Kína vizekben gazdag területén, a déli Kanton tartományban található Csiangmen (Jiangmen) városa, ahol a halászat és mezőgazdaság kedvéért számos tó és folyó szabdalja a földeket, ezért a hídépítésnek rendkívül gazdag hagyományai alakultak ki.
Igen ám, de a gyors urbanizáció miatt a helyi falvak, kisvárosok csak vegetálnak, éppen ezért jött létre a Gulou Waterfront, „öko-kulturális turisztikai üdülőhely”, lényegében a falusi turizmus helyi változata:
a cél a térség fejlesztése a speciális helyi „tájszerkezet” megőrzésével, természetpedagógiával, családi programokkal – és további hidakkal, hogy könnyű maradjon az emberek és a halászhajók mozgása.
Szóval a nagy programnak csak kicsi, de annál látványosabb eleme a LUO stúdió fahídja, modern formavilággal, de a tradíciók őrzésével.
Mivel a térség úthálózata hagyományosan gyenge volt, meghatározó szerep jutott a hidaknak, azon belül is a halászhajók közlekedését segítő, magasan ívelt fahidaknak, Dél-Kínában ugyanis rengeteg az erdő.
Ilyen a LUO stúdió fahídja is: már a teherhordó platform is 1,35 méterrel magasabb a normál vízszintnél, az íves szerkezet aljáig további 2,8 méter a magasság, azaz összesen több mint négy méterrel az átlagos vízszint felett ível át a híd, így még a nagyobb turistahajók is átférnek alatta. A fesztávolság 25 méter, fő szerkezeti elemként három nagy íves gerendát használtak.
Hogy ne szaladjanak el a gyártási és szállítási költségek, mindhárom főgerendát három részre osztották, majd a helyszínen acélcsavarokkal kapcsolták össze őket újra.
A híd összeköt egy nyüzsgő bevásárló utcát a szomszédos gyermeküdülővel, ezért is terveztek egy zárt, folyosószerű részt hozzá, hogy átmenetet képezzen a „profán” és a kicsit „álomszerű” funkció között. A fedett hidak hagyománya a történelmi időkre nyúlik vissza, de ma is praktikusak: arrafelé sokat esik az eső, így a zárt szerkezet (amit fémlapokkal oldottak meg) védi a gyalogosokat és magát a hidat, és a szerkezet stabilitását is növeli.
A hidat 2021 márciusában kezdték építeni, és idén januárban adták át.
(Fotók: Jin Weiqi)
Ez is érdekelhet: