Újrahasznosított és akár ismét újrahasznosítható iskolát terveztek a holland tengerparton, rugalmas terekkel, sok zölddel, alacsony fogyasztással.

Még az előző tanév kezdetén avatták fel az Aeres Hogeschool Almere oktatási és kutatóintézmény új épületét. Miután a hollandiai iskola maga is „zöld gazdasággal” foglalkozik, kézenfekvőnek tűnt egy egészséges, környezet- és energiatudatos kollégiumot tervezni neki. Az amszterdami BDG Architecten nem is aprózta el a dolgot, a körforgásosság elvei mentén tervezett egy olyan épületet, ami talán nem csak külsőségeiben zöld.

Már a homlokzaton is feltűnik a növényzet, ami ugyanakkor végigvonul az egész épületen, a bejárattól a tetőig, egyfajta saját tájképet hozva létre.

Bár a zöld növények a közérzetnek is jót tesznek, ebben az esetben a tanulók a városi élelmiszerellátással és az egészséges életmóddal kapcsolatos kutatásokhoz is használják a flórát.

Emellett azt is vizsgálják, hogy az iskola zöld növényzete hogyan serkenti a tanulási teljesítményüket.

De a fenntarthatósági szemlélet nem csak abban áll, hogy tele van növénnyel az épület: cél volt, hogy a tanulók sok időt töltsenek itt, akár tanulás, akár kikapcsolódás céljából maradnak. Így került a képbe az épületek jóllétre gyakorolt hatását mérő WELL minősítés, ami a lakók/felhasználók életminőségét értékeli, olyan szempontok alapján, mint a levegő és a víz minősége, a természetes fény megléte, az épület könnyű használata, jó megközelíthetősége, a benne és a környezetében lévő szolgáltatások minősége.

Az Aeres lett az első iskola Hollandiában, amely megkapta a Platinum WELL tanúsítványt.

Optimalizáltak szinte mindent a hőkomforttól kezdve a szellőzésen és az akusztikán át az árnyékolásig. Az energiagazdálkodást intelligens épületirányítási rendszer felügyeli, a különböző homlokzatoknak a tájolástól függően eltérő tulajdonságai vannak: például a nyugati oldali PV-panelek nemcsak energiát termelnek, de napvédelmet is biztosítanak, míg a fás Floriade parkra néző keleti oldal teljesen zöld, és az évszakoknak megfelelően színeződik. Az esővízgyűjtő rendszer felére csökkenti a vízhasználatot, egyúttal hőtároló közegként a hűtő-fűtő rendszerbe is besegít.

De ugyanilyen fontos a belső terek sokfélesége: tanulni, dolgozni, megbeszéléseket tartani, projektalapú munkát végezni és bulizni is alkalmasak, ami elengedhetetlen az iskola gyakorlatorientált oktatáshoz.

A rugalmas elrendezést a csak ide tervezett bútorok is segítik, a többféle lehetőségre pedig jó példa a zöld tető is, ami hétköznap tanulni, hétvégén partizni tökéletes.

És ha már említettük a körforgásosságot: rengeteg újrahasznosított anyagot építettek be (biokompozit burkolatot, betongranulátumot, újrahasznosított fát a lépcsőkhöz, a teraszhoz és a kültéri bútorokhoz, újrahasznosított fémszegeket a belső falakhoz), ráadásul maga az épület is szétszerelhető, így a benne lévő, Madasterben regisztrált anyagok szintén újra felhasználhatóak a jövőben.

(Forrás: bdg architecten)

Ez is érdekelhet:

Meglepődtek, mire bukkantak a lebontott kollégium épülete alatt

Az egy dolog, hogy kincseket, de sírokat is.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Vanessa választhat, hogy dalt vagy forgatókönyvet írjunk neki

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés