Újrahasznosított és akár ismét újrahasznosítható iskolát terveztek a holland tengerparton, rugalmas terekkel, sok zölddel, alacsony fogyasztással.

Még az előző tanév kezdetén avatták fel az Aeres Hogeschool Almere oktatási és kutatóintézmény új épületét. Miután a hollandiai iskola maga is „zöld gazdasággal” foglalkozik, kézenfekvőnek tűnt egy egészséges, környezet- és energiatudatos kollégiumot tervezni neki. Az amszterdami BDG Architecten nem is aprózta el a dolgot, a körforgásosság elvei mentén tervezett egy olyan épületet, ami talán nem csak külsőségeiben zöld.

Már a homlokzaton is feltűnik a növényzet, ami ugyanakkor végigvonul az egész épületen, a bejárattól a tetőig, egyfajta saját tájképet hozva létre.

Bár a zöld növények a közérzetnek is jót tesznek, ebben az esetben a tanulók a városi élelmiszerellátással és az egészséges életmóddal kapcsolatos kutatásokhoz is használják a flórát.

Emellett azt is vizsgálják, hogy az iskola zöld növényzete hogyan serkenti a tanulási teljesítményüket.

De a fenntarthatósági szemlélet nem csak abban áll, hogy tele van növénnyel az épület: cél volt, hogy a tanulók sok időt töltsenek itt, akár tanulás, akár kikapcsolódás céljából maradnak. Így került a képbe az épületek jóllétre gyakorolt hatását mérő WELL minősítés, ami a lakók/felhasználók életminőségét értékeli, olyan szempontok alapján, mint a levegő és a víz minősége, a természetes fény megléte, az épület könnyű használata, jó megközelíthetősége, a benne és a környezetében lévő szolgáltatások minősége.

Az Aeres lett az első iskola Hollandiában, amely megkapta a Platinum WELL tanúsítványt.

Optimalizáltak szinte mindent a hőkomforttól kezdve a szellőzésen és az akusztikán át az árnyékolásig. Az energiagazdálkodást intelligens épületirányítási rendszer felügyeli, a különböző homlokzatoknak a tájolástól függően eltérő tulajdonságai vannak: például a nyugati oldali PV-panelek nemcsak energiát termelnek, de napvédelmet is biztosítanak, míg a fás Floriade parkra néző keleti oldal teljesen zöld, és az évszakoknak megfelelően színeződik. Az esővízgyűjtő rendszer felére csökkenti a vízhasználatot, egyúttal hőtároló közegként a hűtő-fűtő rendszerbe is besegít.

De ugyanilyen fontos a belső terek sokfélesége: tanulni, dolgozni, megbeszéléseket tartani, projektalapú munkát végezni és bulizni is alkalmasak, ami elengedhetetlen az iskola gyakorlatorientált oktatáshoz.

A rugalmas elrendezést a csak ide tervezett bútorok is segítik, a többféle lehetőségre pedig jó példa a zöld tető is, ami hétköznap tanulni, hétvégén partizni tökéletes.

És ha már említettük a körforgásosságot: rengeteg újrahasznosított anyagot építettek be (biokompozit burkolatot, betongranulátumot, újrahasznosított fát a lépcsőkhöz, a teraszhoz és a kültéri bútorokhoz, újrahasznosított fémszegeket a belső falakhoz), ráadásul maga az épület is szétszerelhető, így a benne lévő, Madasterben regisztrált anyagok szintén újra felhasználhatóak a jövőben.

(Forrás: bdg architecten)

Ez is érdekelhet:

Meglepődtek, mire bukkantak a lebontott kollégium épülete alatt

Az egy dolog, hogy kincseket, de sírokat is.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Gyönyörű harmincassal búcsúztatjuk a hetet

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

További cikkeink a témában