Brutálisan szennyezőek a magánrepülők, de a betiltásukra nincs sok esély. Akkor hát milyen értelmes megoldások lehetségesek?
A Covid idején, 2020-ban 118 756-ra csökkent Európában a magánrepülések száma, de ez már a múlt: tavaly 573 000 utat regisztráltak – közölte a Greenpeace. A magánrepülés 5-ször – 14-szer szennyezőbb a kereskedelminél, és legalább 50-szer szennyezőbb a vonatoknál.
Míg egy átlagos európai évente 8,2 tonna szén-dioxid-kibocsátásért felelős, egyes magánrepülőgépek óránként két tonna CO2-t bocsátanak ki.
2020 és 2022 között a legtöbb magánrepülés 750 km alatti volt, miután az első két évben a Párizs-Genf, 2022-ben pedig a Párizs-London útvonal volt a legnépszerűbb.
Franciaországban tavaly betiltották a rövid távú repülést ott, ahol ugyanazt az utat legfeljebb két és fél óra alatt meg lehet tenni vonattal – csakhogy ez a tilalom nem vonatkozik a magánrepülésre.
Az Egyesült Királyság (90 526) után Franciaországban történt a legtöbb magánrepülés tavaly (84 885).
Bár a Greenpeace általában betiltaná a magánrepülőzést, ennek az ötletnek sokan nem örülnek. Olivier Véran francia kormányszóvivő sietve kijelentette, hogy az ország gazdaságában betöltött fontos szerepük miatt „nincs szó a betiltásukról”. 2019-ben a Franciaországból induló járatok tíz százaléka magángép volt. Az amszterdami Schiphol reptér – ahol tavaly 24 600 magánjárat közlekedett –, a kapacitáscsökkentési terv részeként javasolta a betiltásukat.
Lehet-e előnye a magánrepülésnek?
Az „éghajlatbarátabb” közlekedésért dolgozó európai nem kormányzati szervezetek csoportja, a Transport and Environment szerint
a magánrepülésekkel lehetne tesztelni az alacsony kibocsátású opciókat. Azt javasolják, hogy az 1000 km-nél rövidebb európai járatokon csak hidrogén- vagy elektromos meghajtású repülőgépeket engedélyezzenek.
Emellett megadóztatná a magánrepüléseket – Svájcban van is erre példa, ott 500-3000 euró adót rónak ki a magánrepülésekre. Ha már a betiltás járhatatlan útnak tűnik, a tesztfunkción és a magas adón érdemes elgondolkozni. És talán vannak még egyéb lehetőségek is.
(Források: Lonely Planet, Euronews, Irish Times, Transport&Enviroment, FCC Aviation, Greenpeace, NRC, fotó: GettyImages)
Ez is érdekelhet: