Ez az elektromos Mercedes-Benz közvetlen konkurense a BMW i3-nak. Hajtásrendszerét a Tesla biztosítja, ami elég jó hír, főleg úgy, hogy a villamosított B-osztályt érezhetően dinamikus irányba tolták. Kicsi odafigyeléssel lazán tesz meg 160 km-t, utastere annyira kényelmes, hogy akár laknánk is benne. Egyetlen kifogásunk ellene, hogy cseppnyit sem vonzó a külalakja.

Egész nagy adag pazar öröm van abban, ahogy a Mercedes banyatanknak látszó elektromos járműve úgy startol el a lámpától, hogy az ottmaradók csak pislogva lesnek a hangtalanul és nyom nélkül tovatűnő jármű után.

Ez a B-osztály Electric Drive, a Mercedes-Benz teljesen elektromos járműve, annak a leképezése, hogyan képzelik el a stuttgartiak az elektromos autózást 2017-ben. Pontosabban ezt még valamikor 2012-ben képzelték így, de a nyugat-európai országoknak előbb jutott belőle, nekünk meg most.

És ez az idő pont elég is volt arra, hogy a Mercedes ma már egészen másként álljon az elektromos autós jövőképhez, valahogy így:

Concept EQ

Ez az EQ tanulmányautó, ami követi az SUV-trendet, és abban is eltér az B-osztálytól, hogy nem egy meglévő modell átalakításával fejlesztették ki, hanem nulláról felépített önálló járműként fog megszületni nagyjából egy éven belül (ez még ugye nem a végleges autó).

De akkor mit is tud a B 250 e?

Leginkább azt, hogy a hagyományos B-osztály megjelenését megtartva vált át teljesen elektromos üzemre. És ebben az autóban pontosan ez a jó. Mert mit ad? Kényelmes méretű utasteret (akár hárman is elférnek benne hátul), és bazi nagy csomagteret (500 liter kérem szépen!). És ettől a formától biztosan nem hőköl meg senki. Igaz, a vonzó vagy feltűnő jelző sem illeszthető rá, a szó, ami leginkább leírja az autót: hasznos. A másik pedig két szó:

Baromi dinamikus

Nem véletlen, hogy ez talán a legdinamikusabb B-osztály: az elektromos hajtás 300 kg plusz terhet jelent, amihez a futóművet meg is kellett erősíteni. Ettől valahogy az egész autó feszesebbé, kezesebbé vált. Olyan karakterű Mercedesszé alakult, amit szívesen passzírozol egyik kanyarból a másikba.

Hála a Tesla elektromos rendszerének (a Mercedes-Benz tulajdonos volt egy darabig a Teslában, az első modellen még közösen is dolgoztak, ezért lehetünk most hálásak a műszaki rokonságnak) a B 250 e egészen kiváló elektromos rendszerrel van megáldva. A hatótávja nem világbajnok: 200 kilométert tud elmenni teljes feltöltéssel, de cserébe őszintén számolja a hátralévő kilométereket. Az elektromos autóknál megfigyelhető, hogy városban még pontosan mutatják a hatótávot, de amint belenyaldosunk a 100 fölött végtelen sebességmezőbe, a kilométerszámláló dupla sebességgel csökkenti a megtehető utat. Ezzel szemben az elektromos B-osztály nem hazudik, az út elején kiírt hatótávot jó eséllyel hozza végig, ha sikerül 120 km/h alatt tartani a sebességmutatót.

Hogy nem minden fenékig tejfel, arra töltéskor döbbentünk rá. Ott, ahol a Leaf és az i3 vagy negyven perc alatt teljesen feltölt, az elektromos B-osztály órákig dekkol. Nincs gyorstöltő-csatlakozó, mert így nem kellett átalakítani az oldalsó lemezt és a tanksapkát. Ettől olcsóbb előállítani, de azért nagy kár, hogy nap közben nem lehet hirtelen energiát varázsolni a cellákba. Persze az otthoni 230-as töltéskor nincs különbség, általában egy teljes éjszaka alatt feltölthető az akkumulátor 100 százalékra.

Azt minden elektromos autó zseniálisan műveli, hogy “gázelvételkor motorfékkel lassítja az autót”. Azért kell ilyen hosszú idézőjel, mert se gázpedál, se motorfék nincs valójában a villanyautóknál. Ha elveszed a lábad a jobb pedálról, a generátor lassítja az autót, nem kopnak a fékbetétek és féktárcsák, miközben még energia is visszatermelődik az akkumulátorba.

Ezt minden elektromos autó ugyanúgy tudja. Csakhogy a Mercedesnél van egy automata üzemmód, ami a kocsi előtti forgalom függvényében lassít. Ha nincs forgalom, akkor hagyja vitorlázva gurulni, ha közeli akadályt észlel, erőteljesebben fékez. Ez eszméletlen kényelmessé teszi az autózást, a forgalom ritmusa csak úgy visz magával. De közben nem kell az idegesítő tempomatot használni, ami mindig olyan követési távolságot akar tartani, hogy a pofátlan sávváltó huszárok csak úgy cikáznak előtted.

Akárhogy csűrjük-csavarjuk, az jön ki belőle, hogy a B-osztály electric drive jól átgondolt, jól kitalált koncepció mentén épül fel. Szándékosan építették feltűnésmentesre, mert az volt az alapvetés, hogy létezik egy olyan jól megfogható célcsoport, amelyik nem akar kitűnni a tömegből, csak szép csendben akarja óvni a környezetet. Mert akárhogy is hallom a hangos zúgolódást, az elektromos autózás jót tesz a világunknak, kevesebb káros anyag kerül a levegőbe, az erőművek hatékonyabban alakítják át a nyersanyagot energiává, mint az autók belső égésű motorjai. Az elektromos B-osztály sok milliószor jobb választás, mint a hasonló áron kínált dízelváltozat.

Mit tud?

Ár: 12 326 620 forint, Teljesítmény: 179 LE@3600, Nyomaték: 340 Nm, Gyorsulás: 0-100 km/h 7,9 s, Végsebesség: 160 km/h, üres tömeg: 1725 kg

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Egy okos, szép, szőke lány

További cikkeink a témában