A tömegközlekedés zöld alternatíva, de ezt is lehet fokozni.
2025-ig legalább húsz bécsi metróállomás és más, a közösségi közlekedéshez kapcsolódó épület tetejére szerelnek napelemeket, összesen hetvenezer négyzetméteren. A naperőművek 3500 megawattórányi energiát termelnek majd, amelyet az állomások világításának, mozgólépcsőinek és liftjeinek működtetésére használnak.
A tervezett húsz naperőművel évente kétezer tonnányi szén-dioxidtól lehet megkímélni a környezetet.
Az első napelemes rendszert az U1-es metró Alte Donau állomásának tetejére telepítik 2022 tavaszáig – csúcsidőben nemcsak az Alte Donau metrómegállót tudja ellátni zöldárammal, hanem a szomszédos állomásokat is. Ez lesz a bécsi tömegközlekedési vállalat, a Wiener Linien első olyan állomásépülete, amely csúcsidőben több energiát termel, mint amennyit felhasznál.
A Wiener Linien és Bécs energiaszolgáltatója, a Wien Energie abban is megállapodott, hogy a jövőben minden épületfelújításnál és -építésnél megvizsgálják, hogy lehet-e rájuk napelemeket telepíteni. Az első közös kísérleti projektjüket egyébként 2019-ben hajtották végre, akkor az U3-as metró ottakringi állomásépületére szereltek napelemeket.
Ezenkívül a Wiener Linien kötöttpályás járművek esetében visszanyeri a fékezési energiát, LED-világításra cserélte minden épületében a világítást, és képzéseket tart dolgozóinak a hatékonyabb járművezetési technikákból.
A Wien Energie jelenleg háromszáz napelemes rendszert működtet, amelyek teljesítménye összesen 80 megawatt, így több mint 34 ezer háztartást lát el zöldárammal. 2030-ra azonban 600 megawattra szeretné növelni a napenergia-termelését, hogy 250 ezer háztartásnak biztosítson fenntartható villamosenergiát.
Bécs célja, hogy 2040-re klímasemleges legyen, amit többek között napelemtelepítéssel szeretne elérni. A cél, hogy minden évben annyi naperőművet létesítsenek Bécsben, mint amennyit az elmúlt tizenöt évben összesen: ez 2030-ig évente száz focipályányi napelemet jelent.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: Bécs Város Külképviseleti Irodája, fotó: PID / David Bohmann)