Alapvetően csökkenti az élelmiszerek szállítási igényét és ezáltal a károsanyag-kibocsátást is a regionális élelmiszer-termelés, de vannak kivételek.
A VCÖ – Mobilität mit Zukunft környezetvédelmi szervezet kimutatása alapján
a regionálisan megtermelt élelmiszereket átlagosan 150 kilométert, míg a más régiókban megtermelt élelmiszereket átlagosan 1700 kilométert utaztatják.
A regionális termelés – ez azt a gazdasági tevékenységet jelenti, ami a feldolgozást és az értékesítést a nyersanyag származási helyétől légvonalban 75 kilométeres körzeten belül végzi el – tehát kilencven százalékkal rövidebb szállítási igényű. Figyelembe kell venni azonban a szezonalitást is: a spanyol paradicsom egy kilogrammjának előállítása például csak a szállítás miatt kilogrammonként plusz 400 gramm szén-dioxid-kibocsátással jár, ami az ötszöröse a helyi, ausztriai termesztésnek.
A szezonon kívül helyben, melegházban termesztett paradicsom viszont tizennégyszer annyi károsanyag-kibocsátással jár, mint a biotermesztés szezonban.
Az élelmiszertermelés teljes károsanyag-kibocsátásából a szállítás 13 százalékkal veszi ki a részét. A zöldség- és gyümölcstermelés és kereskedelem estében az arány ennél valószínűleg magasabb, hiszen Ausztriában 2021-ben 42 százalékkal több zöldséget és 52 százalékkal több gyümölcsöt fogyasztottak el, mint amennyit belföldön megtermeltek.
A helyi termelés–feldolgozás–fogyasztás–hulladékhasznosítás körforgásával jelentős mértékben csökkenteni lehet a szállítási útvonalak hosszát,
és az így megtett rövidebb út jelentős hányadát át is lehet helyezni a mobilitás „éghajlatbarátabb” formáira – írja a tanulmány. A regionálisan előállított termékek vásárlása ráadásul erősíti a gazdaságot, és ezáltal munkahelyeket biztosít a régióban, ez pedig a regionális termékkínálat bővüléséhez vezet.
A VCÖ számításai szerint az élelmiszerimport 20 százalékos csökkentése 46 ezer új munkahelyet teremtene Ausztriában, és évente 4,6 milliárd euróval növelné a helyileg előállított hozzáadott értéket.
(Forrás: VCÖ, MTI)
Ez is érdekelhet: