Mindent megtesz a kávékapszulái újrahasznosításáért a Nespresso: a Pannonhalmi Főapátsággal tavaly indított együttműködése idén virágba szökkent a zaccból készített speciális termesztőközeg segítségével. De korábban Tipton szemüvegkeret is lett a kapszula aluminium részéből.

A Nespresso és a Pannonhalmi Főapátság valószerűtlen kapcsolata még tavaly kezdődött, akkor kezdtek együttműködést a kávékapszulák újrahasznosítására. A Magyarországon begyűjtött kávékapszulák feldolgozása során nyert kávézacc egy részéből a vállalat egy speciálisan erre a célra kifejlesztett termesztőközeget gyártatott, melyet a főapátság levendulamezőin hasznosítottak a termőtalaj minőségének javítására.

2021. október: hasznosul a termesztőközeg

Azótal eltelt egy tél és egy tavasz is, így már látható az együttműködés gyümölcse: dúsan virágzik a levendulamező. Mindez tovább ösztönözheti a fogyasztókat a szelektív gyűjtésre, amivel érvényesülhet a körforgásos szemlélet.

Minden egyes használt Nespresso kávékapszula értéket képvisel, hiszen az újrahasznosításuk által minden komponensük – az alumínium és a kávézacc egyaránt – visszakerül a körforgásba ahelyett, hogy hulladékká válna.

Magyarországon már 2012 óta elérhető a kapszula-újrahasznosítási lehetőség, és a használt Nespresso-kapszulák több mint 40 százalékát újrahasznosítják. A márka világszerte újra és újra egyedi ötletekkel rukkol elő, hogy látványos és kreatív módon mutathassa be, hogy az újrahasznosított kávékapszulák milyen sokféleképpen nyerhetnek új életet – születtek már belőlük alkatrészek, konzervek, üdítős dobozok.

Az itthon újrahasznosított alumíniumból korábban a Tipton Eyeworks-szel együttműködve született dizájner szemüvegkeret...

....tavaly pedig a biodiverzitás és a termőtalaj minőségének javítása érdekében a vállalat egyedülálló helyi kezdeményezést hirdetett, a termesztőközeget gyártását, amellyel a Pannonhalmi Főapátság levendulamezőinek termőtalaját javítják a kávézaccban található értékes tápanyagokkal. És valóban: a levendulavirágzás mesés látványát nehéz szavakkal visszaadni, annál beszédesebbek viszont a képek:

Az újrahasznosítás során az alumínium különböző használati tárgyak, alkatrészek formájában születhet újjá, a kávézaccot pedig komposztálás útján hasznosítják újra.

Azért, hogy az újrahasznosítás minél szélesebb körű legyen, a körforgásos szemléletet a termékekben és a csomagolásban is erősítik: a piacon elsőként mutatták be a 80 százalékban újrahasznosított alumíniumból készült kapszulákat, és a Nespresso célja, hogy hamarosan az összes Original és Vertuo kapszula újrahasznosított alumíniumból, illetve kis karbonlábnyomú, új alumíniumból készüljön.

Fair trade & fenntarthatóság

1986-os megalapítása óta a Nespresso folyamatosan arra törekszik, hogy pozitív hatással legyen a kávéiparra. Az elmúlt években 59 országban összesen 58 millió svájci frankot fektetett a kávékapszulák újrahasznosításába,

Magyarországon pedig már a vásárlók több mint 99 százaléka számára elérhető valamelyik kapszula-újrahasznosítási lehetőség: a használt kapszulákat leadhatják a Nespresso Boutique-okban vagy átvételi pontokon vagy visszaküldhetik futárral az online rendelésük kézbesítésekor.

A használt kapszulák újrahasznosítására kidolgozott világméretű rendszer mellett legfontosabb eredményei közé tartozik az Esőerdő Szövetséggel (Rainforest Alliance) közösen kialakított Nespresso AAA Sustainable Quality™ beszerzési program, valamint a stratégiai együttműködés a Fairtrade International szervezettel.

Az AAA Sustainable Quality programon keresztül 15 országban több mint 120 000 kávétermelő farmerrel dolgozik együtt azért, hogy fenntarthatósággal kapcsolatos gyakorlatokat vezessenek be a farmokon és a környező területeken egyaránt.

Az Esőerdő Szövetséggel 2003-ban közösen indított program – melyhez később a Fairtrade International is csatlakozott – segít abban, hogy a betakarítás minőségét és a hozamot javítsák, folyamatosan biztosítsák a fenntartható forrásból származó magas minőségű kávékínálatot, valamint segítsék a farmerek és közösségük megélhetését.

Erőfeszítéseinek fontos elismeréseként idén a Nespresso megszerezte az egyik legjelentősebb globális fenntarthatósági elismerésnek számító B Corp™ tanúsítványt. A B Corp egy olyan globális, vállalatokat tömörítő közösség, amelynek tagjai tekintettel vannak munkavállalóikra, beszállítóikra, fogyasztóikra, a közösségre és a környezetre, amelyben működnek.

(Fotók: Kádár Andrea)

Ez is érdekelhet:

És ezt olvastad már?
Örményország meghívót címzett a világnak