Zöldellő növények között lehet sétálni az utcák felett, nagyszerű kilátás nyílik a Hudsonra, de föléd magasodnak az égig érő felhőkarcolók. Valaha tehervonatok robogtak itt, de most a High Line az egyik legjobb park New Yorkban.

New York a világ egyik legismertebb városa, ami egyszerre fontos pontja a világgazdaságnak, a kultúrának, a divatnak, meg még ezer más műfajnak. Tele van tűzlépcsős lakóházakkal, melyek téglahomlokzata remekül tükröződik az öltönyösök és kosztümösök ezreit elnyelő, üveggel borított felhőkarcolókon. Aztán ott a város térképének közepén a Central Park hatalmas zöld téglalapja is, de messze nem ez az egyetlen park a városban. New York egyik legérdekesebb zöldterülete az egykori magasvasútból átalakított High Line.

1847-ben engedélyezte a város a manhattani vasúti fejlesztést, melynek utcaszinten lévő vágányait a New York Central Railroad tehervonatai használták olyan áruk szállításához, mint a szén, különféle tejtermékek és marhahús. Mivel rengeteg baleset történt ezen a szakaszon, ezért már a 20. század elején nyilvános vitát folytattak a szakaszról, majd évtizedek után 1941-ben megszűnt az utolsó utcaszintű pályaszakasz is. Mivel továbbra is szükség volt erre a vonalra, ezért a West Side fejlesztési projektben úgy döntöttek, hogy biztonságos távolságba helyezik a tehervonatokat. Az első szerelvény 1933-ban végig futott az utca szintjéről kiemelt West Side Elevated Lineon.

Ez a vonal eredetileg a Harmincötödik utcától a St. John's Freight Terminalig futott a háztömbök között, az építéséhez pedig nagyjából 640 épületet bontottak le. Erre a vonalra fűzték fel magukat a gyárak és a raktárak is, hogy könnyen csatlakozni tudjanak a tehervonathoz. Nem sokáig tartott a felemelkedés, hiszen az ötvenes években már a vasút helyett inkább az utakra terelődött az áruszállítás, ezért fokozatosan jelentőségét vesztette a West Side Elevated Line is. A nyolcvanas évek végére már minden abba az irányba mutatott, hogy lebontják a használaton kívüli és folyamatosan romló pályát.

1999-ben a Friends of the High Line nonprofit szervezet szorgalmazta, hogy a párizsi Promenade Plantéehoz hasonló parkot alakítsanak ki New Yorkban.

Mindig beszéltek róla, de nem tettek vele semmit, ezért egyre rosszabb állapotban volt az egykori vasúti híd, közben elkezdtek a szívós, szárazságtűrő füvek, cserjék és kisebb fák nőni rajta, de a szegecselt acél szerkezet tartós maradt. A bontás helyett azonban a Friends of High Line ötletversenyt kezdeményezett, amire 36 országból érkezett több mint 720 pályázat. Közben olyan sztárok kezdek kampányolni a terület hasznosítása mellett, mint Martha Stewart, Edward Norton és Diane von Fürstenberg.

Michael Bloomberg polgármester 2003-ban jelentette be, hogy a High Line növényekkel gazdagon terített szabadidős parkként újul meg, ehhez pedig New York városa 50 millió dollárral járul hozzá. Jól mutatja az akkor még csak tervezett közösségi tér népszerűségét, hogy ez csak a harmada volt annak az összegnek, amit a projektre gyűjtöttek. Három évvel a bejelentés után megkezdődött New York új közösségi terének építése a Field Operations tájépítészeti iroda, valamint a Diller Scofidio + Renfro tervei alapján. A magyar származású André Balazs szállodafejlesztő a High Line mellett építette fel a több mint háromszáz szobás Standard Hotelt.

Egyes helyeken még látszanak a sínek a High Line-on, ahol temérdek pihenőhely van és sokféle növény, ezért igazán különleges élmény a házak között sétálni.

Annak érdekében, hogy mindig tiszta és rendezett maradjon a 2019 nyarán megnyitott, 2,3 kilométer hosszan elnyúló park, nagy szerep jutott a fenntarthatóságnak, és már a kezdetektől nyitvatartási időt vezettek be. Mivel szűkösebb egy átlagos parknál, ezért a koronavírus-járvány alatt néhány hónapra zárva tartották, majd korlátozott számban, időzített jegyekkel tették látogathatóvá, de bejárni a távolságtartás érdekében csak egyetlen irányban, észak felé lehetett.

Fő látványossága egyértelműen az, hogy nagyszerű élmény egy ilyen zöldellő környezetben sétálni New York felhőkarcolói és jellegzetes lakóházai között. Sok a pad és a pihenőhely a High Line-on, ezért sokan ülnek ki ebédidőben vagy szabadidejükben olvasni. Sokszor rendeznek időszakos művészeti kiállítást is az egykori vasút vonalán, ahonnan a Hudson folyóra is remek kilátás nyílik. Talán az benne a legjobb, hogy egészen más szemszögből, egy sokkal nyugodtabb közegből lehet nézni a város soha nem szűnő nyüzsgését.

Ez is érdekelhet:

Így lett egy vonatpályaudvarból Párizs legjobb művészeti múzeuma

Pusztulásra volt ítélve, most a Musée d'Orsay a világ egyik legnépszerűbb művészeti múzeuma.

Életteli brutalizmus a londoni Alexandra Road Estate

Rengeteg pénzbe került, de tökéletesen ötvözte a klasszikus angol építészet sorházait a brutalizmus sűrűn lakott tömbjeivel a londoni Alexandra Road Estate.

35 év után lebontják Las Vegas ikonikus hoteljét – A The Mirage története

Új utat mutatott Las Vegasban a The Mirage, mely harmincöt év után tűnik el a Stripről.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Az elektromos városi autó forradalmát hozta el az új Citroën ë-C3

Minden héten jobbat akar csinálni – Interjú Sváby Andrással

A futás nem csak a rekortánpályán kezdődik! – Íme az NN Ultrabalaton két magyar ultrafutójának edzéstippjei

További cikkeink a témában
Sejtelmes tájak, rejtett kincsek nyomában
Hirdetés