A közösségi közlekedés, a kerékpáros infrastruktúra és az autómegosztók hatása.
Az Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ) adatai szerint Bécs 2020-ban is az egyedüli olyan tartomány volt Ausztriában, ahol a népességszám nagyobb ütemben növekedett az autókénál. 2020-ban 1,92 millió fővárosinak összesen 718 819 személygépjárműve volt: 2019-hez képest a népesség 9962 fővel, míg a gépjárművek száma csupán 3859-cel nőtt. Ausztriában összesen 5,091 millió autót birtokoltak 2020-ban, ami 52 279 járművel több, mint az azt megelőző évben. Az osztrák lakosság ezzel szemben csak 32 282 fővel növekedett. A gépjárművek eloszlása országos szinten is igen különböző, a város-vidék olló pedig egyre szélesebbre nyílik.
Az autómegosztók, a jó tömegközlekedés és a modern kerékpáros infrastruktúra mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a fővárosiak közül egyre kevesebben vágynak saját autóra. A VCÖ adatai szerint tavaly
a bécsiek 46 százaléka gyalogolt vagy kerékpározott a mindennapokban, és csupán 27 százalékuk ült autóba.
Ez persze ott sem volt mindig így. A VCÖ szakértője, Michael Schwendinger szerint a sok autó régen a jólét szimbóluma volt, ma inkább a nem kielégítő közösségi közlekedést és a közelben lévő szolgáltatások hiányát jelképezi. Schwedinger szerint az, hogy a bécsiek saját autó nélkül is mobilak, nagyon pozitív. A járművek nagyon sok helyet foglalnak, amit inkább árnyat adó fák és hűsítő zöldfelületek kialakítására kellene használni. A közösségi közlekedési szolgáltatások és a kerékpárutak bővítése – különös tekintettel az elővárosokra – tovább növelheti az autótól való függetlenséget a jövőben. Az autómegosztók kínálatának szélesítése is szükséges, hiszen a vidéki utazás családlátogatás, munka, vagy egyéb okból sokszor még mindig autóval a legpraktikusabb.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: Bécs Város Külképviseleti Irodája, fotó: Eurocomm-PR/Regina Hügli)