Első hallásra a Filippo Loreti képtelenséget állít; luxusórákat kínálnak kevesebb pénzért, mint amennyibe egy olcsó okostelefon kerül. Most okosórát gyártanak, ami egy feltöltéssel egy évig bírja. És ez még nem minden.
A céget két litván fiatal, Matas Jakutis és testvére alapította. Felismerték, hogy a luxustermékek drágulása egy idő után már puszta öngerjesztő folyamat. Szerintük egy átlagember számára megfizethetetlen karóra végfogyasztói ára indokolatlanul magas. Míg egy luxusóra 1000 dolláros árnál kezdődik, szerintük ennél sokkal, de sokkal olcsóbban is lehet olyan órát gyártani, amit legfőbb jellemzőiben nem sújtanak elfogadhatatlan kompromisszumok.
Mivel kezdőtőkére volt szükségük, a testvérek 2014-ben a közösségi finanszírozás eszközéhez nyúltak, az akkori kampányuk pedig hatalmas sikerrel végződött, összesen 283 millió forintot kalapoztak össze. Aki akkor résen volt, és beszállt a bizniszbe, 99 eurós összegért kaphatott gyönyörű és jól működő, a luxuskategóriás termékek összes jegyét magán viselő karórát, melynek azóta megduplázódott az értéke a piacon.
Igen, bagatell összegekről beszélünk, épp ezért az igazi luxusmárkák meggyőződéses vásárlói csak legyintettek a hírre. Ezzel csak az a baj, hogy amikor megnézzük a Filippo Loreti óráit...
... egyáltalán nem az jut eszünkbe, hogy ilyen gagyit soha nem szeretnénk a csuklónkon látni. A Jakutis testvérek szerint nem a horribilis ár, hanem a tetszetős formaterv, a minőségi alkatrészek, a mesteri összeszerelés és a megbízhatóság teszik a karórát luxustermékké.
Az embereknek érthető okokból tetszett az ötlet, a cég értéke pedig néhány hónap alatt a csillagok közé katapultált. A Filippo Loreti azonban a jelek szerint nem azért jött létre, hogy a tulajdonosok gyorsan megszedjék magukat, aztán a pénzt zsákba fogják és elköltözzenek a Bahamákra. Az első kampányt két év múlva egy újabb követte, melynek során a beszédesebb testvér, Matas nem győzte hangsúlyozni, hogy azért használják a Kickstartert, mert közvetlen kapcsolatot szeretnének a vásárlóikkal.
A második kampány sikere mindent elsöprő volt, a cég
közel 4,8 millió eurót szedett össze.
Hogy honnan ez a nagy lelkesedés, azt nem nehéz megfejteni. A cég kizárólag minőségi olasz és japán alkatrészeket használ, így minden órájukra 10 év garanciát vállalnak, miközben azt sem felejtik el, hogy a vásárlók szeretik különlegesnek érezni a tárgyaikat, ezért a karórák egyedi sorszámai gyönyörűen gravírozott hátlapokra kerülnek.
A cég immár harmadik kampányát indította el a Kickstarteren, melyben potom húszezer eurós célt határoztak meg. Ehhez képest
már most összegyűlt közel 1,2 millió euró, és még 24 nap van hátra a kampány végéig.
A nagy érdeklődést ezúttal is meg lehet magyarázni azzal, hogy ismét gyönyörű karórákat kínálnak nevetséges összegekért, de az a helyzet, hogy a Filippo Loreti most olyat lépett, melynek láttán talán még a nagyobb okosóra-gyártók is nyeltek egy nagyot:
olyan okosórát dobnak piacra, mely egy feltöltéssel egy évig bírja.
Íme a Filippo Loreti Renaissance:
Az óra ugyan nem kijelzővel, hanem hagyományos számlappal rendelkezik, de ezt leszámítva a most piacon lévő okosórák közel összes funkcionalitásával rendelkezik, igaz, ezek kiaknázásához mindenképpen szüksége lesz egy okostelefonra is.
A Renaissance még a tervezés fázisában van, de az már most biztos, hogy a kampány célt ért, így minden akadály elhárult a gyártás elől. A készítők jelentős felhasználói visszajelzést várnak a termékre vonatkozóan, épp ezért a kiszállítás végleges időpontja még nem ismert, a Renaissance ára viszont igen:
249 euró
amiért a vásárló még egy pótszíjat is kap az órához. Na igen, akik mostanában ruháztak be egy okosórára, azoknak erre a hírre biztosan a homlokuk tetejére szalad a szemöldökük.
Egyre inkább úgy tűnik, hogy a Filippo Loretivel előbb-utóbb a nagyobb gyártóknak is számolniuk kell, arra azonban nem tennénk téteket, hogy a luxusmárkáknak sok félnivalójuk lenne az olcsó és kiváló termékskálával rendelkező fiatal gyártó miatt.
A nagymúltú luxuskaróra-gyártók termékeinek ugyanis presztízse van, amiért az erre áldozni képes vásárlók hajlandóak lesznek mélyebben a zsebükbe nyúlni, még akkor is, ha nevetséges összegért vehetnének olyan karórát, mely szintén gyönyörű és megbízható... épp csak bárki rendelhet egyet magának egy hónapnyi spórolás után.