A divat tele van zavarba ejtő kérdésekkel, de ezeket most megválaszoljuk.
Mikor kezdtek az előadóművészek félmeztelenül színpadra állni?
Manapság már az a furcsa, ha egy énekesnő többet visel a színpadon egy szál bugyinál. Lady Gaga, Beyoncé és Madonna élen jár ebben a stílusban, de ne feledkezzünk meg Britney Spearsől, aki a kilencvenes években döbbentette meg szinte félmeztelen performanszaival a nagyérdeműt.
Nos, a hír, hogy a színpadi alulöltözöttség sokkal korábbról eredeztethető. A harmincas években egy Lily Pons nevű francia operaénekesnő előszeretettel jelent meg az indiai divat által inspirált szettekben. Őt követték a kor olyan moziikonjai, mint Joan Crawford, Barbara Stanwyck és Ingrid Bergman.
Hova lettek a kesztyűk és a kalapok?
A 20. század első felének szigorú etikettje kötelezően írta elő hölgyeknek a kesztyű, uraknak a kalap viselését. A gazdasági válság és a második világháború alatt azonban sokan kényszerűltek alábbadni az igényeiket. A ötvenes években úgy tűnt, visszatér a boldog békeidők stílusa, de aztán a hippik szabad szelleme letörte ezt a kezdeményezést.
Miért tartjuk a feketét elegáns színnek?
A fekete ruhák a 15. században kezdték meghódítani a divatot. A sötét árnyalatú anyagok előllítása drága mulatság volt, ezért nem terjedt el széles körben. Az 1910-es évekre a férfiaknál már alapvető volt a fekete öltöny, a női divatban pedig a gyász színe volt. A fekete ruhák Coco Chanelnek köszönhetően váltak elterjedté, aki más, korabeli tervezőkkel együtt megteremtette a kis fekete ruha kultuszát.
Ki találta fel a sportcipőt?
Bár sajnos senki nem kaphat bronz mellszobrot a sportcipő feltalálásáért, abban biztosak lehetünk, hogy a 19. század közepén jelent meg ez a kiegészítő a gumigyárak termékeként. Ahogy egyre többen kezdtek sportolni, a gumitalpak iránt rohamosan nőtt a kereslet.
Az utcai divatot a hetvenes években hódították meg a sportcipők, amikor már híres sportolók nevéhez köthető surranók váltak egyre divatosabb státuszszimbólumokká.