Nem könnyű feladat a kezdetben igencsak viharos vizeken keresztülnavigálni, a frissen alakult cég problémáival megküzdeni. De életbevágó.

Az egyre nagyobb lehetőségeket kínáló kockázatitőke-társaságok rendszeres problémája, hogy nem találnak elég jó projekteket, befektetésre érett vállalkozásokat. A startupok legnagyobb hibája legtöbbször az, hogy nincs a cég vezetésére alkalmas, egészséges üzleti gondolkodással megáldott csapattag. Nagyon nehéz nemzetközi sikert elérni egy olyan projekttel, amelynek a tagjai kiváló programozók, mindenféle üzleti gondolkodás nélkül. A technológiai startupok többsége márpedig így működik.

Elindulás után is kell főnök

Alapvető hiányosságok elkerülésére érdemes minden projekt el végiggondolni, hogy ki, milyen stratégiával és milyen ütemezéssel viszi majd keresztül a céget a legnehezebb időszakon. A bátor startupperek nagy többsége pont az úgynevezett "dead valley" fázisban vérzik el, közvetlenül azután, hogy kikerült a kezdeti lelkesedés és a barátok, a család és a kezdeti anyagi támogatók által definiált 3F (family, friends and fools) viszonylagos biztonságából.

Ekkor a legfontosabb, hogy legyen karizmatikus vezetője a csapatnak, aki megingathatatlanul hisz a projektben, és tudja azt, milyen lépésekkel teheti sikeressé a céget. Itt nem elég egy álmodozó: pontosan tudnod kell, meddig elég a csapat pénze, meddig lehet elmenni saját erőből, az anyagilag silány időszakban miként lehet minőségi munkára buzdítani a csapatot, mik azok az eszközök, amikkel meg lehet tartani az esetlegesen elbizonytalanodott csapattagokat.

Azt feltételezve, hogy az ötlet jó, kell egy terv arra, miként is valósul majd meg a papíron vagy még ott sem létező vállalkozás. A tervezés kezdetben még nem igényel gazdasági számításokat, az üzleti logika ennél egyszerűbb alapokra épül. Lényege, hogy te mint a cég vezetője, a társaiddal közösen megtervezed, milyen stratégia mentén lesz sikeres a vállalkozásotok. Ehhez alapvetően arra van szükség, hogy legyen a terméketekre, szolgáltatásotokra fizetőképes kereslet. Ha pontosan tudjátok, ki fog fizetni érte, hogyan és mikor, milyen ütemben, mennyit, akkor gyakorlatilag nincs más feladat, mint megvalósítani a terveket.

Kiket vegyél fel a céghez?

A Google alapítói évekig nem engedték ki a kezükből a munkaerő-felvétel feladatait – nem véletlen, hogy a cég a legjobb szakemberekkel futott neki a hatalmas versenynek. Az emberi tényezők a munkaerő kiválasztásban sokszor meghatározó jellegűek, de nem szoríthatják háttérbe a szakmai szempontokat: a legjobb szakemberek kiválasztása az egyik legnehezebb feladat egy startup életében.

A startup nem egy nagyvállalat, tehát minél szélesebb körű kompetenciával rendelkező embereket kell találnod, mégpedig általában viszonylag alacsony fizetésért. A perspektíva, amit érdemes megmutatni, mindenképpen valamiféle százalékosan kiszámolható részvényopció vagy más módon kiszámított cégrészesedés lehet. Itthon azonban nem igazán vannak hagyományai az ilyesminek, s az emberek többsége a fix fizetés és a juttatások szélesebb körében tud gondolkodni. Nem mindenkit tudsz majd meggyőzni arról, hogy egy év múlva majd egy nagyszerű nemzetközi társaság része lesz, most viszont fogja szűkebbre a nadrágszíjat. A megoldás tehát nem egyszerű: a legjobb ember kell, olcsón, azonnal, úgy, hogy még magad sem tudatod, hol fogtok tartani egy év múlva.

Karizma, az vajon mi?

A vezetési képességek egyik legfontosabb attribútuma a karizma. A csapatot nem csak vezetni kell, de motiválni is kell, néha lelkesíteni, néha tűzbe hozni. A kudarcok esetén pedig feltámasztani a reményt, újraéleszteni a sikerbe vetett hitet.

A vezető feladata általában a rendezvényeken való megjelenés, prezentációk, előadások, elevator pitchek megtervezése. Legtöbbször neked kell lenned az előadónak is, hiszen nem állíthatsz startup-verseny pódiumára egy programozót vagy egy grafikust magad helyett. A vezető képviseli a cég vízióját is, kifelé mutatott emberi tulajdonságaival azonosítják a céget.

Ha a vezető szürke és jelentéktelen személyiség, a cégből sosem lesz világszerte ismert, nagy növekedési potenciállal rendelkező vállalkozás. Bill Gates, Mark Zuckerberg vagy Steve Jobs a maga módján karizmatikus vezetőként kormányozta mindig is a cégét. A kisebb cégeknek sem szabad kevésbé stílusosnak lenne, hiszen, e nélkül sosem fognak felfigyelni rád. A média szereti az ügyes és okos startuppereket, légy te az, akit legközelebb felfedeznek.

A karizmatikus működéshez egyébként kell egyfajta bizalom is a saját jövődben, hiszen képtelen leszel másokat lelkesíteni, ha magad nem hiszel eléggé a sikerben.

A mindennapok főnöke

Senki sem szereti a zsarnokokat. Legyél inkább nyitott főnők, akivel mindent meg lehet beszélni. A legjobb talán az, amit a napokban hallottam: az egyik hazai startup vezetője azt mondta a kollégáinak, ha valaki nála jobban el tudja végezni a vezetői feladatokat, azt szívesen látja a főnöki irodában, majd ő visszavonul tulajdonosnak. Persze ebben az is benne van, hogy nem hálás feladat másokat vezetni, senki sem szeret könyvelőkkel vitázni, adóhivatallal levelezni vagy kevéssé aktív kollégát kirúgni. A mindennapokhoz pedig ez is hozzátartozik.

A legjobbnak ítélt vezetők általában nyitottak és közvetlenek, de betartatják azt a kötelező tiszteletet, ami szükséges ahhoz, hogy utasításaiknak foganatja is legyen. Egyértelműen a kollégáit védi kritikus szituációkban, de nem kivételez senkivel, ha hibázott.

A jól működő szervezetekben a felelősség mindenki számára egyértelműen definiált feladatokat és jogköröket eredményez, ezért a főnök alapvető feladata, hogy ne az apró részletekkel foglakozzon, hanem a nagy egészet működtesse. Az igazi vezető átlátja a cége minden területét és meghagyja a területek vezetőinek önállóságát, ellenkező esetben a cég gyors növekedése esetén lehet, hogy ő maga lesz a dinamikus fejlődés akadálya.

Mindennapi tanácsok főnököknek

  • A nyitottság nem jelenti azt, hogy bizonyos embereknek előjogai lehetnek a cégen belül.
  • Ne alakíts ki klikkeket, belső és egyéb köröket, a szervezetet felépítés alapján működtesd, ne hektikusan és ad-hoc jelleggel.
  • A tisztelet mindenkinek kijár, a legfontosabb munkatársaktól a titkárnőig.
  • Érdemes odafigyelni egy kis szervezetben a belső feszültségekre, hiszen komoly szakembereket veszthetsz egy személyes játszma vagy hatalmi villongás miatt.
  • A kimértség és a tisztelet sosem okozott még senkiben rossz érzéseket, a bizalmaskodó viselkedés viszont többeket komolyan zavarhat.
  • Tartsd tiszteletben beosztottaid magánéletét és pihenőnapjait. A munkaidőben elvégezhető feladatokat ne végeztesd velük szabadidejükben soha.
  • Kérj bátran és köszönd meg az elvégzett munkát, ismerd el a kiváló eredményeket, személyes kiválóságot. Támogasd a személyes fejlődést és a tanulást.
  • Legyél szigorú, igazságos és őszinte, a beosztottaid értékelni fogják.

 

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Egészségesebben élhetsz, ha eszel cukrot, mint ha teljesen elkerülnéd

A lány, aki a hálószobájában megálmodta a fürdőruhamárkáját

A legek földrajzkvízével hogy boldogulsz? Teszteld!

További cikkeink a témában
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Hirdetés