A járvány idején indult, élethosszig tartó termékekkel, valós boltban az online shopok idején, mégis működik az eldobható életmódnak hátat fordító vegyeskereskedés Párizsban.

„Vásárolj kevesebbet!” – meglepő üzenet ez egy vegyesbolttól, ám a párizsi Landline pontosan ezt mondja a vásárlóknak, akiknek javításra, újrafelhasználásra vagy továbbadásra szánt tárgyakat árul, és az „eldobható életmódtól” való menekülést sürgeti.

A francia-amerikai tulajdonos, Caroline Morrison tizenöt évig saleselt nemzetközi high-end brandeket, ennek fordított hátat egy környezettudatosabb opció kedvéért. 2020 decemberében nyitotta meg a Landline vegyeskereskedést Párizs 11. kerületében,

ahol tartós háztartási cikkeket, játékokat, ruhákat és tisztítószereket kínál, amelyek mind etikusan előállítottak, és nagyrészt természetes anyagokból készültek.

Többek között olyan termékeket kínál, mint...

  • a Franciaországban 1830 óta gyártott De Buyer serpenyőket, amelyekre élethosszig tartó garanciát vállalnak;
  • a Brun de Vian Tiran gyapjútakaróit és -sáljait, amelyeket 1808 óta készít egy immár nyolcadik generációnál járó családi vállalkozás;
  • vagy a hasonló szellemben 1890 óta kézzel készített Bosabo faklumpákat.

A 39 éves Morrison olyan termékeket kínál, amiket nem kell folyton kicserélni, mindezt egy valós boltból, az online rendelések térhódítása idején. Az üzleti modell mégis működik: noha a járvány idején indult, a bolt jól megy, nemrég nyitott is egy másik egységet Párizstól egyórányi autóútra délre, egy 17. századi kastélyban.

„Évi négy kollekciót kínáltunk nagyon drágán, amit csak nagyon kevesen engedhettek meg maguknak. Egyszerűen túlzásnak éreztem – mondta a Bloombergnek arról, miért hagyta ott a luxusdivat világát. – A társadalmi felelősségvállalásunkat is inkább pr volt, mint valós törekvés a fenntarthatóságra.

Egyre inkább kevesebbet, de jobbat akartam fogyasztani, miközben a divat világa ezzel ellentétes irányba megy.”

A Landline kialakításában is érződik egyfajta nosztalgia, Morrison nem is tagadja, hogy a cél visszatérni a régivágású, az eldobható életmód előtti fogyasztáshoz, amikor „a dolgoknak még volt értékük és értelmük”. Ezt tükrözi a bolt régies berendezése, de persze a kínálata is: tartós, a mindennapi élethez szükséges használati tárgyak, természetes anyagokból, lehetőleg műanyagmentesen.

Számos márkájuk hosszú múlttal büszkélkedhet, mindent Európából szereznek be, minden terméküknek lehetséges második életciklusa. Javítható, újrafelhasználható, generációról generációra továbbadható termékeket kínálnak.

Amikor megnyitott, az éttermek, kávézók, múzeumok, mozik mind zárva voltak még, ezért a vásárlók nemcsak nézelődni tértek be, hanem örültek, hogy beszélgethetnek, nevethetnek kicsit. Hamar kialakult a törzsközönség, megismerték őket, az életüket, a családjukat, a barátaikat, még a házi kedvenceiket is. Ennek a közösségnek komoly része volt a korai sikereikben. És részben ez a válasz az online kihívásra is:

„Az e-kereskedelem gyors, egyszerű és hatékony, de miután az időnk egyre nagyobb részében online vagyunk, a valódi pillanatok különlegessé válnak.”

Morrison nemcsak a bolt környezeti hatását igyekszik csökkenteni, a beszállítókat is pusholja, hogy javítsanak a fenntarthatóságon. Sok termékük Franciaországban készül, kizárólag természetes anyagokból, de a csomagoláshoz szintetikus anyagokat használnak.

A legnagyobb kihívás mégis meggyőzni a vásárlókat, hogy az élet bármely területén változtathatnak a szokásaikon, mert miután megvették az életre szóló serpenyőt, elgondolkodhatnak a lefolyókba, vizekbe kerülő tisztítószereken is. A Landline igyekszik elérhetővé és megfizethetővé tenni ezeket a termékeket.

(Forrás: Bloomberg, fotó: Landline/Instagram)

Ez is érdekelhet:

És ezt olvastad már?
Hazai pálya számodra a vaktérkép? Bizonyítsd be!