Mentálisan kifejezetten romboló hatású a közösségi média használata az úgynevezett Z generáció, vagyis az 1990-es évek második fele és a 2010-es évek első fele között született fiatalok számára egy új tanulmány szerint.

Más generációkhoz képest a Z tagjai érezhetően több időt töltenek passzív módon a közösségi médiában – derült ki a McKinsey Egészségtudományi Intézet által elvégzett vizsgálatból.

Kimutatták, hogy a Z generáció tagjaira jellemzőbb az, hogy negatív érzéseket társítanak a közösségi oldalakhoz.

Ebben a korcsoportban minden negyedik fiatal esetében rosszabb mentális egészségi állapottal jár a közösségi média nagy mennyiségű használata.

A kutatók a világ 26 országában, összesen 42 ezer, különböző korú ember részvételével vizsgálták azt, hogy a közösségi oldalak milyen hatással vannak a mentális, testi, társas és lelkiállapotra.

A Z generáció tagjai szerepeltek a leggyengébb eredménnyel valamennyi területen.

Érdekes különbség, hogy az Y generáció – azaz az 1981 és 1996 között született korcsoport – tagjai aktívabban használják a közösségi médiát, 32 százalékuk naponta legalább egyszer közzétesz legalább egy bejegyzést valamelyik platformon. Ehhez képest a Z generáció több időt fordít a közösségi médiára – 35 százalékuk naponta több mint két órát –, de ezt passzívabb módon teszik.

A kutatások szerint a passzív felhasználás, vagyis például a TikTok vagy az Instagram végtelenbe nyúló görgetése idővel káros hatással van az emberre.
A Z generációban különösen a nőket érinti az emiatt kialakuló rosszabb mentális állapot: 21 százalékuk számolt be ilyen tapasztalatokról, például testképzavarról vagy alacsonyabb önbizalomról, míg a férfiak körében csak 13 százalék.

A közösségi média azonban nem kizárólag negatív hatású. Kana Enomoto, a tanulmány társszerzője szerint valamennyi korcsoport tagjai jelentős arányban számoltak be arról is, hogy a társas kapcsolatok és az önkifejezés terén ezek a platformok kifejezetten segítenek.

Ezek is érdekelhetnek:

Új közösségi oldalt készít a Facebook, vagyis a Meta

Elon Musk közösségi oldalának mélyrepülését használná ki Mark Zuckerberg.

Nem biztos, hogy a kütyük miatt lesznek depisek a fiatalok

Gigantikus felmérés alapján jutottak erre.

Túl sokat lógsz a közösségi média különböző felületein? Kiderül, ha válaszolsz néhány kérdésre

Itt egy kvíz, amelyben azt tesztelheted, hogy már túlságosan is sokat görgeted a Facebookot, az Instagramot, a TikTokot és a többi platformot a közösségi médiában, vagy még az egészséges keretek között mozogsz.

(Forrás: The Guardian, MTI)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Azonnal építünk ennek a gyönyörű lánynak egy hóembert

További cikkeink a témában