F1

Alpine

Alpine
Hivatalos neve: BWT Alpine Formula One Team
Főhadiszállás: Enstone, Egyesült Királyság
Csapatfőnök: Oliver Oakes
Technikai vezető: David Sanchez
Tesztpilóta: Franco Colapinto, Paul Aron, Ryō Hirakawa
Versenyautó: Alpine A525
Motor: Renault
Első nagydíj: 2021
Nagydíjak száma: 91
Pole pozíciók: 20
Leggyorsabb körök: 16
Dobogós helyek: 6
Futamgyőzelmek: 1
Világbajnoki címek: 0

Az Alpine Formula–1-es sztorija a Ted Toleman üzletember által alapított Toleman brit istálló 1981-es debütálásával kezdődött, azzal a csapattal, amivel a sportágban később három világbajnok címig jutó Ayrton Senna is bemutatkozott 1984-ben – a brazil három dobogós helyezést is szállított, ez egyben az alakulat történetének legnagyobb F1-sikere is. Az 1985-ös idényre olyannyira pénzszűkébe került a csapat, hogy Ted Toleman inkább megvált tőle.

Az új tulajdonos a Benetton olasz ruhagyártó lett, 1986-tól pedig már Benetton Formula néven láthattuk szerepelni az istállót. A csapat 1986 és 2001 között 27 nagydíjat is nyert, Michael Schumacher pedig hét világbajnoki címe közül kettőt is itt ünnepelhetett: 1994-ben és 1995-ben sem tudták legyőzni a legendás németet, sőt, utóbbi évben a konstruktőri bajnoki cím is összejött a Benettonnak.

2000-ben a Renault 120 millió dollárért megvásárolta a csapatot, nevét ugyanakkor csak a 2002-es idényre változtatta meg Renault F1-re. Az istálló és spanyol pilótája, Fernando Alonso 2005-ben és 2006-ban is világbajnoki címet szerzett, vagyis a brit székhelyű francia istálló felért a csúcsra. Két évvel később a csapat hírnevét igencsak megtépázta a Crashgate néven elhíresült botrány, ez, valamint a világválság is olyan nehéz helyzetbe hozta a Renault-t, hogy 2011-ben a Lotusszal kötöttek megállapodást.

A csapat a Lotus Renault nevet kapta, majd 2012 és 2015 között simán csak Lotusként szerepelt. Az istállónak sikerült visszahozni a nyugdíjból 2007 világbajnokát, azaz Kimi Räikkönent, aki első két idényében egészen a konstruktőri negyedik helyig vezette a Lotust. 2015-ben a Renault visszavásárolta az istállót, így a francia gyártó 2016-tól újra gyári csapattal versenyezett az F1-ben. Az első dobogós helyezések a 2020-as idényben jöttek össze a régi-új csapatnak, ami még abban az évben bejelentette, hogy az autógyár (felélesztett) almárkája, az Alpine veszi át a névhasználati jogokat 2021-től kezdődően – ez a lépés valójában csak az Alpine, mint márka népszerűsítése érdekében történt.

Az istálló azóta is az F1-ben van, középcsapatnak számít, 2021-ben a Magyar Nagydíjon Esteban Ocon révén összejött az Alpine első és mindezidáig utolsó futamgyőzelme.

Érdekesség: a Renault-ból lett Alpine ugye a Toleman jogutódja, a Toleman viszont még az 1980-as évek elején éveken át a gyári Renault-k ellen versenyzett, vagyis ha azt vesszük, akkor a Renault saját maga ellen küzdött.