A legénység misztikus megmenekülésének titkára is fény derült.

Megtalálták egy 207 éves bálnavadász hajó, az Industry roncsait a Mexikói-öböl fenekén a National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA). A 19 és fél méter hosszú, kétárbocos fahajó maradványai bepillantást engednek az amerikai történelem egy kevéssé ismert fejezetébe, amennyiben az ország egyik legrégebbi iparágában a hajók személyzeteként afrikai rabszolgák leszármazottai és őslakos amerikaiak szolgáltak.

Maga a felfedezés elég kalandos volt: 2011-ben egy energetikai vállalat hajója már észrevett valamit a területen, majd a roncsok jelenlétét megerősítette 2017-ben egy autonóm hajó is, de azóta sem tárták fel teljesen a szóban forgó részt.

Egészen mostanáig, amikor a NOAA Okeanos Explorer nevű hajója fedélzetéről – a parton lévő  műholdas partner segítségével – távolról irányított járművel (ROV) vizsgálták meg az egykori hajótörés feltételezett helyszínét.

 

A bálnavadász hajót 1815-ben építették a massachusettsi Westportban, majd húsz éven át végezte a dolgát az Atlanti-óceánon, a Mexikói-öbölben és a karibi térségben. 1836. május 26-án süllyed el, amikor egy erős viharban letört az árbóc, és megrepedt a hajótest. Az Industry több mint száz mérföldre a Mississippi torkolatától tevékenykedett, és a Mexikói-öböl egyetlen eltűnt bálnavadász hajója volt 214-ből az 1780-as és az 1870-es évek között.

Voltaképpen ez volt a legénység szerencséje is: sokáig rejtélyes volt, hogy mi történhetett velük, de Robin Winters kutatásaiban fény derült a titokra. A westporti közkönyvtár könyvtárosa rábukkant egy helyi lap 1836. június 17-i cikkére, amely részletesen beszámolt arról, hogy az Industry személyzetét kimentette egy másik westporti bálnavadászhajó, az Elizabeth, így a legénység tagjai épségben visszatértek a városba.

„Ez a felfedezés segít megismerni a fekete és őslakos amerikai tengerészek és közösségeik életét, hogy milyen kihívásokkal szembesültek a hajón és a szárazföldön. Egy fontos emlékeztető az országunkért tett hozzájárulásukra” – fogalmazott Don Graves, az Egyesült Államok kereskedelmi miniszterhelyettese.

Nagyjából ugyanennek a mai vonatkozását emelte ki Rick Spinrad, a NOAA adminisztrátora, mondván ez egy jó példa arra, hogy „mennyire fontos a szövetségi hivatalok és helyi közösségek együttműködése a tengeri történelmünk feltárásában és dokumentálásában.”

(Forrás: NOAA, borítókép: NOAA, Facebook)

Ez is érdekelhet:

Az öt legmenőbb hajó, amit valaha építettek

Steve Jobs harmincmilliárd forintból építette meg a jachtok iPhone-ját, a földkerülő rekorder karrierjének pedig a bálnavadászok vetettek véget.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Koreában van egy elhagyatott síparadicsom, amit az olimpia sem tudott megmenteni

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés