Úgyse hiszed el, amíg ki nem próbálod, de a balatoni e-bike-os csoportos gurulás felkészült vezetővel nem csak Balcsi-szűz külföldi turistáknak való kaland.

Vezetett elektromosbicikli-túra a Balcsinál – mit keresek én itt? Köszönöm szépen, tudok biciklizni egyedül is. Van is biciklim, sőt: még e-bike-om is van, minek ülnék fel máséra? És megtalálom az érdekes dolgokat egyedül is Tihanyban, nehogymá' idegenvezetőre legyen szükségem itthon, az a német meg holland turistáknak való dolog.

Hát, mit mondjak – rég volt már, hogy utoljára ennyi tökéletes hülyeség, tévedés és hibás prekoncepció volt a fejemben egyazon pillanatban!

Oké, hogy túravezető nélkül is körbe lehet bringázni a Balatont, de egy helyismerettel felvértezett előfutó felvezetésével sokkal gyorsabban, gördülékenyebben, hatékonyabban gurul át akár a Google Maps által sem ismert, szép és érdekes erdei-mezei utakon a csapat. Rendben van, hogy láttam már e-bike-ot, de azért egy ennyire profi géppel tekerni egyet, mint a 2,3 millió forint értékű Scott Genius eRide, amit én kaptam a túrára, már akkor is élmény lenne, ha az Illatos útra kértük volna a túrát.

De nem oda kértük, hanem Tihanyba, balatonfüredi indulással. Mint kiderült, hiába jártam már arra számtalan alkalommal, akár biciklivel, akár gyalog, még így is bőven van látnivaló, érdekesség, különös történelmi értékkel bíró omladozó villácska, meseszép kilátást nyújtó panorámapont, ami örökre rejtve maradna előttem, ha nem mutatná meg, mesélne róla egy komoly helyismerettel rendelkező túravezető. Ezekről a helyekről itt és most nem is beszélnék bővebben, legyen pont úgy meglepetés minden érdekesség mindenkinek, aki netán pont a Füred–Tihany–Rege cukrászda körre, a Tihany Kincseire nevez be, mint ahogy nekünk volt! (De ha már Rege cukrászda: minden, ami levendulás, iszonyú egzotikus és finom – persze csak ha szereted a levendulát.)

Igazán könnyű kis kör volt ez: húsz kilométer, 250 méter szintemelkedés, két és fél óra a megállásokkal, sütizéssel, érdekes kiselőadásokkal. A könnyűségben azonban nagyon benne van, hogy villanybringával, méghozzá minőségi, erős, okos, ügyes villanybringákkal mentünk.

A pedelec-rendszerű elektromos biciklik kezeléséhez nem kell előzetes tudás, gyakorlat: te tekered a pedált, a bringa pedig rásegít a tekerésre, biztonsági okból maximum 25 km/h sebességig.

Persze lehet ennél is gyorsabban menni. Sokkal gyorsabban. A fene gondolta, hogy ez a vaskos terepgumikkal szerelt, széles kormányú, masszív szerkezet ennyire könnyen gurul! Egy hosszú, néptelen egyenesben meg is néztem, mit tudok én kihozni a gépből; hát szerintem eddig még életemben nem értem el sík úton 38 km/h-s tempót biciklivel, sokkal kisebb, könnyebb bringákkal sem.

És hogy luxusban hova nem fejlődött már mára a tudomány! Nem is tudtam, hogy ezeken a mai csúcsbringákon egy karral menet közben is ki lehet oldani az ülés rögzítését, és pont úgy lehet emelni-süllyeszteni a nyerget, mint egy irodaszéken. Vagy hogy a haladósabb, élesebb használathoz az amúgy finom, puha rugózás egy ujjmozdulattal felkeményíthető: le lehet reteszelni az első rugóstagot, így sokkal precízebbek a kanyarok, könnyebb megemelni a kereket egy-egy járdaszegély előtt.

Csudabringa-próba, gyönyörű panorámapontok, érdekes történelmi infók, levendulaíz a szádban: igazán megéri elmenni egy ilyen villanybringa-túrára!

A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a Balaton Bike Tour.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Az ember még a gepárdot is le tudja győzni futásban

Öt lenyűgöző természeti csoda a Bahamákról

12 nap, rengeteg leszállás: a világ első hosszú távú repülőjárata kalandosan jutott el Amszterdamból Jakartába

További cikkeink a témában