Veterán V8-as luxus-sporthajóval öröm-motorcsónakáztunk egyet a fényűzés olaszországi fellegvárában. Vagy inkább fellegtaván.

A Comói-tó vidéke leginkább a vízről, belülről kifelé szemlélődve gyönyörű. Ha ugyanis a parton járjunk/bringázzuk/autózzuk körbe, csak a hátát látjuk annak a sok-sok luxusvillának, ötcsillagos szállodának, nyári rezidenciának, amik körülveszik a tavat. Magát a tavat pedig a legtöbb pontról egyáltalán nem látjuk, mert a part túlnyomó része lezárt magánterület.

A tóparti épületek egyik leghíresebbike a Villa d'Este, egy rettentően elegáns hotel, amely rendszeres házigazdája az olasz Concorso d'Eleganza autószépségversenynek. Ebbe a szállodába invitált minket nemrég az Alfa Romeo, hogy megmutassa a Giulia és a Stelvio legújabb különleges változatait. A bemutató és menetpróba meglepetésprogramjaként pedig a vállalkozó kedvű újságírókat elvitték egy kis motorcsónakázásra is a tavon. Méghozzá olyan hajókkal, amelyek részben el is lopták a show-t az Alfáktól: ezzel a két veterán Rivával:

Meglepően fiatal kapitányunk felkészült idegenvezetőnek, mellesleg nagyon jó fejnek bizonyult. Megtudtuk tőle, hogy melyik villa volt Berlusconié, ahol a legendás bunga-bunga partik zajlottak, melyik volt Gianni Versacéé - és melyik ház épült elsőként a tó partjára, a XV. század közepén. Megnéztük a villát, amelynek udvarán egy több mint százéves külső lift viszi fel a lakókat a felső szintre és megtudtuk, hogy

a tó partján magasló hegy tetején a világítótorony nem a hajóknak, hanem a Milánó felől érkező repülőgépeknek épült figyelmeztető jelzés: vigyázz, mert kábé itt kezdődik az Alpok.

Maga a tó egyébként egy gleccser medrének feltöltődésével keletkezett. A parti hegyek meredek lejtése a vízszint alatt folytatódik, így helyenként 450 méteres mélység felett siklottunk a hajóval. Rákérdeztem arra is, miért dünnyögnek felettünk szinte folyamatosan a hidroplánok. A szezon után, egy keddi napon ennyi turista fizetne be sétarepülésre? Kiderült, hogy nem ez a helyzet; azok nem turisták, hanem hidroplán-pilóta-tanoncok. A Comói-tó ugyanis a vízre leszállni képes repülők vezetésének kiképzőközpontja, Olaszország négy hidroplán-iskolája közül három a tónál található.

Rivák és hidroplánok az olasz elit vízi üdülőközpontjában
Az egykori Berlusconi-villa. Az épület ma az olasz ex-elnök ügyvédjének tulajdona. Rossz nyelvek szerint nem kellett érte sokat fizetnie, az is elég volt, hogy megmentette Silviót a börtöntől
A Versace-villa
Hajónk és kapitányunk a Villa d'Este mólójánál

Azt hinné az ember, hogy a szupergazdag villatulajdonosok ingatlanjai előtt legalábbis lábujjhegyen kell közlekedni minden motoros eszközzel, de nem; a Comói-tavon meglepően liberális szabályok vonatkoznak a járművek közlekedésére. A hidroplánok bárhol leszállhatnak a vízre, a hajók annyival mennek, amennyivel akarnak. 40 lóerős teljesítményig még jogosítvány sem kell a motorcsónakokhoz és még ezt is meg lehet csinálni, ha az embernek elegendő pénze van ahhoz, hogy ilyen látványosan vonuljon át ebédelni az egyik villától a másikig:

A Comói-tó partja történelmileg Milánó leggazdagabbjainak üdülőkörzete; akik Milánó elit negyedeiben szomszédok, szomszédok itt is. Kapitány-idegenvezetőnk mutatott két, egymással szemben épült házat: ott lakott a híres operaénekesnő, a túlparton pedig a híres zeneszerző. Amikor a művésznő férje a nyári rezidenciáról a városba utazott, a nő lámpást gyújtott a villa egyik ablakában, a férfi pedig már indult is hajóval át a vízen, hogy a férj távollétét kihasználva együtt muzsikáljanak egy kicsit.

Ma már persze nem csak az olasz arisztokráciáé a part. Sok orosz milliárdos vett itt házat és sok a szállodává alakított egykori nyári villa is. Na és persze időnként itt lakik George Clooney is - az ő házát sajnos nem láttuk, jócskán feljebb kellett volna még hajózni a legnagyobb kiterjedésében 46 kilométer hosszú tavon.

Kapitányunk, egy újságíró kolléga valahonnan a világból - és a szerző tarkója
A bérhajós cég másik Rivája, egy 1958-as, nyolcméteres Tritone, két darab 6,3 literes MerCruiser motorral
Hibátlanok a részletek: a motor levegőszívó-nyílása szobrászati remek
Egy 60-as évekbéli Aristonért nem irreális negyedmillió dollárt (77 millió forint) elkérni, a Tritone-ok ára ennek a dupláját is elérheti

Amikor itthon utánanéztem, pontosan mivel is hasítottuk a vizet, kiderült, hogy egy kétszázötven eurós programon vettem részt. Ezer eurónál olcsóbban ugyanis nem indítja el kisebbik, a kapitány mellett négy személyt szállítani képes klasszikus Riváját a szolgáltató egy kis sétahajókázásra. A hat és negyed méteres, Ariston típusú hajó egyébként 1962-ben készült, eredetileg V8-as Chrysler motorral, amit a felújítás során korszerűbb MerCruiserre cseréltek. Az új motor és nyolchengeres, hangja gyönyörű, fogyasztása pedig 18 liter benzin óránként, 30-35 km/h utazósebesség mellett.

Az Ariston legerősebb változatának végsebessége a 80 km/h-t is eléri! Egy ilyen hajóval már vízisíelni is lehet. Erre a gyártó is gondolt; a napozómatrac alatti motorháztetőt felnyitva egy pár klasszikus, fából készült, a hajóval együtt felújított sílécpárt is találunk. Sajnos ennek kipróbálása most elmaradt, de legalább van még miért visszamennem a Comói-tóhoz!

Az aszimmetrikus yachtok zavarba ejtő világa

Egy-egy hajógyártó időnként rájön, hogy egy yachtnak nem kell feltétlenül szimmetrikusnak lennie. Vagy annak kell? Te mit gondolsz?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Koreában van egy elhagyatott síparadicsom, amit az olimpia sem tudott megmenteni

További cikkeink a témában
Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli
Hirdetés