Elmagyarázzuk, miért csinálták ezt a légitársaságok.
Az Európai Unió Tanácsa a közlekedési ágazatot súlyosan érintő járvány miatt reptéri résidőkre vonatkozó könnyítéseket fogadott el, továbbá arról is határoztak, hogy egyes iratok, engedélyek tovább lesznek érvényesek.
De mi az a reptéri résidő?
A repülőterekre vonatkozó szabályozás szerint a légitársaságoknak be kell tartaniuk a menetrendet, biztosítaniuk kell, hogy a megadott idősávokban történjen a fel- és leszállás. Az ehhez rendelkezésre álló idősávjaik legalább 80 százalékát ki kell használniuk ahhoz, hogy azokat ne veszítsék el a következő szezonra.
E szabály miatt sokszor előfordult, hogy január végén több légitársaság úgy indította el a járatait, hogy azokon nem ültek utasok.
Azért, hogy ezt a nyilvánvalóan szerencsétlen és nem utolsósorban környezetszennyező helyzetet elkerüljék, az EU úgy döntött, hogy a résidő-felhasználási szabályokat megváltoztatja. A változtatások értelmében a 2021-es nyári szezonra a légicégeknek elég a résidejük legalább 50 százalékát kihasználniuk ahhoz, hogy a fel- és leszállási idősávjaikat a következő szezonra is megtarthassák.
A másik 50 százalékot viszont fel kell ehhez használniuk.
Az Európai Bizottság további szezonokra is kiterjesztheti az új szabályokat, a kihasználási arányt akár 30 és 70 százalék közötti értékre is beállíthatja.
A mostani könnyítést, hogy a teljes résidősorozat 50 százalékát vissza lehet adni, csak 2021 nyarára vehetik igénybe. A légitársaságoknak minden olyan résidőt, amelyet nem kívánnak felhasználni, legalább három héttel a tervezett járat időpontja előtt vissza kell szolgáltatniuk, lehetővé téve más légitársaságok számára, hogy igénybe vehessék a kihasználatlan kapacitást.
Kiemelt kép: Getty Images