Holnap reggel startol az 54. Kékszalag, ami a tavalyi győztes szerint idén még izgalmasabb lesz, noha akkor is csak két percen múlt a győzelem. De miért éppen kék a szalag, volt-e női győztes, és milyen rekordok születtek a verseny közel 90 éves történetében?

Július 14-én, reggel 9-kor rajtol el az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, Európa leghosszabb tókerülő vitorlásversenye, amelyet 1934-ben rendeztek meg először.

A hajósoknak a 48 órás szintidő alatt légvonalban 155 kilométeres távot kell teljesíteniük Balatonfüredről indulva, a Keszthelyi-öböl felé haladva, majd visszatérve Füredre.

Tavaly 556 hajó nevezett – hasonló létszám várható az idén is –, akkor a Vándor Róbert kormányozta RSM haladt át elsőként a balatonfüredi célvonalon, ezzel megvédve a címét. Kalocsai Zsolt, a csapat menedzsere most még izgalmasabb versenyt vár – noha egy éve Vándorék katamaránja mindössze két perccel előzte meg a Fifty-Fifty-t. Az utóbbi egy kétárbócos, magyar fejlesztésű katamarán, ami 2014 óta a versenycsúcsot tartja (7 óra 13 perc 57 másodperc, kormányos: Józsa Márton). A legtöbbször viszont, tizenháromszor Litkey Farkas nyerte meg Kékszalagot.

A 2018-as jubileumi, 50. Kékszalag rajtja - Fotó: MTI

A katamaránok ellen kevés esélye van a hagyományos egytestűeknek, és mivel várhatóan ismét egy katamarán győz majd, a szervezők egy meglepetéssel készülnek: a leggyorsabb katamaránokat a befutó után kézzelfoghatóvá tennék a nagyközönségnek, vagyis kiállítanák azokat a Tagore-sétányon.

Más újítás is lesz, például a Herendi Porcelánmanufaktúra megújította a verseny fődíját. A két részre osztható trófeán a kék szín dominál, 24 karátos mattarannyal. A díjon egy vitorlás hajó sziluettje látható, alatta a Balaton vize fodrozódik, amely átvált szalagba.

A füredi Kékszalag Port - Fotó: MTI

Nem mellesleg Füreden új otthonra lelt a vitorlás szövetség is: július 1-én átadták a Balaton legújabb kikötőjét, a mintegy 140 vitorláshajót és 40-50 kézi hajtású vízisporteszközt befogadni képes Kékszalag Portot, ezzel – ahogy Gerendy Zoltán elnök fogalmazott – „új korszak kezdődött a hazai vitorlázásban, és nagyon komoly minőségi szintet lépett maga a sportszakmai szervezet is”.

Top 5 érdekesség a Kékszalagokról

Az első kiírás

Az első, 1934-es Kékszalagon 21 hajó indult, a győztes a Rabonbán nevű 30-as cirkáló lett – aminek kormányosa, Ugron Gábor, a Magyar Vitorlás Yacht Szövetség elnökeként is támogatta a verseny létrejöttét.

Egyetlen női kormányos győzött, ő viszont kétszer is

A versenyt kétszer nyerte el női kormányos: 1940-ben és 1942-ben Kultsár Istvánné Gordon Evelyn vezette győzelemre a Tramontana 8R yachtot. Emlékére ma minden Kékszalagon a legjobb női egység nyeri el a Gordon Evelyn vándordíjat.

Kékszalag 1942-ben, Gordon Evelyn második győzelmének évében - Fotó: Fortepan (40815), adományozó: Ember Károly

Egy legendás hajó

A Tramontana a mai napig a Kékszalag történetének legsikeresebb hajója: összesen hétszer diadalmaskodott. A gyönyörűen felújított vitorlás legutóbb 1989-ben győzött.

A leglassúbb győztes és a gyorsasági rekorder sokáig ugyanaz volt

A „leglassúbb győztes” díját 1953-ban oszthatták volna ki, ekkor olyan gyenge szél fújt, hogy a Nemere II. 75-ös cirkáló 40 óra alatt ért célba. Ugyanez a hajó futotta meg a legendás rekordot is: 1955-ben 10 óra 40 perc alatt kerülte körbe a Balatont.

A Nemere II 1957-ben, a Vasas siófoki vitorlás szakosztályánál - Fotó: Fortepan (177418), adományozó: Bojár Sándor

Amikor két győztest is hirdettek

1991-ben a német Helmut Birkmayer Giftzwerg nevű Acros típusú hajója győzött, de óvták, mert a Tihanyi-szorosban nem az előírt hajózási útvonalon vitorlázott. Viszont a versenykiírás német nyelvű fordításában ez rosszul szerepelt. Így a német hajót nem zárták ki, viszont a 20 perccel utána befutó Nemere II.-t is első helyezettnek, Kékszalag-győztesnek nyilvánították. A hajót dr. Balogh György, a Magyar Vitorlás Szövetség akkori elnöke kormányozta.

De honnan a név?

Valamikor a tengerek leggyorsabb vitorlása viselhette árbocán a kék szalagot, ezt a tradíciót később átvették a gőzösök, majd sportvitorlások is, ezt a szokást ültette át a Balatonra a versenyt először kiíró Hungária Yacht Club.

Az idei Kékszalagot az M4 Sport és az m4sport.hu élőben közvetíti.

(Források: MTI, M4Sport, Hunsail, Fotók: MTI, Fortepan)

Ez is érdekelhet:

Menetrend szerinti járatot indított a Wizz Air a Balatonhoz

A Wizz Air heti kétszeri járata Dortmundot köti össze a Hévíz-Balaton Airporttal.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Az Asus dobja piacra elsőként az AI-laptopok új generációját

Toszkána egyik legszebb villája egykor féktelen partik helyszíne volt

Így néz ki egy országút Észak-Koreában, Phenjantól 100 kilométerre

További cikkeink a témában
Titkos helyek, amiket csak a hajósok ismernek Horvátországban
Hirdetés