Nehezen indult a mostani Kékszalag, de a hajrára izgalmas verseny lett belőle, svájci győzelemmel.

Egy vitorlásverseny szél nélkül, olyan mint… élcelődhetnénk itt sok hasonlattal, de nagyon nem lenne fair az 50. Kékszalag rajtjánál tömörülő rekordszámú, 682 hajó legénységével szemben.

Mert az túlzás nélkül emberfeletti, amit ők vállalnak: végigcsinálni Európa leghosszabb vitorlásversenyét (légvonalban mintegy 155 km) bármilyen körülmények között, 48 órán belül. A mezőny jó részének szüksége is van erre az időre, mégis ők maradnak az ismeretlen hősök, amin sajna ez a cikk sem fog változtatni.

Egyszerűen nem lehet felsorolni minden résztvevőt, mert olyan lenne, mint egy telefonkönyv. Ellenben érdemes kiemelni egy-két menő hajó és hajós teljesítményét, amiből hosszútávon az ismeretlen hősök is profitálhatnak picit.

Amióta katamaránok is indulhatnak, másnak nemigen marad esélye, így volt ez most is. De a katamaránok mezőnye sem egységes, van, amelyiket enyhe szélre optimalizálták, mást meg éppen erősre, és még számos eltérés lehetséges. Így például az idei versenyen rajthoz állt két menő Red Bull-katamarán, ám egyiküknek sem volt esélye dobogóra, mert nekik éppen az erős szél kedvezett volna.

Elhúz a Safram hajó

Ellenben idővel izgalmas csata alakult ki a svájci Safram, illetve a rekordbajnok, 13-szoros győztes Litkey Farkas egysége, a PreVital közt. A svájciak vezettek nagyjából a táv harmadától, ám Litkeyék nem szakadtak le, és végig bízhattak a balatoni viszonyokat mindenkinél jobban ismerő versenyzőben.

A PreVital végig üldözte a Saframot, ám az végül több mint 12 óra és 40 perc versenyzés után célba ért, vagyis visszaért Balatonfüredre. Litkeyék mindössze 20 perccel maradtak le tőle, míg a harmadik helyen az Opel Fifty-Fifty ért be. Ez utóbbi hajó tartja a verseny abszolút rekordját, Józsa Márton kormányos és csapata 2014-ben 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt ért célba.

Litkeyék mindent megtettek, ezúttal maradt az ezüst

Hanem katamaránból csak néhány indul a Kékszalagon, a mostani mezőny 98 százaléka egytestű hajó volt. Közülük is kiemelkedett a Team Lisa, amely már másodszor is megvédte a címét a hagyományos egytestűeknél. Szloszjár Gábor kormányos és csapata a rajtnál beragadt (mint nagyjából az egész mezőny), ám amint jött némi szellő, rögtön az élre vitorlázott (mármint a kategóriáján belül).

Később szépen haladt, még katamaránt is sikerült megelőznie, ami nagy fegyvertény – és jól mutatja, mekkorát kell küzdenie az elemekkel a mezőnynek. Még a Lisa hajó is éjjel fél három után futott be, és még mögöttük volt 667 vitorlás.

A Lisa hajó és személyzete

Nekik a reggel 9-es rajttól kezdve folyamatosan koncentrálniuk, taktikázniuk és versenyezniük kell, helyt állni a fizikai és szellemi erőpróbán, egymásért is küzdve. Ez mindig varázslatossá teszi a Kékszalagot, de ha arra is kíváncsi vagy, milyen belülről, egy kísérőcsónakból a Kékszalag, akkor:

Szürreális és felemelő élmény a Kékszalag a vízről - Roadster

Napszúrás és kockára fagyás fél napon belül, bukósisakos terminátorok és egy tülkölő komp - ilyen volt az 50. Kékszalag egy kísérőcsónakból. Riszpekt minden hajósnak, aki teljesítette a Kékszalagot, vagy akárcsak belevágott egy alapos felkészülés után. Miután átélhettük a versenyt belülről, a vízről, alaposabban is kifejtjük az előző mondatot. Az 50.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Az art deco stílusú budai erőmű, ahol az egész Csernobil sorozatot leforgathatták volna

Idegenvezetés a szexmunkások kirakatainál? Városnézés spanglival a kezedben? Lesz egy kis gond

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés