Fénykorában három méter magasan repült, most te is megnézheted kiállítva.

Az Aeropark új látnivalója lett az az ötvenéves Kamov helikopter, amely évtizedeken át a hazai mezőgazdaságban, a légi növényvédelemben dolgozott. A gépet 1970-ben gyártották, több mint hétezer órát töltött a levegőben, és 51 340 felszállást hajtott végre meglehetősen hosszú karrierje során – közölte a park honlapja. A HA–MMG lajstromjelű Kamov 26-os helikopter 2015 októberében repült utoljára.

A ferihegyi repülőmúzeum látogatói így már a mezőgazdasági repülés titkaiba is bepillanthatnak. A „kukacbombázónak” is becézett helikoptert a múzeumot üzemeltető Légiközlekedési Kulturális Központ saját forrásból vásárolta meg.

Az Aeropark honlapjáról máris megtudhatunk különlegességeket, például „a multifunkciós Kamov 26-osok fejlesztése a 60-as évek közepén indult a Szovjetunióban, de a koaxiális rotorelrendezéssel Nyikoláj Ilijics Kamov már a 40-es években foglalkozott.”

Polgári célú, a mezőgazdaságban is jól használható helikopterekre már az ötvenes években felmerült az igény, az első Kamov 26-os 1965-ben emelkedett a magasba, a sorozatgyártása 1968-tól 1978-ig tartott, ezalatt több mint 800 példány készült, és tizenöt országban használták – van, ahol még ma is dolgoznak.

A helikopter üres tömege nagyjából két tonna, maximális felszállótömege pedig 3,2 tonna. A rotor átmérője 13 méter. Gazdaságos utazósebessége 120-140 km/h között változik, hatótávolsága pedig kb. 460 kilométer.

Magyarországon a Néphadsereg és a rendőrség egyaránt üzemeltette, a mezőgazdasági feladatokat ellátó MÉM Repülőgépes Szolgálat pedig közel száz Kamov helikopterrel rendelkezett.

További újdonságok várhatók

Az Aeropark törekszik arra, hogy a hazai polgári repülés minél szélesebb spektrumát tudja bemutatni, a múzeum régi vágya volt egy ilyen mezőgazdasági helikopter beszerzése – mondta Somogyi-Tóth Dániel, az LKK alapítója. A gép számos rendszere működőképes, a helikopter meghatározó szereplője lesz a múzeum nyári rendezvényeinek, amikor a kiállítóhely szakemberei rendszeresen életre keltik a történelmi pilótafülkéket”.

A most érkezett helikopter mellett számos újdonsággal készül a nyárra a repülőmúzeum: már megkezdődtek a Tu–154-es repülőgép utaskabinjában annak a kiállításnak az előkészületei, ami részben a legendás géptípus történetét, részben a pilóták és légiutas-kísérők életét mutatja be. Emellett két hatalmas, egykori utasbeszállító autóbuszban a légiforgalmi irányítók munkájából, valamint a hangárokban zajló repülőgépkarbantartásból kaphatnak ízelítőt a vendégek.

Az Aeropark évente 70 ezer látogatót fogad, ezzel az ország legnépszerűbb szabadtéri kiállítóhelyei közé tartozik. A nyár első nagyszabású rendezvénye június utolsó szombatján a Múzeumok éjszakája lesz, melyen kivilágított pilótafülkékkel, mesélő pilótákkal, repülőtéri oldtimer járművekkel, tematikus sétákkal és izgalmas éjszakai ferihegyi reptérlátogatásokkal várják az érdeklődőket.

(Forrás, borítókép: Aeropark.hu)

Ez is érdekelhet:

És ezt olvastad már?
Ezért ne egyél soha repülőn perecet
Budapest legközpontibb terasza úgy újult meg, hogy azonnal a törzshelyed lesz!