Számos menő világmárka elhagyta Oroszországot Ukrajna lerohanása után, mások kénytelenek maradni, megint mások pedig átalakított logókkal kommentálják az eseményeket. Ki, mit, miért tesz? Rendet vágunk a zűrzavarban.

Elég komoly cégek vannak a távozók listáján: az összes oroszországi éttermét átmenetileg bezáró McDonald's 850 gyorsétteremmel, 62 ezer alkalmazottal és több száz helyi beszállítóval és partnerrel van (volt) jelen az országban.

Szintén fájdalmas lehet a Starbucks 130 kávéházának bezárása (és az, hogy nem visznek több kávét az országba), de búcsúzik a Coca-Cola és a Pepsi is, az utóbbi legalább a „humanitárius vonatkozásokra” figyel, ezért tejtermékeket és a gyermekeknek szánt élelmiszereket továbbra is értékesít.

Hasonlóan megy-marad a General Electric is: kivonul, de a nélkülözhetetlen orvosi felszerelések szállításával, és néhány alapszolgáltatással kivételt tesz. Bezár a Continental, amelynek egy gumiabroncsgyártó üzeme egy alkatrészgyára van Oroszországban, és kivonul a L'Oreal, az Estée Lauder is. Azt már korábban tudtunk, hogy felfüggeszti működését a Netflix, a Spotify, a Facebook, az Instagram és a TikTok is.

Bocsánat, ha valakit kifelejtettünk!

Azért mégsem megy mindenki. A Marks and Spencer, a Burger King, a Marriott és az Accor szállodaláncok egyelőre maradnak, mert komplex franchise szerződések kötik őket, és az oroszországi üzleteiket harmadik félnek szervezték ki. Csak nekik együtt közel ezer érdekeltségük van még nyitva az országban: a Burger King 800 étterme, az M&S 48 boltja, a Marriott 28 és az Accor 57 szállodája – tudta meg a BBC.

A franchise-rendszer alapvetően hasznos azoknak a nyugati cégeknek, amelyek belépnének egy új országba, de nem ismerik a helyi sajátosságokat.

„Megkérdezhetik, hogy miért nem zárják be egyszerűen a boltokat? De tisztán üzleti és szerződési szempontból nagyon nehéz lenne azt megtenni mélyreható jogi következmények nélkül”

– összegzett Graeme Payne, a nemzetközi franchise-zal foglalkozó Bird & Bird szakértője.

Ilyen szempontból akár bravúrnak is nevezhetjük, hogy olyan sok multi rövid időn belül lehúzta a rolót Oroszországban.

A franchise rendszer jogi útvesztőiben bolyongó cégek távozására volna egy frappáns megoldás:

ha az oroszországi partnerről kiderülne, hogy kapcsolata van Putyinnal (vagy egyéb módon sértené a brand hírnevét), akkor szerződést lehetne bontani

Csakhogy – mondja Victoria Hobbs, a Bird & Bird jogvitákkal foglalkozó partnere – sok oroszországi partner semmiféle kárt nem okoz.

Ám még a maradó cégek is korlátozzák az oroszországi ténykedésüket: nem nyitnak új üzletet, felfüggesztenek bizonyos szolgáltatásokat, leállítják a beruházásaikat, bezárják a saját tulajdonú irodáikat.

Mert bár a jogi ügyek szövevényesek, olyan nagyon maradni azért senki nem akar.

(Forrás: BBC, MTI, fotó: Egor Myznik/Unsplash)

Ez is érdekelhet:

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A mesterséges intelligenciával az otthoni wifid is megtáltosodik

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

Öt új városba indít járatot a Wizz Air

További cikkeink a témában
Magyar lakásba magyar bútort – és ne is akármilyet, minőségit!
Hirdetés