Mindannyiunkat lenyűgöz egy gigászi óceánjáró – de hogyan mentenek meg egy kisvárosnyi embert, ha baj van?

Ezekben a hetekben sokunkat lenyűgözött a Royal Caribbean hatalmas, új óceánjárója, az Icon of the Sea. A Bahamákon bejegyzett, 365 méter hosszú, 20 szintes, sok egyéb mellett negyvennél is több étteremmel és hét medencével felszerelt sétahajó éppen a hétvégén indult el az első útjára Miamiból.

A Frommer's utazási magazin közben egy érdekes kérdést kezdett feszegetni: az rendben van, hogy a hajón biztosítanak mentőcsónakot a fizető vendégeknek, de ez nem fedezi a teljes létszámot. Hogyan menekül meg mindenki?

Természetesen a valaha épített legnagyobb tengerjáró hajón semmi sincs véletlenül, a biztonság kérdésével is foglalkoztak a tervezői. De nézzük a pontos számokat és körülményeket!

Amikor a hajó teljes kapacitáson üzemel (és mivel a legmenőbb új hajóról van szó, erre 2024-ben sokszor lesz példa), 5610 vendég, valamint a legénység és a személyzet 2350 tagja lesz a hajón. Így jön ki a 7960, ugyanakkor a vendégek vihetnek még gyerekeket a kabinjaikba, tehát akár ennél is magasabb lehet a maximális létszám.

Erre a tömegre tizenhét mentőcsónak jut, melyek befogadóképessége 450 fő, a maximális kapacitásuk tehát 7650, ami nem éri el a vészhelyzetben evakuálásra szoruló utasok teljes számát: marad még 300+ fő.

A magazin emlékeztet, hogy az Icon of the Seast az egyedülálló méreteinél fogva gyakran hasonlítják a Titanichoz (amely ötödekkora volt csupán), de „kerülhet-e hasonló bajba a mentőcsónakjai miatt?”

Azért itt nem tartunk: 1974-ben született egy nemzetközi egyezmény az életbiztonságról a tengeren (Safety of Life at Sea, SOLAS), ami előírja, hogy az adott hajó méretétől függetlenül mindenkit harminc percen belül biztonságosan evakuálni lehessen.

Ha viszont nincs mindenkinek mentőcsónak (mert azok túl sok helyet foglalnának a fedélzeten), akkor más megoldásra is szükség van.

Ahogy egyre több hajót manapság, az Icon of the Seast is felszerelték az ún. tengeri evakuációs rendszerrel (Marine Evacuation System, MES). Amikor a hídról jelzést adnak a hajó elhagyására, a MES mentőcsöveket nyit ki a hajó oldalán. A menekülők egy belső létrarendszer segítségével jutnak le a csöveken, az út végén pedig az addigra (90 másodpercen belül) teljesen felfújódó tutajokba érkeznek.

Itt egy 2018-as videó arról, hogy milyen a MES akció közben:

Mivel a MES mentőcsöveiben navigálni – különösen egy hullámokon hánykolódó hajón – előzetes képzés nélkül nem könnyű feladat, ezért csak az Icon of the Seas legénységének tagjait osztják be oda – legalábbis „Corey kapitány” mainstream hajózási iparággal foglalkozó YouTube-csatornája szerint.

A hajótársaság minden ügyfelének (köztük a gyerekeknek, időseknek, mozgáskorlátozottaknak) mindig a hagyományos, kemény oldalú mentőcsónakokon osztanak helyet.

Ugyan Corey kapitány a hajó „sötét titkának” nevezi az evakuálási helyzetet, ez túlzás, elvégre az Icon MES rendszeréről már a nyilvánosság előtt is esett szó, többek között a brit The Telegraph is írt róla. Ezzel együtt érdemes megnézni a videót, amelyen egy olyan MES-t mutat be, amit az Icon of the Seasre szereltek.

A MES-ek folyamatosan fejlődnek megszületésük, az 1970-es évek óta. Azt pedig remélhetőleg soha nem tudjuk meg, hogy működne-e és hogyan ez a mentési technika egy valós vészhelyzetben.

(Forrás: Frommer's, fotó: Royal Caribbean)

Ez is érdekelhet:

Bemutatták a világ legnagyobb, húszemeletes óceánjáró hajóját

Már lehet foglalni, ha szeretnél a 7514 utas egyike lenni.

Meghökkentően néz ki a Titanic egy mai óceánjáróval összehasonlítva

A Titanic ma a száz legnagyobb hajó közé sem férne be: a jelenlegi rekorder közel száz méterrel hosszabb, háromszor annyi embert tud szállítani, és ez képeken is elég látványos.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tegyél egy futóedzőt a fa alá!

Retrokvíz: felismered, hol készültek ezek a fotók a 80-as években?

Kék és zöld tó is van ebben a kráterben az Azori-szigeteken

További cikkeink a témában