Tudtad, hogy Magyarországon van egy óriáskerék-gyár? Mi nem tudtuk, de a Premier Outlet Center parkolójában felállított 41 méteres kerék mellett megtudtuk!

Az ajkai Horváth család generációk óta a vásári mutatványos szakmában tevékenykedik. Ez a tradíció csúcsosodott ki szó szerint abban a hatalmas darab vasban, amit mostantól kezdve elég nehéz lesz nem észrevenni annak, aki az 1-esen vagy az M1-esen elautózik a biatorbágyi Premier Outlet Center mellett. Fun Fact: ez az óriáskerék teljes egészében magyar termék. A Hungary Diamond Wheel-t itthon tervezték, itthon készítették el és itthon szerzett TÜV-minősítést is a működtetéséhez.

Az óriáskerék a nyári szezon után a Balaton mellől érkezett új helyére, hogy pár hónapon át Premier Eye néven egy extra kaland lehetőségét biztosítsa az akciós ruhák, cipők vadászatában megfáradt vásárlóknak. Egy menet három körből áll.

Az első kör a nettó 41 méter magasra emelkedő kabinban általában a pánikszerű, görcsös kapaszkodásról, a második már az újabb felemelkedés élményének élvezetéről, a harmadik pedig a táj megtekintésének, a környék nagyobb tereptárgyainak felismeréséről, ebből a szokatlan távlatból való megtekintéséről szól.

A csendes, lassú felemelkedést és leereszkedést természetesen a gyerekek élvezik a legjobban. A tulajdonos felesége a bemutatón elmesélte, hogy a próbakörök idején egy kisgyerek még a tengert is megpillantotta a kabinból; nem tudom, végül a szülőknek volt-e szívük elárulni neki, hogy az igazából csak a Biai-tó. Nekem mindenesetre a velemszületett autó- és közlekedésbuzéria miatt az tetszett inkább, ahogy a parkolóban álló kocsik egészen lehetetlenül apróra zsugorodnak, illetve ahogy lassan térképpé alakult az M0-M1-M7-1-es út és a környékbeli átkötő utak hálózata. Normális emberek pedig a Budai-hegység, a Zsámbéki-medence és a többi kisebb közeli tájegység fő tereptárgyainak felismerésével szórakozhatnak.

Az első körön még mindenki kapaszkodik

Ha már közlekedésbuzéria: az óriáskereket nyolc darab (egyébként Renault-felnire szerelt) téli gumi forgatja, dörzshajtással. A hajtó villanymotorok (kerekenként egy-egy) 5,5 kilowatt csúcsteljesítményűek, de a rendszer villamos hálózatát úgy alakították ki, hogy egy tíz amperes biztosíték elbírja az egészet. Mivel a 41 méter átmérőjű kerék körülbelül hárompercenként tesz meg egy teljes fordulatot, kiszámolható, hogy az óriáskerék kb. 2,6 km/h sebességgel nem megy sehová, miközben forog.

Összkerékhajtás, téli gumi, zéró emisszió
Az óriáskerék műszerfala

Az irányítófülkében egy grafikus kezelőfelületen szabályozható a kerék működése - úgy tűnik, 2021-ben már egy óriáskerék műszerfaláról se hiányozhat az érintőképernyő. A szerkezet természetesen sokszorosan túlbiztosított. Elvileg  kabinok egyedi felfüggesztése akár a kerék teljes súlyát is képes lenne megtartani, vészhelyzet esetén a forgás pár másodpercen belül megállítható. Ha áramszünet lenne, egy vészgenerátor ugrik be, hogy az utasok ne maradjanak fenn az égen, de ha netán ez is elromlana, a kereket akkor is át lehet forgatni, kézi erővel.

A 175 tonnás szerkezet értéke mintegy 300 millió forint és a költöztetése sem olcsó; kell hozzá nyolc kamion és 7-8 millió forint. Ennek fényében nem is tűnik soknak a biatorbágyi óriáskerekezés ára: felnőtteknek kétezer, gyerekeknek ezerötszáz forint egy menet.

Ha elkészül, ezt is szívesen megnéznénk:

Szaúd-Arábiában extrém vidámparkká alakítanak át egy olajfúrótornyot

Természetesen az üdülőhelyen egy ultra-luxusszálloda, egy helikopterleszálló és egy jachtkikötő is lesz, mivel a célközönség kirívóan mélyzsebű.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tegyél egy futóedzőt a fa alá!

Retrokvíz: felismered, hol készültek ezek a fotók a 80-as években?

Kék és zöld tó is van ebben a kráterben az Azori-szigeteken

További cikkeink a témában