Már ha útnak lehet nevezni egy hegycsúcsok között, szakadékok szélén tekergő sárszalagot. A Player összegyűjtötte a legsokkolóbb szerpentineket és hajtűkanyarokat.
A Halál útja
El Camino de la Muerte, azaz „A halál útja” – akár egy hetvenes évekbeli B mozi címe is lehetne, és bár imádjuk ezt a ponyvaregényes vadromantikát, az Andok hegységben futó út nagyon is valóságos. A bolíviai La Pazt és Coroico-t összekötő Észak-Yungasi út 65 kilométeres szakaszán becslések szerint évente 200-250 ember veszíti életét. A videót nézve nem nehéz kitalálni, hogy miért. Szalagkorlát elvétve található, az utak zsúfoltak, az időjárási körülmények pedig messze vannak az ideálistól. Egy rossz mozdulat, pillanatnyi kihagyás, és semmi sem állít meg a szakadék aljáig. Nem véletlen, hogy az Inter-American Fejlesztési Bank 1995-ben a világ legveszélyesebb útjának nevezte el.
Hogy jutsz oda?
Repüljünk el La Pazba (Amszterdam, Mexikó átszállással meg is oldhatjuk), majd béreljünk autót. A 3-as úton kell hajtani észak-keleti irányban Coroico felé. Indulj el, és észre fogod venni, ha ott vagy.
A Troll-létra
Kritikusai szerint Norvégia két dologról híres: 1. Az Észak-Európa és Anglia partvidéki városait végigfosztagó viking nemzeti hősről, Olaf Tryggvasonról (akinek az volt az egyik legnagyobb specialitása, hogy át tudott pördülni a hajója orrdíszén.) 2. A bálnavadászatról. Ha a kritikusok ismernék a Troll-létrát (hivatalos nevén 63-as út, de így mennyivel unalmasabb) bizonyára felvennék a listára. Hogy Európa sokkal fejlettebb, mint Ázsia, azt a lebetonozott úttestből, és a szalagkorlátból is láthatjuk, ezen kívül errefelé vannak útjelző táblák is.
Ennek ellenére a 63-as út meredek, mint egy műugrósánc, és sokak szerint inkább liftet kellett volna ide építeni, nem pedig szerpentint. Az 1936-ban VII. Haakon király által megnyitott útszakasz (oh, boldog békeidők, amikor még koronás fők adtak át utakat!) nyolc évig épült, a legalsó és legmagasabb pontja közötti távolság 820 méter. (Olaf Tryggvason mentségére pedig mondjuk el, hogy miután végigdúlta fél Európát, később áttért a keresztény hitre.)
Hogy jutsz oda?
A Trollstigen Valladal és Åndalsnes városok között található. Először is repüljünk el Moldéig (München, Oslo átszállás), innen Åndalsnes 50 km-re fekszik keletre. Először az E39-es, majd a 64-es úton kell menni. Egy helyen kompot is igénybe kell venni. Åndalsnesbe érve a 63-as úton menjünk dél felé, kb. 20-25 km. Ha szeretnénk végighajtani rajta, akkor ne kamionnal menjünk, ugyanis 12.8 méternél hosszabb járművek nem hajthatnak fel erre a szakaszra. Fontos: november és május között a Troll-létrát lezárják!
Konstans szlalom
A keleti Alpok második legmagasabban fekvő aszfaltozott útja a Stelvio-hágó, amely 2757 méter magasan fekszik, vagyis alig 25 méterrel alacsonyabb, mint a 2770 m magas csúcstartó, a Col de l’Iseran hágón átvezető út. 1820-ban fogtak neki az építésének, mégpedig azért, hogy a Habsburg birodalom átjárást biztosítson legdélebbre fekvő provinciájába, Lombardiába. Az I. világháború legmagasabban vívott háborúja is a hágó közelében zajlott, a mai napig láthatók lövészárkok nyomai az egyik közeli hegyoldalban.
Az úttestet sokszor borítják be a hegyoldalból leguruló kisebb-nagyobb kövek, sziklák. Mint látható, az úttest maga hibátlan minőségű, csak meglehetősen szűk. Striling Moss az ötvenes évek angol legendája is lenyomott itt egy kanyart egy veterán autóban, de nem sikerült hiba nélkül leérnie az aljára. Igaz, 1995-ben 66 éves volt, és küldte neki, mint az atom.
Hogy jutsz oda?
Ez a hely van a legközelebb hozzánk. Bolzanóig autópályán tudunk eljutni, innen már csak 75 km. A Stelvio hágó Sondrio tartományban található, ami Svájccal határos, és az SS38-as úton található. GPS simán odavisz, hiába, Európa.
Lyuk a hegyben
A Gouliang alagút építői komoly emberek, ugyanis egy szinte függőleges oldalú hegybe vájtak bele egy utat. Egyes források szerint Gouliang falu lakói készítették el öt év alatt, 1972 és 1977 között, mivel korábban képtelenség volt járművekkel megközelíteni a települést. Valószínűleg nem sejtették, hogy munkájuk valóságos turistalátványosság lesz, amely annyi látogatót fog vonzani a térségbe, hogy még hoteleket is kell építeni a közelben. Maga az alagút 1.2 kilométer hosszú, de minden bizonnyal ez egyik leglátványosabb út a világon. Ugyanebben a tartományban találhatók a világörökség részét képező Longmen grottók, és a híres Shaolin templom, szóval Henan provinciát érdemes felkeresni.
Hogy jutsz oda?
Ez a legbonyolultabb, és ez már a a 350 fős falu postacíméből is látszik: 河南新乡市辉县万仙山景. Henanban három reptér is található: Xinzheng, Luoyang, és Nanyang, amelyek Kína nagyvárosaiból belföldi járatokkal elérhetők. Mi Zhengzhou-ba menjünk, az alagút ugyanis kb. 120 km kilométernyire található ettől a várostól. Innen már csak busszal kell eljutnunk Huixian városába, onnan pedig a Wanxianshan körzetbe. Innen újabb 2 órás út vár ránk, és már majdnem ott vagyunk, ugyanis csak négy km-re van a cél, bérelhetünk autót vagy sétálhatunk. Az alagútba a belépő mintegy 2500 forintnyi renminbi, vagyis népi pénz.
A halál neve: Zodzsi-hágó
Ehhez képest akármelyik alsóbbrendű hazai út autópályának számít. A Zodzsi-hágó India és Pakisztán határvonalán található a Leh-et és Kasmír fővárosát, Srinagart összekötő út közepén. Enyhe eufemizmus, de a helyi térképek „Indian National Highway 1” néven jelzik, ami több mint megmosolyogtató, tekintve, hogy esőzések idején bizonyos szakaszai nemes egyszerűen eltűnnek. Az út nagyjából 3528 méteres magasságban halad, és ezzel csak a második legmagasabb pont ezen az útvonalon, (Fotu-hágó: 4108m) de a Player újságírója számára mégis ez maradt az emlékezetesebb. Aszfalt, szalagkorlát nincsen, de harminc méternél hosszabb egyenes szakaszokra is hiába várunk.
Aki azzal a trükkel próbálkozik, hogy végigszunyálja az utat, csalódni fog: aki nem kapaszkodik a majrévasba, az a botrányos útviszonyok miatt hamarosan úgy fog pattogni az utastérben, mint egy pingponglabda. Az egyetlen módszer önmagunk teljes leszedálása, de ha ez sem sikerül, akkor marad a rettegés.
Hogy jutsz oda?
Kilenc órás repülőút Delhibe, majd belföldi járattal a ladakhi Lehbe (újabb két óra.) Itt betársulhatunk egy dzsipbe, a város fő buszmegállója mellől indulnak a bérelhető, helyi sofőr vezette járgányok. Egy főre nagyjából 700 rúpia, (5-6000 ft), maga az út Srinagarig elméletileg 12 órás, de ez lehet akár 17 is.
Gyere velünk tovább, megmutatjuk a világ tíz legveszélyesebb ételét!
(Fotó: samizão)