Ki is állították a keszthelyi hintómúzeumban.
Elkészült az első magyar kocsi másolata, amelyet Keszthelyen, a Festetics-kastély hintómúzeumában állítottak ki. A Mátyás korabeli kocsi eredetije jelentette a mai közlekedés egyik alapját.
Az avatón Palkovics László innovációs és technológiai miniszter húzott egy látványos ívet az ötszáz évvel ezelőtti kocsikészítő mesterektől egészen a ZalaZone járműipari tesztpályáig.
„Mátyás király 1485-ben foglalta el Bécset, ami gyakoribbá tette a Buda és Bécs közötti közlekedést. Az ezen az úton fekvő Kocs község mesterei egy szekér alapján elkészítették az első könnyű, kényelmes és gyors szekeret, amivel lehetővé vált, hogy a két város között egy nap és egy éjszaka alatt megtegyék az utat az utazók”
– idézte fel az avatón Pálinkás Róbert, a Helikon Kastélymúzeum igazgatója.
A most kiállított járműről már 1495-ben írásban is említést tettek, majd 1518-ban készült részletesebb leírás is róla, 1568-ban pedig egy augsburgi festő alkotta meg azt a ma is ismert rajzot, amely a mostani kocsireplika terveinek alapjául szolgált.
A keszthelyi múzeum hintójavító műhelyének mesterei gyártották le a kocsit, amelyhez Badacsonytomajban készítették el a vesszőfonatot.
Az ötletgazda, Knezsik István elmondta, hogy a keszthelyi műhelyben most még egy hasonló kocsit építenek a megrendelése alapján, de azt a szekeret már a Kocs községben lévő kocsimúzeumnak adományozza majd.
(Forrás: MTI, fotó: Varga György/MTI)
Ez is érdekelhet: