Már bocsánat, de America Ferrera hogy a fenébe kaphatott Oscar-jelölést a Barbie miatt? És ha ő kapott, Greta Gerwig és Margot Robbie miért nem? Az amerikai filmakadémiánál mindenkinek elment az esze?
Tegnap kihirdették az idei Oscar-díjak várományosait, ami bebizonyította, hogy az amerikai filmszakma egészen idióta módon lelkesedik a Barbie című film – vagy inkább jelenség – iránt.
Úgy tűnik, a tavalyi év feminista szenzációját egyfelől illik szeretni, másfelől viszont mintha kínosan ügyelnének rá, hogy azért ne szeressék túlzottan. Ez többször is bebizonyosodott a januári díjszezonban. Az Arany Glóbuszon például a temérdek jelölés ellenére is látványosan elfordultak a filmtől az ítészek, majd ugyanez megismétlődött a Critics' Choice Awards nevű, szintén nívós díjkiosztón, ami általában kiváló iránytű szokott lenni olyan tekintetben, hogy kik kapják majd az Oscar-szobrokat.
Most még ezt is sikerült überelni, a filmakadémia tagjai ugyanis valami egészen elborult módon tisztelegnek Greta Gerwig alkotása alőtt. Minket is sokkolt a tény:
a Barbie-t ugyan jelölték a legjobb film Oscar-díjára, de egészen érthetetlen módon Gerwig hiányzik a legjobb rendezők, Margot Robbie pedig a legjobb női főszereplő jelöltjei közül, ellenben America Ferrerát nem felejtették el jelölni a legjobb női mellékszereplő díjára.
Emiatt egészen egyszerűen nem lehet nem feltenni a kérdést az Akadémia szavazó tagjai felé:
Nektek teljesen elment a józan eszetek?!
Persze, azon nem illik csodálkozni, hogy az Oscar-jelölésekben és -díjakban ma már jobban érvényesülnek a politikai, mint a szakmai szempontok, és igen, a filmművészet darabjainak megítélése végső soron ízlés dolga, de mivel a Barbie megkapta a jelölését a legjobb film díjára, ezért azt többé-kevésbé el lehet fogadni tényként, hogy a művet szereti az Akadémia. Ha pedig ez így van, akkor hogy lehet az, hogy a rendező, akit egyébként a kritikusok úgy körbecsókolgattak a premier után, hogy egyes recenziókat szinte már kínos volt olvasni, illetve a főszereplő, aki még szerintünk is kiváló teljesítményt nyújtott a címszerepben, egy nyamvadt jelölést sem kapott?
Ezzel szemben ott van America Ferrera, akire kizárólag azért emlékszünk, mert a filmben lenyomta azt a bizonyos monológot arról, miért a világ legnehezebb dolga nőnek lenni, kapott egy jelölést, pedig – tegyük a szívünkre a kezünket! – az alakítása a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető kiemelkedőnek.
Ferrera nem tartotta magában, mit gondol a jelölések elmaradásáról. Hihetetlenül csalódott vagyok – mondta, hangsúlyozva, hogy Gerwig szerinte mindent megtett, ami egy rendezőtől telik, hogy kiérdemelje az Oscart, és amit Margot Robbie elért, azt is egészen hihetetlennek tartja. Tudjuk, hogy vannak, akik nem értenek velünk egyet ebben, de szerintünk Ferrerának igaza van, az említettek egy-egy jelölést mindenképpen megérdemeltek volna. Nemcsak azért, mert a Barbie valóban fontos film, de azért is, mert az Oscar logikája is ezt diktálta volna.
Mégis, hogy a fenébe tehetik meg azt az Akadémia szavazó tagjai, hogy ilyen látványosan elfordulnak egy olyan alkotástól, ami fennen hirdeti a női egyenjogúságot – sőt, több tekintetben is a női felsőbbrendűséget pedzegeti –, amikor az utóbbi években gyakorlatilag másról sem szólt a díjátadó, mint az inkluzivitásról? 2018 sem volt olyan régen, amikor Frances McDormand az Oscar-köszönőbeszédében lelkesen üdvözölte, hogy a sokszínűség egyre hangsúlyosabb igényét végre rengeteg tehetséges művész meglovagolhatja.
Nincs mese:
a Barbie jelöléseiben nyoma sincs következetességnek. Annyira nincs, hogy annak szinte már botrányszaga van.
(A főképen balról jobbra Greta Gerwig, America Ferrera és Margot Robbie látható. Forrás: Getty Images)
Ez is érdekelhet: