Ha az elmúlt három évtized meghatározó magyar zenekarait keressük, a Bëlga együttest biztosan megtaláljuk a szűk elitben. Ezért büszkén jelentjük be, hogy az 1998-ban alakult könnyűzenei formáció legújabb klipje a Playeren debütál. Az Egyre gondolunk című, idén megjelent lemezről a zenekar a Biokert c. slágerhez készített egy abszurditásoktól és humortól sem mentes videót. A premier dátuma november 6-a, este 8 óra. Amíg elérkezik ez a számunkra fontos pillanat, különböző bëlgás tartalmakkal fogjuk szítani a hangulatot, például ezzel a kettős interjúval, amelyet a klip producerével, McMenemy Márkkal, és rendezőjével, Pajor Kristóffal készítettünk.
McMenemy Márk a hazai média veteránja, felsorolni is nehéz, hány izgalmas projekthez fűződik a neve. Vezetett moziműsort Görög Zitával, böfögött az egyik legsikeresebb magyar vígjátékban, volt és van műsora a Radiocafén, jó tizenöt éve pedig a legsikeresebb tévés kertésznek számít. A Biokert című klipben nemcsak a főszerepet játssza, de producerként is jegyzi a projektet, nem mellékesen pedig az ötletelésből is alaposan kivette a részét.
– Márk, hogyan kezdődött a kapcsolatod a Bëlgával, és hogyan kaptál felkérést a klip elkészítésére?
– Elég régre nyúlik vissza a jó viszony. Először is, a kezdetektől, az első lemez óta vagyok rajongó. Aztán még a régi Radiocafé 98.6 műsorvezetőjeként készítettem velük interjút, ami után egész jól összebarátkoztunk. De igazán közel az hozott minket, amikor az egyik legjobb gyerekkori barátom, Marvin lett a DJ-jük. Kis színes: már egy korábbi klipjükben, a Piá-ban is felbukkanok kamionos bajusszal és fehér zakóban. Abból a zakóból azóta sem jött ki a nyúlpisi!
– Hogyan jött a képbe Pajor Kristóf?
– Kristóffal mint operatőrrel már évek óta együtt dolgozom a Green Team című kertészeti műsorunk kapcsán, és baráti a viszonyunk. Totál beteg, ugyanakkor szédületesen kreatív humorát nagyon bírom. Amikor jött a felkérés a Bëlgától, hogy készítsünk egy kertészkedős klipet, nagyon adta magát, hogy Kristóf is szerepeljen benne. Egyrészt nagyon Bëlga-kompatibilis, amit csinál a Tiktok-csatornáján, másrészt, ha már tényleg a stábban dolgozik, akkor kár volna kihagyni belőle!
Először az volt az elgondolás, hogy a klipben is legyen a stáb operatőre, aki csetlik-botlik, letapos mindent, de aztán valahogy megszületett a vegyszerész karaktere, és nem volt kérdés, ez ő kell legyen. Ráadásul Kristóf már rendezett több klipet is, így az is egyértelmű volt, hogy ő rendezze is.
– Anélkül, hogy elspoilereznéd, mi a klip alapötlete?
– A szám címe az, hogy Biokert és a szövege is a biokertészkedésről szól. Tudtommal Marvin dobta be, hogy poén lenne, ha akkor már az egész klip olyan lenne, mint egy klasszikus kertészeti műsor. És hát így is indul, de talán nem spoilerezek nagyon, ha elárulom, nem tart sokáig, amíg a dolgok kizökkenek a megszokott kertészeti műsor keretei közül.
– Hol forgattátok?
– Szomoru Miki elképesztően szép kertjében, Pilisszentkereszten. Ezúton is hatalmas köszönet, amiért a rendelkezésünkre bocsátotta a kertet. Amúgy nagyon vicces volt, mert csak úgy tudtuk megoldani a forgatást, hogy közben ott kertlátogatás is zajlott. Elképzelésem sincs, mit gondolhattak a hortenziákra éhes látogatók, mit csinál az a rakat hülye, ott, Miki kertjében!
– Ha jól tudom, műsorvezető társad, Szomoru Miki nem szerepel a klipben, pedig adta volna magát a dolog.
– Sajnos ő nem. Az ő személyiségétől kicsit távolabb áll ez a fajta baromkodás. Ő egy finom úr, na! Viszont szerepel Kosztka "Kalapos" Ernő és Pálinkás Norbi!
– Hogyan reagált a Bëlga, amikor megnézték a végső vágatot?
– Még5Lövés azt írta: Úristen, ez ultra trash lett!!! Azt hiszem, ezt dicséretnek szánta.
Pajor Kristóf olyasvalaki, akit nehéz kategóriákba sorolni, ezért meg sem próbáljuk. Annyit tudunk mondani róla, hogy operatőr, rendező, performanszművész a TikTokon, és nem áll tőle távol az abszurd humor. Nem tud viccet mesélni, megtréfálta Pumped Gabót, és egy videóját, amelyben a követőit sértegeti, eddig 76 ezren osztották meg. A Biokert klip rendezőjét értelemszerűen a klipről kérdeztük, ő pedig válaszolt.
– Kristóf, te már több klipet rendeztél, az egyik alkotásod, a Mayberian Sanskülotts Unreal című dalához készített videód például az év klipje lett az Indexen. Milyen volt ismét a rendezői székbe ülni?
– A rendezői szék olyan, mint egy vécé: ha egyszer megszoktad, nehéz másra ülni. Én közben sem szálltam ki igazán, csak más formákban voltam jelen: hörcsögként, kakapóként és axolotlként. A Bëlga-klipnél újra érzékeltem azt a furcsa mámort, amikor egy zene vizuális testet kér, és te lehetsz az, aki ezt megadja neki.
– Szeretsz interjúkat adni?
– A kérdéstől függ, de javarészt elzárkózom az interjúktól. Ha azt kérdezik, mit ettem reggelire, akkor nem, de ha beszélhetek a képekről, hangulatokról, akkor sem. Ha meg túl sok a kérdés, akkor visszakérdezek általában ezzel a jolly joker kérdéssel: MSZMP-tag vagy?
– Milyen a kapcsolatod McMenemy Márkkal, és milyen volt egy klipen együtt dolgozni vele?
– Márkot régóta ismerem, barátok lettünk, így az első pillanattól kezdve eldőlt, hogy ellenségek vagyunk. A klipforgatás ehhez képest kifejezetten harmonikus volt, mivel mindketten a biokertészkedés hívei vagyunk, és ez összeköt minket, talán túlságosan is, amibe most nem mennék bele magánéleti okok miatt.
– A zenekartól érkezett bármilyen instrukció a klippel kapcsolatban?
– A Bëlgától nem szokványos értelemben jönnek az instrukciók, inkább hangulatfoszlányok, örmény közmondások és vastagabb borítékok, de egy valamit kikötöttek, hogy olyan legyen a klip, mint egy valós kertészeti műsor.
– Milyen egy jó klip szerinted 2025-ben? Másképp néznek klipet 2025-ben az emberek, mint mondjuk húsz éve? És ennek megfelelően másképpen kell gondolkoznia egy rendezőnek, mint húsz éve?
– Egy rendező számára a videóklip-készítés kiindulópontja sosem esztétikai, hanem gazdaságtani: hogyan strukturálható a projekt úgy, hogy a végén ő kapja a legtöbb pénzt, lehetőleg úgy, hogy ez senkinek ne tűnjön fel, és mindenki a művészi vízióra emlékezzen az arcátlan anyagi kiszipolyozás közben.
– Téged zavart a sok káromkodás a dalban?
– Őszintén, én ezeket már meg sem hallom, pedig számtalan ilyen csúnya szó fordul elő a dalban, pl. virágkocsány, tujafa. A kurva anyját ennek a zenekarnak!
– Nem áruljuk el, milyen formában, de a Bëlga együttes tagjai is megjelennek a klipben. Milyen volt együtt dolgozni velük? Hallgattak az instrukcióidra, vagy már túl nagy az egójuk ilyesmihez?
– Meglepően nyitottak voltak. Ez nem egy egó alapú együttműködés volt, inkább közös bolyongás. Ők is tudták, mit nem akarnak, én meg próbáltam ráhangolódni arra, amit ők még nem tudtak. Aztán amikor beindult a forgatás és elérkeztünk az ő részükhöz, ösztönből tették a dolgukat, csak hatszor kellett újravenni azt a részt.
– Néztél korábbi Belga-klipeket, mielőtt nekiálltatok a munkának? Fontos volt neked, hogy illeszkedjen a klip a Bëlga vizuális univerzumába, vagy nem foglalkoztál ilyesmivel?
– Újranéztem a Szerelmes vagyok című klipjüket, de nem azért, hogy illeszkedjek, hanem hogy tudjam, mit kerüljek el. A Bëlga univerzuma eleve annyira széles, hogy szinte bármit be tud fogadni – ha az elég őszinte, elég önironikus vagy mongol kultúrával kapcsolatos.
(Fotó: Rajnai Gábor)
Még több Bëlga:










