Feladta az ellenkultúra ellen vívott harcot az elit.

Egy, a háztetőből hét és fél méter magasan kiálló cápa már 35 éve helyi nevezetességnek számít Oxford egyik külvárosában, Headingtonban.

Az üvegszálas jószág tiltakozásképpen készült, eredetileg Líbia amerikai bombázása ellen, de később általánosabb értelmet nyert, és a cenzúra, az establishment, a mindenkori hatalom elleni tiltakozás jelképe lett.

Éppen ezért nem örült a szobor gazdája, és a készítőjének családja, amikor a helyi hatóságok örökségvédelmi besorolást adtak a cápának, ami a „közösséghez való különleges hozzájárulást” képviseli.

„Ez a döntés aláássa a szobor üzenetét – idézi az AP Magnus Hanson-Heinét, a tulajdonos fiát. – És abszurd módon károsítja a műalkotást, amelyet a döntés értelmében állítólag meg akar őrizni.”

Bill Heine rádióbemondó a barátjával, a szobrász John Buckley-val és egy helyi áccsal közösen készítette 1986-ban a cápát. Az ötlethez elég volt üldögélni a ház előtt, és onnan figyelni a Tripoli felé tartó, a közeli Oxford mellől felszálló amerikai bombázókat.

„Egy magát totálisan impotensnek érző ember dühét és kétségbeesését fejezi ki a cápa, és elmond valamit az atomenergiáról, Csernobilról és Nagaszakiról is” – nyilatkozta akkoriban Heine. A szobrot augusztus 9-én, Nagaszaki bombázásának 41. évfordulóján telepítették, és igyekeztek az utolsó pillanatig titokban tartani a készítését.

Tiltakozott is nyomban az Oxfordi Városi Tanács, mondván az installáció veszélyes, de a mérnökök és más műszaki ellenőrök biztonságosnak találták.

1992-ben utólagos építési engedélyt kapott – a döntés azóta egyfajta kult státuszt élvez a várostervezők körében.

És mint látjuk, hosszú évek után már az Oxfordi Városi Tanács sem küzd ellene. Elvégre tiltakozni mindig releváns – most épp az ukrajnai invázió ellen demonstrál a jó öreg cápa.

(Forrás: AP, fotók: Flickr)

Lazán kapcsolódó cápás tartalom:

És ezt olvastad már?
Íme a tíz kedvenc kivégzés előtti filmes egysorosunk