Dán kultfilmtől a musicalig - Ezekre a színházi darabokra érdemes jegyet venni

A színházat bizonyos szempontból hívhatnánk a szegény ember utazásának is: pár ezer forintból kiszakadhatunk a térből, megállíthatjuk az időt, befogadóbbá és érzékenyebbé válhatunk általa. Másrészről viszont a színház a legnagyobb gazdagság, amit a hétköznapok dolgozó embere csak kaphat.

Megszállott színházbajárók vagyunk, ráadásul a jobb darabokat szeretjük megosztani másokkal is - a karácsonynál pedig alig akad jobb lehetőség erre. Most egy szubjektív listát állítottunk össze olyan darabokkal, amiket már egyszer nagyon szerettünk, és olyanokkal, amikre mi is örülnénk, ha jegyet kapnánk:

Musical-rajongóknak: Les Misérables - A nyomorultak a Madách Színház színpadán

Szerelem, halál, forradalom, szegénység, bűnözés és túláradó érzelmek. Victor Hugo kultikus regényét, a 19. század Franciaországába visszarepítő A nyomorultak történetét valószínűleg senkinek sem kell bemutatni. Számtalan feldolgozását láthattuk már a mozivásznon és a színpadon is, Claude-Michel Schönberg musical változata azonban mégis annyira jól sikerült, hogy több mint három évtizede uralja a musicalek világát. Átlépve a 11 ezredik előadást olyan sikerprodukciókat előzött meg, mint a Mamma Mia!, Az Operaház fantomja vagy a Macskák. A darabot a londoni premier 30. évfordulója alkalmából Szirtes Tamás másodszorra vihette színpadra 2015-ben, ezúttal kicsit újra gondolva a darabot. A marandó élményt pedig nem csak a magával ragadó történet és a zene, hanem a lenyűgöző díszlet és a fényjátékok is garantálják.

Díjnyertes darab az Örkény Színházban: Mesél a bécsi erdő

Az Örkény Színház előadásaiban általában nem szoktunk csalódni és nincs ez másképp a Mesél a bécsi erdő esetében sem. A darab ráadásul a 2017-es Pécsi Országos Színházi Találkozón elnyerte a Legjobb előadás díját, míg Für Anikót a legjobb női mellékszereplő, Ignjatovic Kristina a legjobb jelmez, Kákonyi Árpád pedig a legjobb színházi zene díját vihette haza az előadásért. Ödön von Horváth kispolgári története a harmincas évek bécsi hétköznapjaiba repíti vissza a nézőket, a hazai adaptáció sikeréről pedig Parti Nagy Lajos fordítása, Bagossy László rendezése és a kiváló szereposztás gondoskodik.

„Minden színdarabom tragédia – csak azáltal válnak komikussá, hogy olyan rettenetesek. A rettenetest meg kell mutatni.” (Ödön von Horváth)

Idei premier a Rózsavölgyi Szalonban: Az ismeretlen

A Rózsavölgyi és Társa Zeneműbolt félemeletén 2012 óta működő kávéház esténként többek között koncerteknek, irodalmi esteknek és színházi előadásoknak ad otthont. A rendhagyó térben valódi színpad nélkül, körülöttünk játszódnak a történetek, melynek köszönhetően egy egyedi színházi élménynek lehetünk a szem- és fültanúi. Eric-Emmanuel Schmitt Az ismeretlen című drámájában a híres pszichiáter, Freud egy különös jelmezbe bújt vadidegennel beszélget az élet egyik legagyobb kérdéséről: vajon a gonosz jelenléte ellenére létezhet-e Isten? A mű a kiadás évében az év legnépszerűbb drámája lett, az 1994-es franciaországi színházi bemutató pedig három Molière -díjat kapott.

Dán kultfilm a Radnóti Színház színpadán: Ádám almái

Filmet színpadra vinni mindig merész vállalkozás. Főleg, ha egy olyan kultfilmről van szó, ami valószínűleg sokak toplistás filmjei között szerepel. A dán Ádám almái pedig pont ilyen. A Szikszai Rémusz rendezésében idén októberben bemutatásra került történet a közmunkára ítélt neonáci Ádám és Ivan, a hitbuzgó pap kapcsolatán keresztül mutatja be a Jó és a Rossz párharcát. Mindezt a skandináv stílusú fekete-komédiával, abszurd helyzetekkel és hol komikus, hol keserű pillanatokkal tűzdelve.

A félelem megeszi a lelket az Átriumban

Az Átrium az 1935-ös első megnyitása óta többször váltott már nevet, állt már bezárva éveken át, 2012-ben aztán végre újra megnyitotta kapuit és azóta meghatározó szereplője a budapesti kulturális életnek. A Kozma Lajos által tervezett Bauhaus épület ma a színházi előadások mellett – többek között – filmvetítéseknek, koncerteknek és táncelőadásoknak ad otthont. A német színház és film megújítója, Rainer Werner Fassbinder filmjének hazai színpadi adaptációja Alföldi Róbert rendezésében először kerül színpadra Magyarországon. A történet egy idősödő takarítónő és egy bevándorló szerelmén keresztül meséli el az emberi kiszolgáltatottság történetét.

Ez egy egyszerű szerelmi történet, ami sok minden mellett arról beszél, mit jelent a valós szeretet, a valódi összetartozás, a másik tisztelete és megbecsülése.” (Alföldi Róbert, rendező)

Ha pedig szeretnénk egy kicsit az országhatárokon túlra is kitekinteni, elég az Urániáig mennünk, ahol Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások és vezető orosz és angol színházak darabjait élő közvetítésben láthatjuk a 2017/2018-as évadban.

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon