A Deutsche Telekom nem finomkodik, torokszorító reklámban magyarázza el a szülőknek, hogy felelőtlenül megosztott képekkel akár tönkre is tehetik a gyermekeik életét.
Az üzenet komoly és időszerű, így az átadásához kellett egy olyan mód, ami egy kalapács erejével csap le a címzettekre. A vállalat által megbízott reklámügynökség nem hibázott.
A Nachricht von Ella című klipben mesterséges intelligencia segítségével megalkották egy fiatal pár néhány éves gyermekének felnőtt mását, akivel aztán elmondatták, mi a baj azzal, ha a szülők a helyes adatvédelmi beállítások mellőzésével osztanak meg képeket és videókat a gyerekeikről. A szülők – akiket a klipben természetesen színészek alakítanak – ebben az esetben egy moziban ülve szembesülnek azzal, hogy kislányuk immár felnőttként kéri őket arra, ne osszanak meg róla úgy képanyagot, hogy ahhoz bárki hozzáférhet. A mesterséges intelligencia és az egyre fejlettebb hang- és képmanipuláló algoritmusok világában talán felesleges is hangsúlyozni, miért fontos ez az üzenet, de Ella azért egyértelművé teszi:
ezeknek a képeknek a segítségével egy rakás visszaélést lehet elkövetni a csalástól, okirathamisítástól és más bűncselekményektől kezdve, az online zaklatáson keresztül egészen a gyermekpornográfiáig.
A klip miatt garantált a gyomorideg azok számára, akik eddig nem figyeltek az ilyesmire.
A veszély valós, ám szerencsére a megoldás csak egy kis odafigyelést kíván meg:
ne osszunk meg kiskorú gyermekeinkről korlátozás nélkül képeket, figyeljünk az adatvédelmi beállításokra, hogy a megosztott fotókat csak azok láthassák, akiknek szánjuk őket.
Ez persze még önmagában nem vethet gátat a kisfilmben látható visszaéléseknek, ami a következő évtizedekben igen komoly problémákat okozhat döntéshozóknak és bűnüldöző szerveknek egyaránt, de ha odafigyelünk, legalább kiskorú gyermekeinket nem tesszük mi magunk áldozatokká.
Ez is érdekelhet: