A hardcore Football Manager-rajongók jól tudják, hogy imádott játékuk grandiózus és végeláthatatlan, az a fajta, amely ha egyszer igazán elkap, akkor nem ereszt – mint egy szupermasszív fekete lyuk. És csak úgy lehet tisztességesen hozzáállni, mint országépítéshez a semmi közepén: vagy teljes erővel, kicsit mindent beleadva és feláldozva toljuk... vagy jobb bele sem kezdeni az egészbe.

Ez volt nagyon sokáig a receptje a játéknak, amely így egyre kevésbé tudott népszerű maradni a felgyorsult világtempóhoz és az azonnali élményekhez szokott arcok körében. Mert míg a legtöbb játék egy-két óra ügyeskedés után is képes volt olyan élményt hagyni bennünk, hogy jót zsugáztunk, addig a Football Managerben ez a kielégültségi állapot talán csak hosszú órák után jön el... vagy még akkor sem.

Emellé pedig ott volt a tanulási idő: újoncként mintha csak egy irtó komplex, nagyon tematikus társasjátékot tanulnánk felnőtt fejjel.

Mindenképp szükséges egy jó adag kíváncsiság, elhivatottság, türelem, tanulásvágy és futball iránti szerelem, na és rengeteg idő. Az ember szinte csak pislogott kettőt, és úgy eltelt az életéből egy óra, hogy jóformán alig haladt a játékban. A Football Managerben nagy szerepe van annak, hogy mikor, kinek és milyen stílusban válaszolunk. Az időzítés és a reakciónk mértéke kulcsfontosságú, a megfelelő pénzügyi menedzsmenten, stratégiaalkotáson, adatelemzésen és az emberi kapcsolatokon is óriási a hangsúly. Így kicsit egyszerre vagyunk üzletemberek, taktikusok, statisztikusok és pszichológusok. Nem könnyű feladat, de hát az életben sem lenne az.

A játék sokak szerint már évekkel ezelőtt átlépte azt a kritikus határt, amikor nyomasztóan komplexnek számított, így a fejlesztők egyik célja a játékfejlesztés során régóta az volt, hogy felhasználóbarátabbá és átláthatóbbá tegyék. Épp ezért volt fontos újítás a főként telefonokról játszható FM Touch piacra dobása még pár éve, amely az eredeti Football Manager kissé gyorsított, leegyszerűsített, csúnya szóval élve lebutított változata volt. Ehhez az FM Touchhoz igen hasonló szerkezetű az a játék is, amely már konzolon is elérhető, és amelyet idén PS5-ön is kipróbáltunk.

FM konzolon: egyszerűbb, gyorsabb, butább

Igen, a konzolos játék butább, mint a PC-s alapjáték, nyilván valahol ez is az egész sztori lényege; egy az egyben ugyanis lehetetlenség volna a PC-s játékot a maga komplexitásával integrálni a konzolos-kontrolleres közegbe. Azonban nagyon nem mindegy, hogy egy ragasztóval meggyötört valóságshow-hőst butítunk le még jobban, vagy egy végtelenül komplex geometriai paradoxont tálalunk közérthetőbben.

Az FM pedig olyan magasságokból indul, ahonnan ha esik is néhány emeletet, még mindig kurvára a felhők alját súrolja.
A játék nem veszít látványosan az élvezeti értékéből az árkádabb kiadásban: gördülékenyebben halad, az ember kevésbé érzi azt, hogy elvesződik a játék millió részletében, ez pedig sokaknak megkönnyebbülést jelent.

Egyszerűbb kommunikálni a játékosokkal, a sajtótájékoztatók és az edzések felépítése gördülékenyebb, a klubteendők automatizáltabbak, a statisztikák átláthatóbbak, egyszóval könnyeben emészthető élménycsomag ez a PC-s kiadáshoz képest, viszont egyáltalán nem üres kalória. Mintha csak a hetvenes évek amerikai kéziváltós izomautóiból átülnénk napjaink egyik megtechelt elektromos autójába: a vezetési élmény más, mondhatni szegényesebb, könnyebb és kényelmesebb... de attól még csak mi ülünk a volán mögött, az pedig továbbra is fasza érzés.

Egér és billentyűzet helyett kontroller

Mint már említettem, komoly oka van annak, hogy miért hajaz inkább a telefonos játékra a konzolos kiadás, a PC-s játékot ugyanis nem lehet teljesen átemelni a maga komplexitásában a konzolos közegbe a milliónyi manuális profilozás, keresés, adatolás meg egyéb szőrszálhasogatás miatt, amelyekhez bizony egér és billentyűzet kell, már amennyiben az embernek kedves az idegrendszere.

Bár egy jó ideje PS5-ön gyűröm a játékokat praktikussági és kényelmi okok miatt, bevallom, mindig is az egér és a billentyűzet lesz nálam a number one, legyen szó szinte bármilyen játékról. Így kissé esetlenül nyomogattam a kontroller különféle gombjait, mert miközben az FM kezelőpaneljével néztem farkasszemet. Azonban egész hamar belejöttem:

ügyesen, okosan van kitalálva az, hogyan lehet hatékonyan, szépen, lehetőleg kevés erőfeszítés és idegbaj nélkül szörfölni a játékosprofilok, menürészek között, és mivel ez a játékváltozat nincs túlzsúfolva, hamar eljuthatunk ahhoz a pontig, amikortól kezdve a kontrollerezés már nem zavaró.

Néhány újítás

Én még az oldszkúl arcok közé tartozom, akik a pályafutásukat azokban az időkben kezdték, amikor még kétdimenziós grafika sem dukált a játékhoz... és még akkor is két dimenzióban néztem az FM-meccseket, amikor már réges-rég ott figyelt a játékban a 3D-s meccsmotor.

Idén először éreztem azt igazán, hogy inkább választom a 3D-s meccseket a 2D-sek helyett, mert mintha a játék grafikája átlépett volna végre egy kritikus szintet: élvezetesebb nézni, fejlődött a játékosok mozgása, a labda és az ütközések animációja;

és bár még mindig sok a hibája, és semmiképp ne várjunk FIFA-hoz hasonló grafikát és meccsképet, már többet tud adni, mint amennyit elvenni tud a meccsek élvezetéből.

Átalakult és egyszerűsödött a szabadrúgások és bedobások beállítása, kaptunk új játékos-szerepköröket, játék elején pedig választhatunk a különféle FM-élmények között, és

nagy újdonság, hogy az FM23-as mentéseinket átemelhetjük és folytathatjuk az FM24-ben. Ez valóban egy olyan újítás, amelyre már régóta vágytak a rajongók.

Nagy hír ugyanakkor, hogy a jelenlegi széria az idei kiadással véget ér. Jövőre ugyanis a készítők alapos ráncfelvarrást ígértek, de még nem sokat tudni arról, hogy a Sports Interactive fejesei mivel készülnek; egyelőre csak annyit árultak el, hogy a Football Manager 2025-öt a unity motor fogja meghajtani. Viszont hogy ez pontosan mit is jelent, azt nem tudni.

Kinek ajánljuk?

Annak, akik a felnőttkorukba érve, mondjuk családdal, munkával, egyéb felelősséggel a nyakukon, szép kis FM-karrierrel és -nosztalgiával a zsebükben élnének a játék iránti szenvedélyüknek kicsiben, mert n+1 időegységet már nem szánnának rá újra egy mentésre. És persze azoknak is, aki most ismerkednek a játékkal: jó kis ízelítő, bevezető ez, amely a FIFA menedzserrészlegénél még mindig mérföldekkel komplexebb és élethűbb, ha pedig valaki rákap a konzolos zsuga ízére, bármikor megtapasztalhatja az ultimate menedzsermódot, amelyhez bizony PC elé kell ülni.

(A tesztkódot a CENEGA Hungary Kft. biztosította.)

Ez is érdekelhet:

Football Manager 2024 PS5

  • Egyszerűbb, gördülékenyebb, kevésbé idegtépő, mint a PC-s változat
  • Cserébe butább is
  • FM23-as mentések átemelése nagy plusz
  • Sokkal jobb a 3D-s meccsélmény
  • Az AAA-s játékokra jellemző árcédula továbbra is kissé borsos
Player-méter
8
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés