Mennyire kell megszállottnak lenni ahhoz, hogy egy világcég csúcsvezetőjeként trollhadsereget építs az alkalmazottaidból, melyet aztán arra használsz, hogy a céged által gyártott tartalmakkal elégedetlen kritikusokat és nézőket csesztesd a közösségi médiás felületeken? A kérdés nem költői, Casey Bloys, az HBO elnöke és Kathleen McCaffrey, a cég alelnöke pontosan ezt művelték.

Erről a borzasztóan ciki sztoriról a Rolling Stone magazin rántotta le a leplet, miután a birtokába jutott egy rakás belsős emailnek egy az HBO ellen folyamatban lévő munkaügyi pernek köszönhetően. Ezt a pert az HBO egyik korábbi alkalmazottja indította az elbocsátása körülményei miatt a cég vezetői és Az idol című sorozat producerei ellen, az eljárás során pedig napvilágot láttak az ominózus emailek, melyek átnyálazása után a magazin munkatársai előtt is összeállt a sztori.

Az első bizonyítható esetre még 2020-ban került sor, amikor az HBO bemutatta a Perry Mason című sorozatot, ami nem igazán jött be a Vulture kritikusának, aki a premier előtt a Twitteren így fogalmazott: Kedves presztízstévé! Legyetek szívesek, találjatok valami más módot a férfiak traumájának érzékeltetésére a főhős háborús emlékeinek flashbackek formájában történő bemutatása helyett. Ezt a kritikát az akkor még nem az elnöki székben csücsülő – csak tavaly nevezték ki a posztra –, de már akkor is csúcsvezető Bloys annyira mellre szívta, hogy emailben továbbította McCaffrey-nek azzal, hogy erre mindenképpen reagálni kellene. Az üzenetben megkérdezte az alelnököt, van-e titkos fiókja, melynek nevében válaszolni lehetne a kritikusnak.

A kép bal oldalán Kathleen McCaffrey és Casey Bloys látható A Fehér Ház vízszerelői premierjén

Az ezt követő emailekben aztán Bloys felvázolta McCaffrey-nek, hogy szerinte szükségük lenne olyan kamuprofilokra, melyek ilyen esetben bevethetőek, és melyek segítségével elérhető, hogy a negatív kritikát megfogalmazó személy rosszul érezze magát. Az említett munkaügyi pert megindító volt alkalmazott elmondta, hogy ő maga is tartott fenn ilyen kamuprofilt, amit a főnökei utasítására többször is használnia kellett trollkodásra.

Bloysék egy idő után már nemcsak kritikusokat, de egyszerű kommentelőket is betámadtak az alkalmazottak által létrehozott profilok segítségével, melyeket egymás között titkos hadseregként emlegettek. A Rolling Stone cikke több olyan esetet is felsorol, melyek egyértelműen bizonyítják, hogy az online trollkodást az HBO vezetősége rendelte el. Az egyik ilyen a saját újságírójuk ellen irányult, miután a magazin kritikusa, Alan Sepinwall 2021-ben lehúzta a The Nevers című sorozatot. Bloys egy emailben leírta, hogy nagyon mérges Sepinwallra és azt is, hogy mit kellene online válaszolni a szerző kritikájára. Másnap aztán egy texasi anyuka be is támadta a kritikust a Twitteren, szóról szóra azzal, amit Bloys is leírt az emailjében.

A "texasi anyuka" hozzászólása Sepinwall bejegyzése alatt (forrás: Rolling Stone)

Az említett anyuka természetesen nem is létezik, a profilt az éppen az HBO-val perben álló volt alkalmazott hozta létre és a kommentet is ő írta, mégpedig közvetelen felettese utasítására.

A titkos hadsereget az elmúlt három évben folyamatosan használták. A metodika az volt, hogy Bloys elküldte a kifogásolt kritikákat és hozzászólásokat McCaffrey-nek, aki azokat továbbította valamelyik vezetőnek, aki pedig intézkedett arról, hogy valamelyik beosztottja akcióba lépjen a kamuprofilja segítségével. Az így megrendelt trollkodások több esetben személyeskedésbe mentek át. A New York Times kritikusát, James Poniewozikot, aki szintén lehúzta a The Nevers című sorozatot, Bloys azzal akarta betámadni, hogy szerinte sokkoló azt látni, hogy egy középkorú fehér férfi betámad egy nőkről szóló sorozatot. Az erről szóló email másnapján ez a komment a már említett texasi anyuka tolmácsolásában meg is jelent a Twitteren.

Jól jellemzi Bloys ügybuzgóságát, hogy a hadsereget olykor a filmjeikről szóló kommentszekciókban megszólaló nézőkre is ráuszította. A jelenség egyébként nem új. Manapság már szinte mindennapos, hogy egyesek kamuprofilok vagy robotok segítségével próbálnak egy-egy alkotást online besározni – ide tartoznak például az adott film nézői értékelését lehúzó tömeges leminősítések a kritikaösszesítő oldalakon –, de azért az ritka, hogy egy gyártó cég felsővezetése rendelne el trollkodásokat kritikusok ellen. Most már erre is van példa.

Tanulságos sztori, az HBO viszont nemigen tapsol most örömében.

(Forrás: Rolling Stone, főkép: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Támogatott és ajánlott tartalmaink
További cikkeink a témában
Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat
Hirdetés