
A Disney remake-mániája a közel kilencvenéves animációs klasszikust, az 1937-ben bemutatott Hófehérke és a hét törpe című rajzfilmet is utolérte. Az alkotást már a bemutató előtt a közönség egy tekintélyes részének gyűlölete és PR-katasztrófák sora övezte, de még így is meglepő, mit kapott a film a premier óta eltelt néhány napban.
Maga a stúdió sem igyekezett egyébként elnyerni a konzervatív nézők kegyeit. Már A kis hableány élőszereplős remake-jében is sikerült úgy megoldani a szereplőválogatást, hogy az eredeti rajzfilm rajongói ne ismerjenek rá kedvenc karaktereikre, hiszen a világsikerű animációs filmben még fehér bőrű és vörös hajú Ariel szerepére besorozták a fekete Halle Bailey-t, mely döntésben sokan inkább szándékos provokációt és erőltetett woke-izmust detektáltak, mintsem megalapozott művészeti szempontokat.
Bár világszinten a filmnek összejött 570 millió dollár a kasszáknál, ez a legsikeresebb remake, Az oroszlánkirály 1,6 milliárd dolláros bevételéhez képest majdnem csak aprópénz volt, ráadásul a 240 millió dolláros gyártási költségeket tekintve sem tűnik nagy összegnek, és akkor még a marketingre elszórt milliókról nem is beszéltünk.
Mivel a Disney már 2021-ben bejelentette, hogy a kolumbiai származású Rachel Zegler fogja játszani Hófehérkét, A kis hableány körüli fanyalgás, majd a film relatív sikertelensége már nem adhatott okot a korrekcióra. Pedig Zegler mindent megtett, hogy tovább hergelje a személye miatt elégedetlen rajongókat, hiszen nyilatkozataiban elmondta, hogy rendkívül idejétmúltnak tartja az eredeti mese üzenetét, és hogy az ő alakításában a hősnő már nem az a magatehetetlen Disney-hercegnő lesz, aki csak az őt megmentő herceg csókjára vár.
Aztán a stúdió amiatt is kapta az ívet, hogy a törpéket végül kisnövésű színészek helyett CGI segítségével hozták létre, majd Peter Dinklage is beleszállt a Disney-be, amiért az egy olyan történetet vesz ismét elő, ami csak tovább erősíti a kisnövésűekkel kapcsolatos sztereotípiákat.
Így jöhetett össze, hogy a cég a főszereplő személye miatt a woke-elleneseket, a törpék miatt pedig a woke-istákat is sikeresen fel tudta bosszantani.
Erre tett rá még egy lapáttal a fellángoló palesztin-izraeli konfliktus, hiszen a gonosz mostoha szerepére az izraeli származású Gal Gadotot sorozták be, aki nyíltan kiállt szülőhazája mellett, miközben Zegler hangos nyilatkozatokban a palesztinok mellett tette le a garast. Volt tehát min csámcsogni, a stúdió pedig azzal próbálta minimalizálni a produkció körüli zúgolódást, hogy a film Los Angeles-i premierjét gyakorlatilag fű alatt zavarta le, a sajtót pedig alig engedték oda a vörös szőnyeg mellé.
A fentiek miatt a legtöbb elemző helyből nem jósolt nagy karriert a filmnek, de az, amit az alkotás a bemutatója óta kap, még a pesszimista jóslatokat is sikeresen alulteljesíti. Már az sem jelzett sok jót, hogy a vetítésről távozó nézők összesített véleménye alapján felállított CinemaScore-pontszám a Hófehérke esetében B+ lett, ami a Disney élőszereplős remake-jei között a legrosszabb helyre tette Marc Webb darabját, a 2023-as Kísértetkastély mellé.
Önmagában emiatt persze még egyetlen producer sem fogja lehúzni magát a vécén, de a film nyitóhétvégén produkált bevétele miatt már simán meg lehet nyomni a pánikgombot. A Hófehérke az USA-ban mindössze 43 millió dollárt tudott összeizzadni, a globális piacokon pedig csak 1,3 millióval többet, így az összbevétel jelenleg 87,3 millión áll, ami a 209 millió dolláros gyártási költségeket tekintve több, mint riasztó.
Nem lenne akkora a baj, ha az alkotás legalább ezt a kezdeti érdeklődést tudná néhány hétig szinten tartani, de a gyenge nyitánnyal párhuzamosan a mű az online kritikaösszesítő oldalakon valami elképesztő mélyrepülésben van, amihez minden bizonnyal annak is köze lehet, hogy a botrányok miatt felpaprikázott felhasználók sokszor látatlanban dobálják a filmnek a silány értékeléseket.
Az IMDb-n jelenleg 52 ezer felhasználói szavazat alapján a film 2,0 ponton áll, és hiába nyilvánvaló, hogy ennyire azért nem lehet rossz a Disney üdvöskéje – 41 ezren adtak egy csillagot az alkotásra, ami határozottan review bombingra, azaz összehangolt támadásra utal –, ez az egyszeri nézőt kicsit sem fogja érdekelni, amikor felmegy a világhálóra gyorsan megnézni, érdemes-e pénzt adni a mozijegyért.
A Rotten Tomatoes-on azért jobb a helyzet. Itt az online térben megjelent hivatalos kritikák alapján a film 44 százalékon áll, ami nem jó, de nem is tragikus, viszont a nézői szavazatok alapján összeállt 74 százalék már biztatóbb képet fest. Az igazság egyébként valahol az IMDb és a Rotten Tomatoes nézői pontszámai között félúton található.
Akárhogy is, nem valószínű, hogy a Hófehérke a premierhétvége kiábrándító teljesítménye után új erőre fog kapni, így a Disney ordas bukásra számíthat ettől a címtől. Reméljük, a stúdió fejesei levonják a megfelelő tanulságokat!
Mi például nagyon örülnénk, ha a remake-ekre elköltött dollármilliókból végre mernének eredeti sztorikat, vagy legalább új franchise-okat finanszírozni, bár erre a Marvel filmes univerzumát épp feléleszteni igyekvő Disney esetében vajmi kevés esélyt látunk.
Ez is érdekelhet: