Mégsem lesznek újszerűek, szándékosan.

Hónapok óta dolgoznak a restaurátorok a Lánchíd hídfőit díszítő kőoroszlánokon egy újpesti műteremben. Először felmérték, milyen állapotban vannak, utána megtisztították, és vegyszeres pakolásokat tettek azokra a részekre, amelyeket a környezeti szennyeződések még sötétebbé tettek.

Szemerey-Kiss Balázs kőszobrász restaurátor és az egyik oroszlán

Azt is feltárják a szakemberek, hogy a szobrok hol tartalmaznak idegen anyagot, kőbetétet vagy egyéb korábbi pótlásokat. Részletes hibatérképet készítenek, amelyen jelölik, hol vannak repedések vagy javításra szoruló részek. A szobrok vizsgálatát, valamint a nagy porral és fröcsköléssel járó tisztítási munkákat még szabadtéren végzik el, csak ezután viszik az oroszlánokat a műterembe, ahol pótolják a hiányzó darabokat, és elvégzik a szükséges javításokat.

A kisebb hibákat különleges habarccsal hozzák helyre, és már kiválasztották azt a kőkiegészítő anyagot, amely színében is illik az oroszlánokhoz. A letört elemeket kiegészítik, ehhez szükség szerint szénszálas illesztéseket készítenek. Csak olyan részeket pótolnak, amelyek korábban is bizonyíthatóan léteztek.

A koncepcióhoz tartozik az is, hogy a szobrok felszínéről nem tüntetik el az idő valamennyi nyomát, megtartják például azokat az apró gödröcskéket, amelyek a mészkő felületén természetesen keletkeztek.

Az oroszlánokat Marschalkó János szobrász faragta sóskúti mészkőből – és nem, nem felejtette el a nyelvüket, ott van a szájukban, és nem, nem lett emiatt öngyilkos –, egy oroszlán három részből áll össze. Az elemek tömege egyenként 2,8 tonna, 5,5 tonna és 4,3 tonna, egy kőoroszlán összesen tehát 12,6 tonna.

A darabjaikra bontott pesti oroszlánokat augusztus elején, a budaiakat pedig szeptemberben szállították el a helyszínről, utóbbiak szabadtéren töltik a telet – ahogy az eddigieket is az őrhelyükön –, mert tavasszal lehet legközelebb vizes technológiát használni.

A szobrok három részben kerülnek vissza a helyükre 2022 decemberére. Az oroszlánokat az eredeti helyükön, a talapzatukon állítják össze a kiválasztott kötőanyaggal, és a végső felületvédelemmel is a helyszínen látják el őket.

Ez is érdekelhet:

Pest legretróbb irodaházából irányítják Budapest tömegközlekedését

Kívülről hetvenes évek, belülről viszont ezernyolcszáz, GPS-szel felszerelt járművet és HD-kamerákat irányítanak. Többek közt.

(Forrás: Budapest Közlekedési Központ, MTI, fotó: Koszticsák Szilárd/MTI)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Májusban megtartják az első szépségversenyt a mesterséges intelligencia által tervezett nőknek

További cikkeink a témában