A kortárs művészeti intézmény válogatott zenészekkel és produkciós cégekkel egy olyan, Magyarországon még példa nélküli formátumot hozott létre, amelyben a filmes csapatok a zene és a helyszín inspirációjára készítettek koprodukcióban videókat.

Az alig több mint két éve megnyitott Light Art Museum (LAM) az egyik legkülönlegesebb szereplője a hazai kortárs művészeti színtérnek. Az intézmény magánkezdeményezésben szervez a fényt mint médiumot tematizáló kiállításokat. A nézők nem egy hagyományos, steril kiállítótérben találkozhatnak a tudomány és a technológia legfrissebb eredményeiből táplálkozó képzőművészeti alkotásokkal, az itt töltött időt sokkal inkább olyan immerzív élményként élhetik meg, amely már a belépéskor kezdetét veszi.

A LAM ugyanakkor nem csupán a képzőművészetre, a múzeumi élményközvetítésre tekint progresszívan, de a társművészetekre is. Ennek a szemléletnek az eredménye a LAM Tones kezdeményezés is, amely a zene és a képzőművészet közötti organikus kapcsolatot egy olyan sorozaton keresztül mutatja meg, amely az érzékelés egy másik dimenziójával ismerteti meg a nézőket.

A tíz-tizenöt perces intim, közönség nélkül felvett live sessionok részben vagy egészben kifejezetten ehhez a kezdeményezéshez készültek, műfajukban pedig a koncert és a videóklip közötti széles skálán helyezkednek el. Minden egyes produkció a múzeum, a zenekarok és a videós produkciós cégek közös szellemi terméke, amelyben minden résztvevő egyenrangú, a saját műfajában progresszivitást és kísérletezőkedvet képvisel.

A szériát a nemzetközileg is egyre sikeresebb fúziós dzsessz-hiphop trió, a Jazzbois és a 235 Production kifinomult, videóklipszerű végeredményt hozó filmje nyitja.

A Jazzbois egy fúziós dzsessz-hiphop trió Budapestről, Molnár Bencze – billentyű, Sági Viktor – basszusgitár, Czirják Tamás – dob felállásban. Debütáló kiadványuk, a Jazzbois Goes Blunt hatalmas utat járt be hazai és nemzetközi vizeken egyaránt, felborzolva mind a dzsessz-hiphop fúziójának kedvelőit, mind az új hullámos dzsesszmesterek hangzásvilágát. Munkásságukra több szerkesztő is felfigyelt, a kaliforniai mc-vel, Kid Abstrakttal közös számuk, a Jazz Rap playlisten ment nagyot, de a Soulection atyja, Joe Kay is gyakran pörgeti őket, sőt, a kortárs dzsessz egyik bástyájaként számon tartott Brownswood kiadó listáján, illetve az ide köthető legendás Worldwide.fm-en is több ízben voltak hallhatóak.

2023-ban júliusában megjelent Higher Dimensions Waiting Room című albumukat rendszeresen játssza az amerikai KCRW, amely az USA leghallgatottabb rádiója, és Jamie Cullum is elismerő szavakkal illette őket a BBC 6 rádióban.

A streameken túl pedig a fellépéseken keresztül lehet igazán érezni azt az elképesztő energiát, ami jellemzi közös hangzásvilágukat. Itthon több telt házas koncertet adtak az A38-on, a Műpában a Kaláka együttessel közösen, külföldön telt házas bemutatkozással indítottak Londonban a 91 Living Room nevű dzsesszklubban és a varsói Jassmine-ban is minden jegy elkelt első lengyelországi koncertjükön. Gyakran megfordulnak Németországban, Hollandiában, zenéltek az Egyesült Arab Emírségekben is.

2024 februárjában telt házas koncertet adtak a 100 Clubban Londonban, a Melkweg Amsterdamban és a párizsi Duc des Lombards-ban is, majd felléptek a texasi Austinban a South by Southwest Fesztiválon, és újráztak Londonban a Brick Lane Jazz Fesztiválon.

2024 második felére tizenöt állomásos nemzetközi turnéjukon öt koncerten is minden jegy elkelt, nyáron pedig felléptek a Montreux-i Jazz Fesztiválon, zenélnek a francia Jazz á Vienne-en, a lengyel Jazz Aroundon, és telt házas koncertet adnak az európai új dzsessz fellegvárában a londoni Jazz Caféban is, ahol korábban olyanok zenészek fordultak meg, mint például Yussef Dayes vagy épp Kamaal Williams.

A fiúk felejthetetlen zenei élményt nyújtanak minden egyes koncerten.

A 235 Production Magyarország egyik legnépszerűbb és legaktívabb film- és reklámfilmgyártó cége, amely világszínvonalú produkciókat készít más formátumok esetében is. Évente több mint száz egyedi projektet valósítanak meg, mindezt öt tapasztalt, házon belüli producer és gyártásvezető közreműködésével. A vizualitás és a kreatív minőség már a kezdetek óta kiemelten fontos a 235 munkáiban. Készítettek már videóklipet Pogány Induló felkérésére, de ők jegyzik a Glsch Zúgó című videóját, sőt aktívan részt vettek a Fekete pont című film megvalósításában is. Jelenleg többek között az Ivan & The Parazollal közös projekten dolgoznak.

A sorozat további részeiben helyet kap majd a progresszíven klasszikus, hiphopban utazó Slow Village és a vizuális történetmesélésben igencsak erős PUR E 360 fokos képet adó spontán és nyers víziója. iamyank 8,5 perces elektronikus zeneműve a kiállításban látható műtárgy inspirációjára született meg, amelyet Simon Zsuzsanna és Bodnár Benedek rögzített egyedi, rendkívül érzékeny stílusban. Az idei szezon záródarabja Dj Bootsie monumentális vállalása, a Bartokosmos egyik darabja, amely a zeneszerző Bootsie által kiválasztott műveinek egyéni módon újrakomponált átirataiból áll.

(Fotók: Domokos Norbert)

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Dezodorral arcon fújás és tükörletörés lett abból, hogy két autós ugyanazt a parkolóhelyet nézte ki magának Tatabányán

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés