Ridley Scott Zoomon fogadott minket egy rövid beszélgetésre. Új sorozatáról, A farkas gyermekeiről kérdezhettük, de rövid időn belül a vallás és a technológia kapcsolatánál és az erős nőknél jártunk. Aztán még a kutyája is benézett.
- Miért vágott bele ebbe a sorozatba?
- Lenyűgözött a forgatókönyve. Számomra az jelent mindent, amit a papíron látok. Szerintem a legnehezebb dolga a forgatókönyvírónak van. Aaron (Guzikowski, a sorozat showrunnere és irója) viszont remekül ír. Amikor elolvastam a szkriptet, azonnal azt mondtam, hogy az első részt én akarom rendezni. Talán a másodikat is, mert meg akartam adni a színészek számára az alaphangot és a tempót. Csodásak voltak benne a párbeszédek. Így ugrottam bele.
- Mit volt a legnehezebb kivitelezni a sorozatban?
- Igazából az volt a legnehezebb, hogy a forgatókönyv annyira merész és komplex volt, hogy állandó és maximális odafigyelést követelt tőlünk. Minden kihívás volt szinte, de ettől volt iszonyúan érdekes. Ha már az elején érzed egy munkán, hogy túl könnyű lesz, az általában nem sikerül jól. De ha már azonnal megdolgoztatja az agyamat, az jó jel.
- Van egy nagyon erős jelenet a második részben, amikor Anya azt mondja Tempestnek, hogy csak a gyerekével foglalkozzon, és bocsásson meg a férfinak, aki azt tette vele, amit tett. Nem érezték ezt manapság neccesnek? Pláne úgy, hogy Anyának igazából nincs is vallásos motivációja ahhoz, hogy ilyeneket mondjon.
- Ő csak megpróbál életet teremteni a bolygón, mindig ezt tartja a szeme előtt. Ez a legfőbb célja.
- Sokan hitték azt, hogy a technológia majd eltörli a vallást. Ehhez képest a sci-fik nagyon sokszor mossák össze a technológiai újításokat és a vallásosságot. Így volt a Dűnében és például a Blade Runnerben, plusz így van A farkas gyermekeiben is. Nem hisz benne, hogy az emberiség egyszer túlnő a vallásokon?
- Ez egy nagyon érdekes és nehéz kérdés. Aki egyből eszembe jut, az Stanley Kubrick és a 2001: Űrodüsszeia, mert amikor gyerek voltam, és állandóan templomba jártam, sőt, még a kórusban is énekeltem, már akkor sem éreztem igaznak Isten létezését. Azt viszont hittem, hogy van valami fölöttünk. Kissé szabadon kezeltem ezt a vallásosság-dolgot. Úgy voltam vele, hogy biztos, ami biztos, jobb, ha hiszek Istenben. Ettől függetlenül, amikor megnéztem a 2001 elejét, azt gondoltam, és most is azt gondolom, hogy ez a filmtörténelem legjobb jelenete. Ahogy a monolit megérintése azt sugallja az állatnak, hogy készítsen fegyvert az elhullott társa csontjából. Ahogy felemeli a csontot a levegőbe, a filmművészet legjobb pillanata. A befejezéssel együtt felmerült bennem a kérdés, hogy nem lehetséges-e, hogy Isten tulajdonképpen egy olyan felsőbb értelem, amit mi nem tudunk felfogni? Ez a felsőbb erő számunkra teljesen megérthetetlen. Az Űrodüsszeia végén ez az erő bekebelez egy emberi lényt, és tanulmányozni akarja annak minden alakjában addig, amíg megöregszik és meg nem hal. Azért nem mutatkoznak a főhős előtt, mert jó eséllyel szívrohamot kapna, ha megtennék. Szerintem egyszerűen azt, amit mi Istennek hívunk, nem tudjuk megérteni.
Ebben a pillanatban hangos ugatás kezd visszhangozni a szobában. Ridley feláll, eltűnik a képből, majd megérkezik a kutyájával nevetve.
- Mostantól majd megpróbál ő válaszolni a kérdésekre!
- Hátha ő tud válaszolni arra, hogy a sorozat a legjobb helyen van-e a legjobb időben. A farkas gyermekei is a második esélyekről szól, manapság pedig elég sok ember egy második esélyre vágyik a vírushelyzet és a gazdasági válság miatt. Érez egyfajta hasonlóságot a jelenlegi helyzet és a sorozat világa között?
- Rengeteg ember kongatja a vészharangot teljesen jogosan. Ha nem változtatunk a dolgainkon, akkor szerintem sokkal butábbak vagyunk, mint azt hittem. Fantasztikus dolog a technológia, tényleg csodálatos, de a technológiának szüksége van a józan paraszti észre is a működéshez. Órákig tudnék erről mesélni, most inkább nem fogok. Igen, baj van, rettenetes, ami most történik velünk. Nagyon reménykedem benne, hogy végül minden jóra fordul, mert itt vagyunk, van egy rakás szuper gépünk, van rengeteg szuper emberünk melléjük. Bár az tény, hogy öt évvel ezelőtt is figyelmeztettek minket a vírusveszélyre, mégsem állunk jobban, mint 1990-ben. Hát hogy a fenébe történt ez? Most komolyan? Az emberek nem hallgatnak arra, amit mondanak nekik. Ez butaság. Úgy gondolom, hogy a vallás, a politika és a technológia most egy és ugyanaz a dolog. Ugyanabba a kalapba tették őket, egymástól függenek, pedig szét kellene választanunk őket.
- Folyamatosan kemény női karaktereket ad a világnak, és Anya is ilyen.
- Nézze, anyám 150 centi magas volt, de képes volt lefutni engem, a testvéremet, Tony Scottot, és az idősebb testvéremet, aki tengerészkapitány volt. Anyám volt a férfi a házban, mert apám katonáskodott. Elképesztően tiszteltük anyámat. Miatta alakult úgy, hogy sosem lett számomra vita tárgya, hogy erős nőket szerepeltessek a filmjeimben, és nagyon örülök, hogy a férfi-női viszonyok előkerültek az utóbbi időben a filmiparban, mert szükség van az erős nőkre. Nem véletlenül szerepeltetem őket a filmjeimben. Ott van Sigourney Weaver, ott a Thelma és Louise, ott van Demi Moore a G.I. Jane-ben, de még nagyon sokukat említhetném.
- Amanda Collint hogyan találta meg Anya szerepére?
- Olyan színészt akartam, aki el tudja játszani, hogy ő egyszerre nő és férfi. De azért persze inkább nő, mint férfi. David Bowie járt a fejemben, az ő képe lebegett a szemem előtt a vörösre festett hajával. Aztán bejött Amanda, és hála istennek nem sértődött meg, amikor mindezt elmondtam neki. Csodálatos nő.
A farkas gyermekeit keresd az HBO GO-n! Az első 3 rész szerintünk ilyen lett:
Fotók: Desiree Navarro/Christian Alminana/Getty Images