Ma már az újabb modellekben rengeteg elektromos berendezés, szenzor található, amelyek segítségével még kényelmesebb, biztonságosabb lehet a közlekedés. A gumiabroncs nyomását is fontos nyomon követni, amihez az úgynevezett TPMS rendszert használják. Ez már az 1980-as években megjelent az európai luxusautókban.
Hogyan működik a TPMS?
A rövidítés a guminyomás-ellenőrző rendszert takarja, ami ma már a legtöbb autóban megtalálható. Az újításokra szükség is van, hogy minél biztonságosabb legyen a közlekedés. A folyamatos monitorozás segít információkat gyűjteni a járműről, és a legtöbb meghibásodást előre tudja jelezni. Ez különösen fontos lehet, ha már évek óta ugyanazt a gumiabroncs-garnitúrát nyúzzuk. Egy abroncs esetében több alkatrészre is oda kell figyelni. Feltétlenül szükség lesz egy minőségi tömlő beszerzésére, amit a Gumiflex oldalán egyszerűen megoldhatunk.
A guminyomás-ellenőrző rendszereknek többféle típusa is elérhető. Az egyik az úgynevezett indirekt, ami az autó ABS szenzorát fogja használni a gumiabroncs megfigyelésére. Ennek a hátránya az, hogy csak menet közben tudja monitorozni a guminyomást és az abroncs állapotát. Ha parkolunk és úgy kap defektet a gumi, akkor azt csak indulás után fogjuk észrevenni, mivel pontatlanabb mérési eredményeket nyújt ez a megoldás. A másik a direkt TPMS rendszer, ami álló helyzetben is figyeli a gumik hőmérsékletét, légnyomását. A problémás abroncs helyzetét képes azonosítani, és még a pótkerék nyomását is meg tudjuk vizsgálni.
Az új autók esetében már kötelező a TPMS rendszert beépíteni, mivel a vezető és környezete számára is rengeteg előnnyel rendelkezik. A guminyomás változás több veszélyt is rejt magában. Növeli a balesetek kockázatát, de még az üzemanyag-fogyasztásra is hatással van.
Mit kell tenni jelzés esetén?
Több okból is jelezhet a TPMS rendszer. A piktogramra hagyatkozva nem feltétlenül lesz egyértelmű, hogy éppen mi történt. Amint megérkezik a jelzés, minél hamarabb parkoljunk le biztonságos helyen, hogy ezzel ne akadályozzuk a forgalmat, és ránk se legyenek veszéllyel. Általában valamelyik abroncs nyomásával lesz probléma, de az is előfordulhat, hogy a TPMS rendszer hibásodott meg.
Ha nem látunk semmilyen külső sérülést a gumiabroncsokon vagy más, defektre utaló jelet, akkor nem szükséges azonnal elvégezni a cserét. Továbbhaladhatunk, majd később érdemes újra ellenőrizni a guminyomást.
A TPMS rendszer karbantartása
Előfordul, hogy valamelyik szenzor megadja magát. Ilyenkor cserélni kell, de akár a tömítés is elhasználódhat rajta. A szelepsapka letapadása is problémákat okozhat. A karbantartás a legtöbb esetben könnyedén elvégezhető, nem feltétlenül van szükség hozzá szakemberre. Természetesen, ha biztosra akarunk menni, akkor érdemes felkeresni a legközelebbi szerelőt. A legfontosabb, hogy csak megbízhatóan működő TPMS rendszerrel induljunk útnak.
(Szponzorált tartalom)