Sőt, az autókereskedők többsége sincs tisztában vele. 2022 január 1-től a használt autót vásárlók már egy éven át élhetnek garanciális igényeikkel nagyobb műszaki problémák esetén.
Egyre több használt autó fut a hazai utakon
Mivel az utóbbi években akadozott az új autók gyártása, a használt autók kereskedelme még nagyobb hangsúlyt kapott.
Hazánkban bő tíz éves gépkocsik alkotják a használt autó piac kemény magját, ami azért gond, mert minél idősebb egy jármű, annál nagyobb eséllyel fordulnak elő kisebb-nagyobb műszaki problémák. De csak azért, mert nem vadonatúj gépjárműről van szó, nem a vevőnek kell vállalnia minden kockázatot az autó megvétele és a gépjármű átíratás után.
Jobban védik a vevőket
Régen kifejezetten nagy biznisz volt balesetes autókat kipofozni és rásózni a gyanútlan vásárlókra, akik aztán meg nyöghették a súlyos szervizszámlákat…
Manapság szerencsére már más a helyzet; a korrekt kereskedők mindig is igyekeztek megfelelő műszaki állapotú autókat forgalmazni - az új szabályozás pedig kifejezetten azokat a használt autó kereskedőket szorítja sarokba, akik eddig nem voltak ennyire lelkiismeretesek.
Bár fél évig eddig is védte a törvény a vevőket, de - valószínűleg még maguk az érintettek sem tudják - 2022 január 1-től már 12 hónap garanciát kötelesek vállalni az autókereskedők az eladott használt gépjárművekre.
Nem minden garanciális
Természetesen nem terjed ki mindenre a garancia, hiszen nem várható el, hogy a kopó alkatrészek cseréjét is a kereskedő állja még egy éven át.
Viszont a komoly pénzekbe kerülő, alapvető műszaki hibák már igenis bőven beletartoznak abba a kategóriába, amit miatt reklamálhat a vevő, és a kereskedőnek kutya kötelessége állnia a költségeket.
Mi az, amire figyelnie kell a vevőnek?
Ha van ismert hibája a gépkocsinak, azt fel kell tüntetni az adásvételi szerződésben.
Ideális esetben a vevő az autóval együtt kézhez kapja a gépkocsihoz tartozó szervizkönyvet és a használati útmutatót is.
Kinek kell bizonyítani, és mit?
Nem a vevőnek kell bizonyítania azt, hogy az autó eleve hibás volt, hanem a kereskedőnek az ellenkezőjét. (Más a történet, ha magánszemélyek közt cserél gazdát egy gépjármű, mert ebben az esetben továbbra is a vevőt terheli minden felelősség.)
Hogyan kell eljárni?
Ha a vevő úgy érzi, jogosan kérheti a garanciális javítást, jelezze azonnal az igényét a kereskedő felé. Ne akarja “házilag” megoldani a problémát, vagy ismerőssel megbütyköltetni a gépjárművet, mert azzal elveszíti a garanciához való jogát.
Ha az autókereskedő nem áll kötélnek
Ha nem vállalja a javíttatást a kereskedő, a vevő még mindig kérheti az autó vételárának lecsökkentését, azaz némi pénzt kérhet vissza a kereskedőtől, ami optimális esetben fedezi a javítási költségeket.
Mik lehetnek a hosszútávú hatásai az új szabályozásnak?
Remélhetőleg csak azok a kereskedések lesznek továbbra is életképesek, amik minden reklamációt megfelelően kezelnek, illetve csak olyan autót kínálnak eladásra, amit előzetesen szakszerűen átnéztek és szervizeltek.
Az autókereskedéseknek is előnyös a hosszabb garancia
Azoknak a kereskedőknek, akik elébe mennek a meghibásodásoknak és a pereknek, összességében sokkal kevesebb kiadással kell szembesülniük.
Nem kell hozzá sok matek, hogy rájöjjön az ember, melyik verzióval jár jobban egy cég: a reklamáció azonnali kezelésével (amivel nyer egy elégedett, akár visszatérő ügyfelet), vagy a vevő problémájának szőnyeg alá söprésével, ami után a javítási költségen felül akár a perköltséget és a szakértői díjat is neki kell állnia…
(Szponzorált tartalom)