Keresőoptimalizálás, PPC-hirdetések, hírlevél- és közösségi média marketing: bármilyen vállalkozásod is legyen, ma már elengedhetetlen, hogy élj a különböző marketingeszközökkel. De hogyan használhatod ezeket úgy, hogy azok igazán hatékonyak legyenek és profitálhass belőlük? Most megosztjuk veled!
Mit nevezünk hatékonyságnak a marketingben?
Ha egy vállalkozás marketingtevékenységet végez, akkor annak szükséges lesz annak hatékonyságát is mérnie, hogy a jövőbeli marketing- és reklámbüdzséje okosan, a legoptimálisabb módon legyen elköltve. Természetesen az is könnyít a hatékonyság kiértékelésében, ha korábban voltak például az adott kampánnyal kitűzött, számszerűsített célok, melyeket össze lehet vetni az eredménnyel.
A marketinghatékonyság mérése tehát az okos marketingköltés és a jobb konverzió – ezzel pedig a több vásárló/felhasználó/ügyfél és profittermelés – kulcsa.
Mi az a ROI?
Röviden az angol Return On Investment rövidítése, ami lefordítva befektetésarányos megtérülést jelent. A ROI értéke jól megmutatja, hogy a mennyire hatékonyan hasznosul(t) a marketingaktivitásra fordított összeg. Mondhatjuk azt is, hogy a nettó nyereség költségekhez viszonyított aránya.
Hogyan mérhető a ROI-t?
Szerencsére egyszerűen: nincs más dolgod, mint az adott időszak vagy kijelölt kampány során keletkezett hasznodat elosztani a befektetés költségével.
Felmerülhet a következő kérdés is: milyen szempontot érdemes szem előtt tartanod a ROI mérésekor? Nos, az eredményeidet érdemes szűrnöd. Például ha a kampányod célja az új vásárlók bevonzása volt, akkor a visszatérő vásárlók által termelt hasznot érdemes kivenned a képletből, hogy később könnyebben tudd összevetni a hasonló célú kampányok eredményeit.
Mikor és mit érdemes mérni? Milyen eszközökkel lehet mérni a ROI-t?
Az online térben igazán könnyű dolgod lesz, ha a ROI-t pontosan szeretnéd meghatározni, hiszen a Google Analytics vagy a közösségi médiában indított kampányok elemzései mind-mind megadják neked a ROI kiszámításához szükséges adatokat.
A ROI és egyéb elemzési eredmények alapján pedig pénzedet okosabban és eredményesebben költheted el egy jövőbeli kampány során. Hiszen gondolj csak bele: a ROI alapján módosíthatsz a célzáson, a formátumon – például kép helyett videós tartalmat szúrhatsz be –, a megjelenés módján és gyakorlatilag minden marketing- és hirdetési paraméteren.
Hogy javíthatsz a marketinged hatékonyságán? - 8 instant tipp
Határozd meg a célcsoportodat!
Ez az alapja a marketingstartégia megalkotásának: tudj meg mindent célközönségedről! Mit dolgozik, mi az érdeklődési köre, milyen hobbijai vannak, mennyi idős, milyen nemű? A felsorolást bármeddig folytathatnánk. Sokat segíthet egy buyer persona, egy ügyfélkarakter megalkotása, aki a célközönséged kitalált, de annál határozottabb, konkrét képviselője.
Készíts marketingstratégiát!
Ha tisztában vagy a célcsoportoddal, akkor következhet az erre épülő marketingstratégia meghatározása. Ezt nagyobb vonalakban érdemes több évre előre felvázolni, részletesebben pedig a következő üzleti évre és azon belül negyedévekre lebontani: például kampányok, költségek, marketingeszközök, célok meghatározásával. Nagy munka, de sok hasznot hajt, ha minőségben és hatékonyan elkészül - akár egy marketingszakember segítségével.
Készíts versenytárselemzést!
Mit csinál a konkurencia? Mindig tartsd szemmel az ugyanarra a célközönségre hasonló szolgáltatással, termékkel célzó verenytársakat! Elleshetsz praktikákat, tanulhatsz a hibákból - ez mindenképp hasznos.
Javíts a CTR-en!
A CTR a „click-through rate” kifejezés rövidítése, ez átkattintási arányt jelent, ami a digitális hirdetések hatékonyságának egyik legfontosabb mérőszáma. Igyekezz növelni a hirdetéseid megjelenési és az arra kattintók egymáshoz viszonyított arányszámát!
Optimalizáld a weboldalad!
Ma már elengedhetetlen, hogy egy oldal mobilra is optimalizált legyen, hiszen a böngészők többsége már onnan keres, ott van online jelen szinte a nap minden percében. Emellett az oldalad gyorsasága, betöltési sebessége is kiemelten fontos, hiszen az emberek nem szeretnek várakozni, hamar elkattintanak webhelyedről, ha az nem elég gyors.
Legyen egyedi és hasznos tartalmad!
Percről percre rengeteg digitális tartalom keletkezik az interneten, közösségi médiában. Ahhoz, hogy ezzel fel tudd venni a versenyt, elengedhetetlen a minőségi tartalomgyártás. Alkalmazz storytelling technikákat, tedd személyesebbé a márkádat, mutasd meg a mögötte álló csapatot, emellett pedig használj releváns és megfelelő kulcsszavakat, amikre célközönséged rá szokott keresni!
Ez utóbbihoz ismerned kell a célcsoportodat – erről fentebb már írtunk–, meg kell találnod a megfelelő kulcsszavakat, majd ezeknek megfelelően, a SEO technikáit alkalmazva kell tartalmakat készítened a weboldaladra. A potenciális vásárlókat „becsalogató” tartalmak sokfélék lehetnek, de általános elvárás, hogy legyenek érdekesek, olvasmányosak, szakmailag helytállóak és informatívak. És hogy honnan tudhatod, igazán jól sikerült egy-egy tartalom? Onnan, hogy valamilyen cselekvésre ösztönzi a látogatókat, legyen az egy megosztás vagy akár maga a vásárlás, és a Google is jó helyezésben részesíti a találati listában.
Legyenek jók a CTA-k!
A CTA nem mást jelent, mint „Call to Action”-t, ami a tevékenységre való felszólítást takarja. Ez azonnali reagálásra készteti az érdeklődőt, például vásárlásra vagy regisztrációra ösztönöz. Kedvelt megjelenítése módja a gomb, melyre kattintva máris a céloldalon landol az ügyféljelölt. Alkalmazd frappánsan, akár humorosan ezt a technikát, tűnj ki ezzel is a tömegből!
Elemezd ki a vásárlók viselkedését!
Weblapod hatékonyságát nemcsak a gyorsasággal és a mobilbaráttá tétellel tudod növelni, hanem az oldalon landolók tevékenységének megfigyelésével is. Mikor és hol hagyják el az oldalt, hol időznek sokat a kurzorral, milyen gyorsan pörgetik a telefonon az oldalt? Hogy választ kapj ezekre, vesd be a Hotjar hőtérképet, az adatok alapján pedig felhasználóbarátabbá teheted az oldalad!
(Szponzorált tartalom)