A gyerekek legfontosabb dolga a játék, ezt – legalábbis az első években – valószínűleg senki nem vonja kétségbe. A játék célja természetesen elsődlegesen a szórakoztatás, ma azonban már egyre többen tisztában vannak azzal, hogy ezek a tárgyak amellett, hogy remek kikapcsolódást nyújtanak, egyben fejlesztik is a gyermek különböző készségeit és képességeit. Ennek tökéletes eszközei a logikai játékok, erre tekintettel az alábbiakban bemutatjuk, hogy mely életkorokban mit érdemes választani a gyermekek egészséges fejlődése érdekében.
1. A korai évek (0-2 év)
A születést követő első években a gyerekek szempontjából nagyon fontos a különböző érzékszervek fejlesztése, hiszen ekkor kezdik felfedezni először is saját magukat, majd az őket körülvevő világot. A játékokat érdemes kortól, de elsősorban fejlettségtől függően megválasztani, és mivel minden gyerek más ütemben tanul és fejlődik, a kérdés eldöntése elsősorban a szülőtől függ.
A 2 éves kor alatti gyermekek számára a logikai játékok kiválasztásakor az a fontos, hogy azok egyszerűek, biztonságosak és szórakoztatóak legyenek. A különböző színes építőkockák minden gyermek kedvencei: ekkor persze még nekünk kell tornyot építenünk, melyet ők előszeretettel rombolnak le. Az elemek kézbevétele, idővel pedig azok egymásra helyezése segít a finommotorika fejlesztésében, de segítségükkel megkezdődhet a színek felismerése és megtanulása is. A csörgők és egyéb, hangot adó műanyag játékok segítenek az ok-okozati kapcsolat megértésében azáltal, hogy csecsemő megtanulja: ha megrázza az eszközt, az hangot ad ki.
Szintén remek módja a korai fejlesztésnek az, ha különböző anyagokból, textilekből készült könyveket adunk a gyermek kezébe, melyek segítségével megismeri az egyes textúrákat, a színes képek pedig segítenek a vizuális felismerés erősítésében. De arra sincs feltétlenül szükség, hogy speciális játékokat vásároljunk: egy egyszerű tükör segítségével a csecsemők megfigyelhetik saját arckifejezéseiket, mozdulataikat ami önmaguk megismerésének és felfedezésének nagyon fontos eszköze.
2. Bölcsődés és óvodás kor (2-6 év)
Ebben az életkorban már azok a logikai játékok ajánlottak, melyek ugyan egyszerűek, mégis kihívást jelentenek, hiszen ezen akadályok folyamatos leküzdése segíti elő a kognitív és motoros készségek fejlődését. Az óvodáskorú gyermek kezdi megismerni a világot, egyre több ingerre és bonyolultabb feladatokra van szüksége ahhoz, hogy leköthessük, a játékokat tehát érdemes figyelmesen megválasztani.
A gyermek korának megfelelő kirakósok segítenek a logikus gondolkodás és a problémamegoldó készség fejlesztésében, az apró darabok összeillesztése pedig a türelem és a finommotoros képességek javításában is fontos szerepet játszik. A párosítós memóriajátékok természetesen az emlékezőtehetséget és a koncentrációs készséget fejlesztik, amire a gyerekeknek az iskolában nagy szükségük lesz, emellett pedig a játék során megtanulhatják azt is, hogy hogyan kell odafigyelni az apróbb részletekre.
Nem maradhat ki a sorból gyerekkorunk kedvence, a lego sem, valamint ennek fiatalabb gyerekekre tervezett, nagyobb darabokból készült változata sem. Az építőjátékok amellett, hogy fejlesztik a finommotoros képességeket, segítik a kreatív gondolkodást és a különböző formák megismerését is lehetővé teszik.
Az iskolához közeledve játékosan megismertethetjük a gyerekeket a számokkal és betűkkel is különböző építőkockák segítségével, az olvasás és írás elsajátítását azonban hagyjuk inkább a szakemberre, hiszen akár egy életre szóló rossz gyakorlatot is megtaníthatunk a csemetének.
3. Korai iskolás kor (6-12 év)
Miután gyermekünk megkezdte az iskolát, nagyon fontos hogy olyan játékokat válasszunk számára, melyek amellett hogy szórakoztatóak, a tanulásra és a fejlődésre motiválnak.
Természetesen egy első osztályos és egy felső tagozatos gyerek fejlettségi szintje között óriási különbségek vannak, így figyeljünk oda arra, hogy az adott játékból a korának és intelligenciájának megfelelő változatokat vásároljuk. Továbbra is jó választás a kirakós és a memóriajáték, de az iskola megkezdését követően érdemes bevezetni a különböző társasjátékokat is, melyek fejlesztik a logikus és kritikus gondolkodást, de segítenek a szociális készségek, az együttműködés és a szabálykövetés elsajátításában is. A számok megismerését követően játékosan segíthetjük a fejlődést a sudoku vagy egyéb logikai rejtvények kipróbálásával, melyekhez akár az okoseszközöket is segítségül hívhatjuk, hiszen egy iskolás gyereket ennél jobban semmivel sem motiválhatjuk a fejlesztő játékok használatára.
Ha úgy látjuk, hogy gyermekünk készen áll erre, megismertethetjük őt a klasszikus stratégiai játékokkal, így a sakkal vagy a dámával is: az első néhány vereség talán elkedvetleníti őt, de ahogy ráérez a játék ízére, jó eséllyel kialakulhat a rajongás.
4. Tinédzser kor (12-14 év)
Bár ebben az életkorban sokszor úgy érezzük, kezdjük elveszíteni az irányítást gyermekünk felett, még mindig van ráhatásunk arra, hogy mit vásárolunk számára. Támogassuk abban, hogy tovább fejlessze a kritikus gondolkodását és a problémamegoldás készségét az ízlésének megfelelő társasjátékokkal vagy éppen videójátékokkal: felnőttként ez utóbbiak sokszor felesleges időtöltésnek tűnnek, de a különböző kalandjátékok is jótékony hatással lehetnek a tinédzser logikájára és intelligenciájára.
A játék legyen tanulás is
A játékkészítők ma már odafigyelnek arra, hogy az elkészült termékeik ne csupán szórakoztató eszközök, hanem a logikát és egyéb készségeket fejlesztő játékok legyenek. A megfelelő darabok kiválasztása segíthet abban, hogy a gyermekek szórakozás közben észrevétlenül fejlődjenek, ezért bátorítsuk az ilyen tevékenységeket. Az életkorhoz és fejlettségi szinthez igazított játékok biztosítják, hogy a gyerekek élvezettel és motiváltan használják őket, ez pedig nagy segítséget jelent majd számukra a felnőtt, önálló életben is.